Předjíždění by mělo za všech okolností být plynulé, rychlé a bezpečné. Sankce za porušení pravidel jsou přísné

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Besip - 7. 1. 2023


Jedno špatné rozhodnutí vedoucí k nesprávnému předjížděcímu manévru může mít tragické následky. Vidí to tak i zákon, který nedovolené předjíždění vnímá jako velmi závažný přestupek. Při předjíždění je naprosto nezbytné maximálně vnímat provoz, sledovat zrcátka, dopravní značky a hlavně si to raději dvakrát rozmyslet.

Manévr, který může zabíjet

Právě při nesprávném předjíždění dochází k velmi závažným dopravním nehodám. Často i k čelnímu střetu, který bývá fatální. Vzhledem k tomu, že řidiči často ignorují dopravní značení, které na některých místech předjíždění zakazuje, je zákon ohledně tohoto přestupku poměrně přísný. Nedovolené předjíždění je ohodnoceno sedmi trestnými body, pokutou až 10 000 Kč a zákazem řízení až na rok.

Obecně platí, že ti, kteří jsou slabšími řidiči s nedostatkem zkušeností by si předjížděcí manévr měli opravdu dobře rozmyslet. Všichni pak musí pamatovat na to, že předjíždět je možné jen na přehledných místech, nikdy před zatáčkou nebo horizontem a také na vzdálenost, na kterou má řidič dobrý a jistý rozhled. Vždy je nutné si dobře a několikrát zkontrolovat situaci kolem. A to jak vpředu, tedy v protisměru i přímo v našem jízdním pruhu, tak vzadu. Kontrola zpětných zrcátek ještě před začátkem předjížděcího manévru je naprosto nezbytná! Jen tak si můžete všimnout vozidla, jehož řidič se k předjíždění už rozhodl.

Policisté na kontroly řidičů nasadili dron. Zaměřili se s ním zejména na nebezpečné předjíždění

Samotný manévr by měl být plynulý, opatrný, ale rychlý s dostatečným odstupem od předjížděného. Vždy je nutné brát v potaz nejen své možnosti, jako řidiče, ale také možnosti (rozměry, zrychlování…) auta. Vždy je nutné použít blinkr a zařadit se před předjížděné auto až ve chvíli, kdy jej nijak neomezíme nebo neohrozíme.

Zákon říká, že se předjíždí vlevo. Vpravo je možné předjet jen to vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Jediná situace, která umožňuje faktické předjíždění zprava, tedy podjíždění, nastává při používání připojovacího pruhu. Při jeho použití, například při připojování na dálnici, může řidič předjet auta jedoucí v průběžném jízdním pruhu. Nezapomeňte pak, že i při předjíždění je potřeba dodržovat v místě maximálně povolenou rychlost. 

Slušnost především

Pravidla ovšem nemusí dodržovat jen ti, kteří předjíždí, ale i ti, kteří jsou předjížděni. V prvé řadě zákon jasně říká, že „řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.“ Ego tedy stranou! Je naprosto nezbytné nechat řidiče dokončit předjížděcí manévr, jakékoliv jeho blokování by bylo nejen nezákonné, ale hlavně velmi nebezpečné.

Ať už jsou řidiči jakýmikoliv účastníky předjížděcího manévru, vždy by měli myslet za druhé, předvídat a hlavně by měli být ohleduplní.

Štítky: , , , ,

1 názor na “Předjíždění by mělo za všech okolností být plynulé, rychlé a bezpečné. Sankce za porušení pravidel jsou přísné”

  1. Mám dotaz, měl jsem nehodu kdy jsem předjížděl vozidlo co se otočilo z protisměru a když jsem byl již skoro u něj tak dal znamení o odbočení doleva a i přes moji snahu se mi více vyhnout mě naboural do zadní části vozu. Policie předběžné určila druhého řidiče viníkem ale on s tím nesouhlasil a věc je předána do správního řízení. Jak to bude ted‘?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru