mercedes-benz-w210-4matic

Před čtvrt stoletím představil Mercedes-Benz druhou generaci svého 4MATICu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 24. 2. 2022


Před 25 lety nabídla inovativní druhá generace systému pohonu všech kol Mercedes-Benz 4MATIC ještě lepší jízdní vlastnosti v náročných zimních provozních podmínkách. Místo běžných uzávěrek diferenciálů vsadil nový systém 4MATIC na elektronický systém řízení trakce 4ETS, který se automaticky aktivoval, jakmile došlo k prokluzu alespoň jednoho kola na kluzkém povrchu. Systém následně zvýšil na tomto kole brzdný tlak, dokud se kolo nezačalo otáčet v požadovaném poměru k ostatním kolům.

Dnes je trvalý pohon všech kol etablován napříč všemi třídami produktové řady osobních vozů Mercedes-Benz, od výhradně elektricky poháněného modelu EQA 300 4MATIC až po nový Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+.

Tato výrazně zdokonalená generace pohonu všech kol debutovala před 25 lety v typech E 280 4MATIC a E 320 4MATIC Třídy E modelové řady 210. Oba typy byly vybaveny motory V6 nově vyvinuté řady M 112 s tříventilovou technikou a dvojitým zapalováním. Poprvé byla tato vozidla představena světové veřejnosti na autosalonu AutoRAI v Amsterdamu, který se konal ve dnech od 6. do 16. února 1997. Vozy E 280 4MATIC bylo možné objednávat ihned po výstavní premiéře, přičemž uvedení varianty s větším zdvihovým objemem na trh následovalo v červnu 1997.

mercedes-benz-w210-4matic-1

Nový systém 4MATIC nebyl prvním pohonem všech kol značky Mercedes-Benz. Před 25 lety však stanovil měřítka pro komfortní jízdní vlastnosti osobních vozů i za náročných podmínek, například na zasněžených a zledovatělých silnicích v zimě. Motoristický časopis „auto motor und sport“ proto psal ve svém vydání z července 1997 o „dokonalé a naprosto bezpečné jízdní stabilitě, ve spojení s bezkonkurenční trakcí na kluzkém povrchu“. Test v porovnání s prvním systémem 4MATIC, který byl představen v roce 1985 v modelové řadě 124 vyšší střední třídy a který „zasáhl až na citelně kluzkém povrchu“, pozitivně vyzdvihuje strategii trvalého pohonu všech kol. Tato strategie však nebyla zamýšlena pouze pro kritické stavy vozovky, ale zásadně zlepšovala jízdní vlastnosti také v dynamických situacích.

V katalogu sedanu modelové řady 210 bylo o novém systému 4MATIC uvedeno: „Trvalý pohon všech kol zajišťuje […] vynikající trakci a jízdní stabilitu při zrychlování a především v zatáčkách.“ Výsledek byl následující: „Snadná ovladatelnost, aktivní bezpečnost, dynamika na nejvyšší úrovni a spousta potěšení z jízdy.“

mercedes-benz-w210-4matic-3

mercedes-benz-w210-4matic-4

Tradice pohonu všech kol ve vozech Mercedes-Benz

Historie vozidel Mercedes-Benz s pohonem všech kol sahá až do prvních let 20. století. Paul Daimler, tehdejší technický ředitel rakouské společnosti Daimler-Motoren-Gesellschaft ve Vídeňském Novém Městě, položil „v roce 1903 […] základy pro konstrukci s pohonem čtyř kol“, jak ve svém ohlédnutí napsaly v roce 1917 noviny „Illustrirte Zeitung“. Po prvních vozidlech pro rakouskou a pruskou armádu v letech 1905 až 1907 vyrobila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft v roce 1907 vůbec první osobní automobil s pohonem a řízením všech kol. Vůz s označením „Dernburg-Wagen“ byl v roce 1908 dodán do Německé jihozápadní Afriky. Také společnost Benz & Cie. vyvíjela v této době různé prototypy s pohonem všech kol. Za první automobil Benz s pohonem čtyř kol, který byl připraven pro uvedení na trh, je považován terénní vůz VRL. Ten byl však kolem roku 1920 vyroben jen v jediném exempláři.

Po fúzi v roce 1926, z níž vzešla tehdejší společnost Daimler-Benz AG, vznikala pod značkou Mercedes-Benz vozidla s pohonem všech kol, která byla vhodná rovněž pro vojenské využití. V modelové řadě W 136 mezi ně patřily typy 170 VG (s pohonem všech kol) a 170 VL (s pohonem všech kol a řízením čtyř kol). V roce 1938 představený Mercedes-Benz G5 (W 152) s pohonem všech kol a připojitelným řízením čtyř kol se osvědčil mimo jiné jako zásahové vozidlo horské služby v Berchtesgadenu, která tento typ používala ještě v 50. letech 20. století.

Osobní a užitková vozidla s pohonem všech kol pro civilní využití se začala ve stále větším měřítku úspěšně prosazovat až po druhé světové válce. Mezi rané milníky patří především v roce 1948 veřejně představený „Universal-Motor-Gerät“, Unimog. Tento všestranně využitelný automobil s pohonem všech kol se dodnes uplatňuje v nesčetných aplikacích. Prvním poválečným nákladním vozidlem Mercedes-Benz s pohonem všech kol byl model LA 3500 z roku 1950. Inovativní zemědělský tahač MBtrac následoval v roce 1972, tedy před 50 lety.

Rovněž v roce 1972 zahájila značka vývoj modelové řady Mercedes-Benz Třídy G, naprosto klasického automobilu s pohonem všech kol a věčně mladým charakterem. V roce 1979 přišly na trh první typy této rodiny terénních vozů. Jejich výroba probíhala ve Štýrském Hradci u firmy Geländefahrzeug Gesellschaft mbH, která byla společným podnikem tehdejších společností Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch.

První jízda s novým Mercedes-Benzem G 350 d 4MATIC. Teď je méně kořeněný…

Již první generace systému 4MATIC byla milníkem ve vývoji podvozků pro vozy Mercedes-Benz. V září 1985 byla představena na mezinárodním autosalonu IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) ve Frankfurtu nad Mohanem. Automaticky připojovaný pohon všech kol oslavil premiéru v sedanech a kombi modelové řady 124 poháněných šestiválcovými motory. Jednalo se o typy 260 E 4MATIC a 300 E 4MATIC. Tyto varianty pozdější první Třídy E s pohonem všech kol byly dodávány od roku 1987. Tehdejší nabídka byla rozšířena ještě o typy 300 D 4MATIC a 300 D Turbo 4MATIC. Pohon všech kol 4MATIC byl technicky nejnáročnějším systémem „konceptu jízdní dynamiky Mercedes-Benz“ představeného v roce 1985, k němuž patřila také automatická uzávěrka diferenciálu ASD (Automatisches Sperrdifferenzial) spolu s protiprokluzovým systémem ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung).

Před 25 lety představená vozidla s druhou generací systému 4MATIC byla vyvinuta a vyráběna v rámci spolupráce se společností Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG (SFT) ve Štýrském Hradci. Rozsah výroby v závodě SFT zahrnoval úpravu skeletu karoserie, lakování technologií vodou ředitelných laků a kompletní montáž vozidel. Skelet karoserie, motor, převodovku, zadní nápravu a vnitřní výbavu dodával Mercedes-Benz, specifické komponenty pohonu všech kol pocházely od SFT.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru