O dostatečné množství benzinu nebo nafty ve vozidle se dokáže postarat téměř každý řidič. Auta však mají i několik dalších důležitých kapalin, o jejichž stav je potřeba pravidelně pečovat. Provozní kapaliny jsou důležité pro správné fungování vozu a jejich výměna by měla být prováděna pravidelně.
Správná chladicí směs
S chladnějšími měsíci přichází na řadu také správná péče o auto. Před zimou je na čase zkontrolovat stav chladicí kapaliny. Tekutina, která chrání motor, má pro chod automobilu důležitou roli. Odvádí teplo do chladicí soustavy a zároveň bojuje proti tvorbě rzi a praskání hadiček i těsnění.
Chladicí kapaliny, které se ke snižování teploty motoru využívají, obsahují etylenglykol, jenž aktivně brání zamrzání. Někteří řidiči ale při výměně sahají po obyčejné vodě. To se nemusí zejména v zimě vyplatit. „K chlazení motoru je voda nevhodná, protože při dosažení 0 °C tuhne, čímž může dojít ke zničení motoru. Speciální chemické směsi naopak pomáhají dosáhnout širokého rozsahu provozních teplot. A to od -40 °C až do 120 °C,“ vysvětluje Marek Zukal.
A jak často chladicí kapaliny měnit? Interval obvykle popisuje výrobce vozu v manuálu. Obecná doporučení uvádějí rozmezí mezi třemi až pěti lety. „Je potřeba zakoupit správnou chladicí směs. Pokud řidič zvolí už naředěnou kapalinu, usnadní si práci. Při koupi koncentrátu je potřeba řešit správné naředění a aktuální bod tuhnutí,“ říká Zukal.
Pozor na zadřený motor
Další nepostradatelnou kapalinou ve voze je motorový olej. Ani jeho výměnu by neměli řidiči podceňovat. Platí pravidlo, že čím později se olej vymění, tím kratší bude životnost motoru. Olej je prevencí proti opotřebování a zadření pohyblivých součástí motoru.
Neničíte si také nevědomky své auto? Těchto 7 věcí byste při jeho řízení dělat neměli
Olej by se měl vyměnit po každých 15 až 20 000 ujetých kilometrech. „Na výdrž oleje má vliv několik faktorů, snižuje ji například nešetrný styl jízdy nebo časté ježdění na krátké vzdálenosti. Pokud k výměně nedojde zavčasu, začne se motor zanášet,“ popisuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.
Při výměně oleje v domácím prostředí ale majitelé automobilů často chybují. Zvolený olej totiž musí splňovat viskozitní třídu a výkonovou specifikaci, které určuje výrobce vozidla. „Velkou chybou je například výměna oleje u motoru, který není zahřátý. Důležité je také zcela vypustit původní olej a vyměnit filtr. Jistotou je svěřit výměnu do rukou automechaniků. Cena výměny oleje a filtru se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi tisíci korunami,“ vysvětluje Marek Zukal.
Výměna brzdové kapaliny každé 2 roky
Zanedbávat by řidiči neměli ani brzdovou kapalinu, která patří k často přehlíženým. Tato hydraulická kapalina přenáší sílu z brzdového pedálu na brzdy auta a zajišťuje jejich správnou funkci. V průběhu času ale tekutina stárne, čímž se mění také její vlastnosti. „Postupně dochází k poklesu bodu varu, který způsobují nečistoty a voda přítomná v kapalině. To může mít v krajních případech za následek i selhání brzd,“ varuje Marek Zukal.
Brzdová kapalina časem výrazně neubývá, a degenerace tak není pro řidiče snadno viditelná. O výměnu tekutiny by se přitom měli postarat každé dva roky. „Výměna vyjde řidiče zhruba na tisíc korun a zajistí jim správnou funkci brzd a bezpečnou jízdu,“ uzavírá Marek Zukal.