Během druhé říjnové soboty došlo v obci Mostkovice k dopravní nehodě mezi mladým řidičem v autě a cyklistou. Chyba byla na straně řidiče auta, který zapomněl na to, že než vystoupí z auta, musí se dobře podívat, jestli někoho neohrozí.
Podle policie řidič pootevřel dveře svého zaparkovaného auta, chvíli seděl v autě a když se rozhodl vystoupit, dveře otevřel směrem do silnice více. „V tu chvíli kolem jeho vozidla projížděl cyklista v seniorském věku a došlo tím k nárazu dveří do levé části jízdního kola a následnému pádu cyklisty na vozovku a jeho zranění. Z místa byl převezen záchrannou službou do nemocnice v Prostějově. Cyklista neměl na hlavě nasazenou ochranou helmu,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Miluše Zajícová.
Přečtěte si také:
„Dooring“ a „holandský chvat“
Dva výše zmíněné termíny mají s touto nehodou hodně společného. Pokud by totiž řidič holandský chvat použil, nejspíš by k dooringu vůbec nedošlo. Ale popořádku. Pojem dooring označuje situaci, kdy řidič či spolujezdec otevře dveře od auta přímo do cesty cyklisty. Ten už pak často nemá moc šancí zareagovat a většinou to skončí nehodou.
„Při jízdě na kole podél zaparkovaných aut je nutné být stále na pozoru, a to i přes to, že zákon jasně říká, že otevírat dveře vozidla, vystupovat a nastupovat smí pasažéři pouze tehdy, není-li tím ohrožena jejich vlastní bezpečnost a zároveň také bezpečnost jakýchkoli dalších účastníků provozu,“ říká prostřednictvím městské části Praha 7 David Horatius, specialista z odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy.
A co je ten holandský chvat? Jde o způsob otevírání, který vás donutí se podívat za sebe ještě před tím, než otevřete dveře. „Jednoduchá poučka, která vás donutí se podívat dozadu. Jak? Stačí otevírat dveře řidiče pravou rukou. Při tomto chvatu dojte k natočení těla do polohy, že budete mít možnost se podívat pohodlně na cestu za sebe. Zvýší se tak možnost, že zahlédnete cyklistu, auto, nebo chodce v zorném poli,“ popisuje Besip.
Jak už bylo řečeno, v České republice i v mnoha dalších zemích je pro řidiče zákonnou povinností ujistit se, že otevřením dveří neohrozí bezpečnost silničního provozu, jinak dveře otevřít nesmí. „Každý by se měl naučit před vystoupením z auta rutinně kontrolovat zpětné zrcátko, nejen kvůli cyklistům, ale i kvůli motorkářům a jiným autům. V zemích Beneluxu proto existuje pravidlo, testované i během zkoušek pro získání řidičského oprávnění, které přikazuje řidičům a jejich pasažérům otevírat dveře vzdálenější rukou. Tedy v případě, kdy je volant vlevo, jako řidič budu otevírat dveře pravou rukou. Tím jsem donucen pootočit ramena i hlavu, a získám tak volný výhled do silnice za sebe,“ dodává Škoda, která se pravidelně podílí na podpoře bezpečné cyklistiky.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




No hlavně že vymýšlí otvírání dveří dálkovým ovládáním tomu asi nějaký chvat nepomůže :-)
Proboha, už je to tu zas ! A nejlépe to hned i uzákonit a pokutovat, že ! Mám celý život trop záda, kdybych se měl takhle kroutit při každém vystupování z auta, tak potom asi nedokážu vůbec vystoupit… Nehledě na to, že se prostě neotočím natolik, abych dozadu viděl… Stačí se přece podívat do zrcátka. A nejen kvůli cyklistům, ale i kvůli svým dveřím :-) , který mi může urazit projíždějící náklaďák. Ale je snad i elementární opatrnost, že se podívám, do jaké situace se chystám vystoupit.
Nechápu, jaký je rozdíl mezi tím, naučit lidi kouknout do zrcátka a používat tuhle blbost. Ti, co nečumí do zrcátek, nebudou dělat ani tenhle nesmysl. I kdyby to bylo zákonem nařízeno. Polovina lidí na silnicích vůbec neměla dostat řidičák. Stačí se podívat, kolik lidi ještě dneska telefonuje bez handsfree. Mají auto za milion, tak už jim nezbylo 500 na handsfree, chudáčkům. A jsou za to pokuty a body, no a prd. Dělají to pořád…
Naprostý souhlas a handsfree mají tyto auta už zabudovaný. Mám starší fabii a první bylo, že jsem si spároval mobil s handsfree, ovšem tito rádoby řidiči si myslí, že je to cool držet mobil v ruce a to nemluvím o psaní sms. Zrcátka jsou jen na parádu nebo aby se viděli při řízení.
bohužel se většina cyklistů chová, jako že jsou nesmrtelní
dnes ráno za tmy – borec celej v černým, nic reflexního, žádná odrazka, žádná blikačka, přes silnici na přechodu za plnýho provozu
A co to má společného s tímto případem?
„Stačí přitom použít holandský chvat“
Stačí mít pořádně seřízený zrcátka a používat je (dívat se do nich).
Jako cyklista objíždím auto dostatečně vzdáleným obloukem, pokud to ovšem jde a je tam místo …
Jak píšete, pokud je to možné, ale v provozu moc oblouku nenaděláte. Je pravda, když jedu na kole, tak doslova rentgenuji auto, jestli v něm někdo nesedí. Dlouho tomu, co jsem se na poslední chvíli vyhnul vystupujícímu policajtovi, takže asi tak
1.Uzákonit, že cyklista bude objíždět jiná vozidla v boční vzdálenosti minimálně
1,5 jak to mají zákonem dané motorová vozidla.
2. Cyklistů uložit povinné užívání cyklostezek, které jsou souběžné s normálními
komunikacemi.
Takže když pojede cyklista podél řady zaparkovaných aut metr a půl tak pojede prostředkem ulice a zablokuje jí. Paráda.
Uzákonit,
já 1,5 m, ty 1,5 m.
Howgh, domluvil jsem.
Já jezdím také s odstupem,ale mnoho těch,kterým se říká“ŘIDIČ“,se mohou utroubit.
Podívám se do zrcátka a zavelím, bacha nevystupujte něco za námi jede, nebo je to dobré nic nejede. Větším nebezpečím na silnici jsou jezdci na různých samohybech na baterky v tmavém obleku a bez jakéhokoli upozorňovacího světla červené barvy v zadu.
Myslím si, že je načase uzákonit co smí a co nesmí na silnici. Bylo by to nanejvýš dobré při dnešním nárustu automobilové dopravy. A nejen uzákonit, ale také důsledně sledovat a řádně ohodnotit neposlušné jezdce na kdejakém samohybu.
Jo, samohyby. Byl bych pro zakázat na silnici všechno, co nemá volant ani řídítka. o osvětlení nemluvě.
Není na čase taky uzákonit, že cyklista při předjíždění nebo pobjíždění auta má zachovat dostatečný odstup? Jsem cyklista a v životě by mě nenapadlo jet kolem stojícího auta tak aby mě mohl srazit dveřmi.
Jsem cyklista, když vidím v autě řidiče, dám si větší odstup. Holandský chvat je akorát buzerace.
Tak jnak, na místo toho se tzv. „o-PIČI-t“ nějakým nesmyslným Holandským chvatem, by stačilo uzákonit- pokud v ČR musíte objet cyklistu s velikou obezřetností a obloukem dokonce v jasně vyměřené Zákonem šíři ?
Což opravdu je velmi nebezpečné a pozice BEZPEČNOSTI dopravy, chci aby tuto povinnost měli i cyklisté !
Nota Bene – Ti nejen bajkeři kteří používají na svých kolech široké vidle /řídítka která přesahují 60 cm do vozovky !
Není potřeba používat „holandský chvat“ stačí používat mozek.