Podle zákona musí mít vozidla zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Platí to v případě, že se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, anebo se to dá podle předpovědi očekávat. Co už se ví méně je to, že používáním jedné sady disků, na nichž jen měníte pneumatiky z letních na zimní, se pneumatiky rychleji poškodí. Mnohem déle vydrží, pokud měníte celá kola včetně disků.
V dobré kondici by tedy měly být nejen pneumatiky, ale také disky. Disky a pneumatiky jsou z pohledu bezpečnosti nejdůležitější součástí vozu. Správná přilnavost pneumatiky k vozovce totiž zajišťuje nejkratší brzdnou dráhu i nejlepší ovladatelnost auta.
Se zimní pneumatikami dokáže auto při nízkých teplotách zastavit na výrazně kratší vzdálenosti než na letních. Na zasněžené nebo zledovatělé vozovce může být tento rozdíl v řádu několika desítek metrů, což může být v kritické situaci rozdíl mezi bezpečným zastavením a vážnou nehodou.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze speciální gumové směsi, která si zachovává pružnost i při nízkých teplotách, na rozdíl od letních pneumatik, které při teplotách pod 7 °C výrazně tvrdnou a přestávají tak dobře fungovat. Navíc hlubší a členitější dezén zimních pneumatik zajišťuje lepší odvod sněhu a vody, což významně zlepšuje přilnavost.
Přezutí má i významný ekonomický aspekt. Střídáním letních a zimních pneumatik podle sezóny prodloužíte životnost obou sad. Zároveň můžete ušetřit na spotřebě paliva, protože letní pneumatiky mají v zimních podmínkách větší valivý odpor. Nemluvě o tom, že se vyhnete případným pokutám za nedodržení předpisů.
Koupil jsem nového Tucsona, na kterém byly letní pneumatiky Continental. Nyní jsem na ty ocelové disky obul coloroční pneu a ty letní prodám. Koupím další 2 ocelové disky, na které dám zase celoroční pneu. Přední náprava je hnaná a pneu se zde ojíždějí rychleji než na zadní nápravě. Pokud se ujedou na 4 mm, tak před nějakou další zimou vyměním celá kola s novými pneu. Na léto tam zase dám ty ojeté a dojedu je až na 1,6 mm.