Jakkoliv by přechody pro chodce měly být bezpečným místem, z důvodu nepozornosti chodců i řidičů je tomu spíše naopak. Řidiči často nesledují provoz a chodce, a naopak chodci někdy bezmyšlenkovitě vkročí na přechod s myšlenkou, že přece mají přednost. Obě varianty jsou ale naprosto špatně.
Důkazem je i nedávná nehoda z Kroměřížska, při které 76letý řidič srazil na přechodu muže a ženu. A to ve chvíli, kdy jim auto z opačného směru zastavilo a dalo jim přednost. Podle policie se řidič, který nehodu způsobil, plně nevěnoval řízení, a proto před přechodem nezastavil. A podobných nehod je bohužel hodně. Předejít se jim dá, a to jak ze strany řidičů, tak samotných chodců.
Silnější bohužel vždy vyhraje
V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že absolutní přednost chodců neexistuje a je tedy nesprávné se ji snažit vymáhat. A hned v druhé je dobré vědět, že chodec nad autem nikdy nevyhraje. Každý, kdo vstoupí na přechod by měl na tato dvě pravidla pamatovat, a to jen v rámci své bezpečnosti. Řidiči chybují a je potřeba s tím počítat. Možná to není fér, ale je to fakt.
Každý chodec by se tedy měl dobře přesvědčit, že jej řidiči ze všech směrů a ve všech jízdních pruzích zaznamenali, že jej vidí a že jej opravdu nechají bezpečně přejít. Vstoupit na přechod a myslet si, že řidič mě přece uvidí, je hazard a risk s vlastním životem. Ostatně, policisté radí rozhlédnout se třikrát, a i během přecházení dobře sledovat provoz kolem.
Řidiči musí vnímat
Každý řidič je někdy chodcem a každý by si tak měl uvědomit svou zranitelnost. A každý by si měl uvědomit, že chodníky jsou také komunikace. A to znamená, že fakt, že se řidiči musí plně věnovat řízení a sledovat provoz na komunikacích, spadá i k chodníkům. Vidí-li tedy řidič, že se k přechodu nejspíš blíží chodec, je dobré jeho přítomnost a možný záměr registrovat, klidně trochu zpomalit a čekat, že vstoupí na přechod.
„Řidiči musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli vozidlo zastavit,“ vysvětluje policie a dodává: „Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, tak pak musí učit totéž nejen řidiči dalších aut jedoucích stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích vozidel. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmí předjíždět. Motoristé také nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují.“
Pamatujme, že především v blízkosti přechodů pro chodce je potřeba myslet na povinnost jet pouze takovou rychlostí, aby byl řidič schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Jeden z hlavních problémů je opravdu chování chodců. U přechodu pro chodce např. kecají dvě ženy, řeknou si „čau“ a jedna z nich bez rozhlédnutí vleze na přechod metr před auto. Ani když jedu krokem to nemohu předpokládat a zabránit střetu … Během mého působení v New Yorku jsem viděl, že chodci, chystající se vkročit na přechod, DÁVAJÍ GESTEM obvykle dlaní (pokud nemají volné ruce, tak pokývnutím hlavou), ZNAMENÍ, ŽE HODLAJÍ PŘEJÍT. Je-li to povinnost nebo zvyk, nevím. U nás doporučuji POVINNOST CHODCŮ DÁT ŘIDIČI GESTEM NAJEVO, ŽE HODLAJÍ PŘEJÍT !!! Zkušenost s chodci, kteří bez jakéhokoliv varování vstoupili přímo před auto, jehož řidič nemohl ani při zpomalení tušit „bude přecházet – nebude přecházet“ …, má většina kamarádů řidičů.