V Opelech jsou bezpečnostní pásy standardně už 50 let! Německá automobilka bezpečnost svých aut ovšem neustále vylepšuje. Jeden z detailů, který dělá například novou Astru Electric ještě bezpečnější, je adaptivní omezovač zádržné síly bezpečnostních pásů. Ten precizně koriguje sílu, která působí na tělo při nárazu, tak, aby se co nejvíce omezila možnost zranění a zároveň co nejvíce ochránil řidiče.
Adaptivní omezovač zádržné síly bezpečnostních pásů rozpozná za pomoci senzorů intenzitu nárazu a optimálně pak přizpůsobuje zádržnou sílu pásu. „Navzdory všem airbagům a asistenčním systémům je bezpečnostní pás stále nejdůležitějším ochranným prvkem v autě,“ říká Peter Schüssler, expert na pasivní zádržné systémy automobilky Opel.
A tento nejdůležitější bezpečnostní prvek letos slaví kulaté výročí: Právě před 50 lety, v roce 1973, už Opel instaloval tříbodové pásy s praktickým ovládáním jednou rukou jako součást standardní výbavy do všech svých modelů – o tři roky dříve, než to v Německu začal vyžadovat zákon. V každém modelu Opel je dnes nainstalovaných průměrně 15 metrů bezpečnostních pásů, během půlstoletí tak Opel spotřeboval asi 750 milionů metrů bezpečnostních pásů – to je asi 18x obvod rovníku zeměkoule.
Bezpečnost především: Pásy zachraňují životy
Bezpečnostní pásy testovali konstruktéři vozů Opel již v 60. letech 20. století a už v dubnu 1968 bylo možné objednat si modely Opel Kadett, Admiral a Diplomat s předními bezpečnostními pásy, v říjnu 1970 pak následovalo kupé Manta A. Pásy se rychle zabydlely i ve sportovních modelech: Kadett B Rallye je dostal v roce 1967, Commodore A GS jen o rok později.
Opel zároveň vedl aktivní kampaň za povinné používání bezpečnostních pásů a stal se v tomto směru opět značkou, která udává trendy. V roce 1969 předvedli inženýři automobilky Opel výsledky svého výzkumu dopravních nehod zástupcům médií a doložili, že více než polovina všech obětí nehod by přežila, pokud by pasažéři měli zapnuté bezpečnostní pásy. Začátkem roku 1972 poslalo vedení Opelu všem zaměstnancům dopis, ve kterém vyzvalo k využívání bezpečnostních pásů – a nabídlo všem zaměstnancům dodatečnou montáž pásů za velmi výhodnou cenu. Nabídka padla na úrodnou půdu a během velmi krátké doby bylo poskytnuto více než 12 tisíc sad pásů.
Výsledky se dostavily!
Široká veřejnost se přesto poněkud zdráhala akceptovat bezpečnostní pásy jako nepostradatelnou součást výbavy automobilů. Řada motoristů se zpočátku nechtěla „poutat“, a to i poté, co bylo od 1. ledna 1976 užívání bezpečnostních pásů uzákoněno jako povinné. V té době mnozí považovali bezpečnostní pásy za poněkud těžkopádné, zvlášť když auto používali různí členové rodiny a bezpečnostní pásy se tak musely vždy znovu správně nastavovat. Ale tento problém záhy vyřešily samonavíjecí bezpečnostní pásy. Dlouho se však zdálo, že není lék na předsudky typu: Pás omezuje osobní svobodu, použití pásů je sporné… Tyto výhrady však brzy umlčely statistiky následků dopravních nehod, protože se ukázalo, že počet obětí začíná klesat.
Specialisté na bezpečnost nesložili ruce do klína a přicházeli s dalšími vylepšenými systémy. V roce 1986 se Opel Omega stal prvním sériově vyráběným vozem na světě, který standardně nabízel výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech. V roce 1991 Opel představil v modelu Astra F předpínač bezpečnostních pásů, následoval velkoobjemový airbag a systémy aktivní bezpečnosti, jako je např. protiblokovací brzdový systém brzd ABS nebo elektronický stabilizační systém ESP.
Riziko zranění při havárii spolu se správně zapnutými pásy výrazně snižují airbagy: Pásy zadrží tělo, airbagy tlumí náraz. Bezpečnostní pás absorbuje přibližně dvě třetiny energie nárazu. Nebezpečné špičky napětí v pásech eliminují omezovače síly v pásech, další vylepšení představoval např. elektrický podavač bezpečnostních pásů u kabrioletů.
Důležité milimetry: Deformovatelný sloupek volantu
Konstruktéři automobilky Opel se v 60. letech zaměřili na další moment, který výrazně ovlivňuje pasivní bezpečnost: Sloupek řízení, resp. volantu. Zabránění průniku volantu a sloupku do prostoru pro cestující je stále jedním z výchozích bodů komplexní bezpečnostní automobilové strategie. Proto je sloupek volantu navržen tak, aby se v případě nárazu řízeně deformoval a bortil. Tímto způsobem systém v kombinaci s bezpečnostním pásem a airbagem poskytne tělu řidiče až 100 mm „deformovatelného prostoru“ navíc – a to jsou opravdu veledůležité milimetry, které minimalizují riziko zranění.
Adaptivní omezovač zádržné síly bezpečnostních pásů, který je součástí výbavy vozů Opel Astra Electric, má ještě propracovanější „protiblokovací brzdový systém“ pásu. Síla v pásu je v průběhu nárazu řízena elektronicky. Aby bylo možné měřit biomechanické zatížení působící na hrudník, jsou v nárazových figurínách nejnovější generace (používaných od roku 2020) instalovány vysoce citlivé senzory.
Spousta senzorů: Figuríny nové generace poskytují zásadní informace
Vývoj bezpečnostního pásu je neoddělitelně spjat s vývojem inteligentních hi-tech figurín, které se používají při testech k hodnocení účinků nárazu na lidské tělo. Nejmladší generace má přezdívku THOR, což je zkratka Test device for Human Occupant Restraint (Zařízení pro testování zádržných systému). Moderní figurína THOR, vybavená více než 120 senzory, elektronicky snímá a informuje, co se děje během nárazu. S pomocí této figuríny byl vyvinut adaptivní omezovač zádržné síly pásu, který byl poprvé použit v Opelu Mokka a nyní je i v Astrách. Je to další milník v desetiletí trvajícím vývoji prvků pasivní bezpečnosti. A ani tím nejsou možnosti konstruktérů zdaleka vyčerpány!
Automatizované řízení přináší nové výzvy
Od roku 2026 mají např. testy ochrany spotřebitelů zohledňovat křehčí kostní strukturu seniorů. A tým Opelu má už také zacíleno i na vzdálenější budoucnost – na automatizované řízení. Například proto, že ve vozech blízké budoucnosti už nebudou všichni cestující v automobilu nutně sedět po směru jízdy, ale předpokládá se, že sedadla bude možné uspořádat i do „klubové“ konfigurace, kdy pasažéři budou sedět tváří v tvář… a někteří budou třeba i ležet! Bezpečnostní pásy by proto mohly být plně integrovány do sedadel. S automatizovaným řízením prostě příběh bezpečnostních pásů, který trvá už pět dekád, vstoupí do nové éry.