Před 80 lety kolem světa: Velkolepá jízda modelu Škoda Rapid

Autor: Tisková zpráva - 1. 8. 2016


Dnes uběhlo přesně 80 let od chvíle, kdy Škoda Rapid dokončila dálkovou jízdu kolem světa. Na 97denní cestě – čistá doba jízdy činila jen 44 dní – ujeli cestovatelé Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v průměru 630 kilometrů denně a prokázali tak mimořádnou robustnost vozů značky ŠKODA. Dálkové jízdy s vozy Škoda Rapid a Škoda Popular, dlouhé až 52 000 kilometrů, tehdy budily pozornost na celém světě.

1935-Skoda-Rapid-typ-901-cesta-kolem-sveta-1936

„Cesta kolem světa, kterou podnikli Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias, byla spojena s enormní zátěží lidí a automobilu,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Úspěch cesty již tehdy podtrhl vysokou spolehlivost a kvalitu zpracování vozů značky ŠKODA. Cestou kolem světa Procházka s Kubiasem ve třicátých letech podstatnou měrou přispěli ke zvýšení povědomí o značce ŠKODA na celém světě,“ dodává A. Frydlová.

Cesta kolem světa začala 25. dubna 1936 v Praze. Vedoucím na 27 700 kilometrů dlouhé expedici s vozem Škoda Rapid byl pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Role navigátora a druhého řidiče se zhostil Jindřich Kubias (1909-1967). Při této dobrodružné výpravě se posádka spoléhala na jen mírně upravený vůz Škoda Rapid s páteřovým rámem, poháněný čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 23 kW/31 koní. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená, vůz měl hydraulické brzdy. S touto konstrukci spolehlivě zvládal i terénní pasáže – tehdejší silniční síť často tvořily hlavně šotolinové pisty. Cesta kolem světa trvala celkem 97 dní, z čehož 53 dnů zabraly přesuny lodí či vyřizování celních formalit – na jízdu samotnou připadlo 44 dnů.

Procházka a Kubias po startu v Československu pokračovali přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko a Sovětský svaz. Na trase z Moskvy do Baku v Ázerbájdžánu se Škoda Rapid zastavila i v ruské Kaluze – v tamním závodě značky ŠKODA dnes sjíždí z linky mimo jiné i aktuální model Škoda Rapid.

Po lodní přepravě přes Kaspické moře následoval přesun Íránem, kde se posádka dokonce dostala i do písečné bouře. Zpoždění, které přitom nabrali, je donutilo k tomu, aby trasu z pákistánské Kvéty do Bombaje zvládli nonstop jízdou za tři dny a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po průjezdu Malajsií a Singapurem vedla další plavba přes Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následně přes Honolulu dvojice doplula do San Franciska. Poté Škoda Rapid dobyla ,Big Apple‘: 5300 kilometrů dlouhou jízdu do New Yorku absolvovala za 100 hodin a 55 minut, čímž o více než devět hodin překonala dosud platný rychlostní rekord. Poslední etapa vedla z francouzského Cherbourgu přes Paříž a Norimberk zpět do Prahy. Nejen na poměry roku 1936 šlo o úctyhodné výkony.

[table caption=“Hlavní údaje o cestě vozu Škoda Rapid kolem světa v roce 1936:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Použitý automobil:,Škoda Rapid 1.4 SV
Délka trvání cesty:,97 dní
Z toho čisté jízdy:,44 dny
Počet navštívených zemí:,15
Projeté kontinenty:,Evropa + Asie + Severní Amerika
Vůz Škoda Rapid ujel:,27 700 km
Nejdelší denní etapa:,asi 1 000 km
Nejkratší denní etapa:,50 km
Celková spotřeba paliva:,2 820 l
Průměrná spotřeba paliva:,10.2 l na 100 km
Celková spotřeba oleje:,54 l
Náklady na cestu:,> 89 600 Kč (ceny roku 1936)
[/table]

S vozem Škoda Rapid 52 000 kilometrů napříč Afrikou

Ve 30. letech byly dálkové jízdy ve velké oblibě. Již v roce 1934 absolvoval vůz Škoda Popular 15 000 kilometrů dlouhou cestu z Prahy do Kalkaty. Legendární byly i jízdy Františka Alexandra Elstnera (1902-1974) a jeho manželky Evy. Od února do května 1936 urazila jejich Škoda Popular s motorem 1,0 l SV o výkonu 16 kW/21 koní více než 25 000 kilometrů, převážně po území USA, Mexika a Španělska. O dva roky později ujeli manželé ve voze Škoda Popular 1100 OHV o výkonu 22 kW/30 koní za pouhých dvanáct dní zhruba 6.000 kilometrů napříč Argentinou až do Buenos Aires.

V červnu 1936 se Stanislav Škulina (1908-1961) a jeho manželka Marie v limuzíně Škoda Rapid vydali na dvouletou cestu po Africe, dlouhou celkem 52 000 kilometrů, které vedla z Dakaru přes rovník až do Johannesburgu v Jižní Africe. Po servisní zastávce u místního zástupce značky ŠKODA zamířili na Mys Dobré naděje a přes Egypt a Středozemní moře se vrátili zpět do Prahy, kam Škoda Rapid dorazila 18. května 1938.

Nová Škoda Rapid pokračuje v úspěšné historii

Legendární a dálkovými jízdami zocelený typ má svého nástupce i dnes. V roce 2012 představila česká automobilka novodobý model Škoda Rapid. Jakožto první ztělesňoval nový design značky ŠKODA. Jak liftback Škoda Rapid, tak i hatchback Škoda Rapid Spaceback, představený v roce 2013, se těší velké oblibě na mezinárodním poli: V prvním pololetí roku 2016 dodala značka svým zákazníkům na celém světě celkem více než 102.600 vozů řady Škoda Rapid. Vedle výroby v hlavním závodě v Mladé Boleslavi sjíždí Škoda Rapid z linky také v závodech I-čeng (Čína), Kaluga (Rusko) a Pune (Indie).

skoda-rapid

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru