Jakkoliv by přechody pro chodce měly být bezpečným místem, z důvodu nepozornosti chodců i řidičů je tomu spíše naopak. Řidiči často nesledují provoz a chodce, a naopak chodci někdy bezmyšlenkovitě vkročí na přechod s myšlenkou, že přece mají přednost. Obě varianty jsou ale naprosto špatně.
Důkazem je i nedávná nehoda z Kroměřížska, při které 76letý řidič srazil na přechodu muže a ženu. A to ve chvíli, kdy jim auto z opačného směru zastavilo a dalo jim přednost. Podle policie se řidič, který nehodu způsobil, plně nevěnoval řízení, a proto před přechodem nezastavil. A podobných nehod je bohužel hodně. Předejít se jim dá, a to jak ze strany řidičů, tak samotných chodců.
Silnější bohužel vždy vyhraje
V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že absolutní přednost chodců neexistuje a je tedy nesprávné se ji snažit vymáhat. A hned v druhé je dobré vědět, že chodec nad autem nikdy nevyhraje. Každý, kdo vstoupí na přechod by měl na tato dvě pravidla pamatovat, a to jen v rámci své bezpečnosti. Řidiči chybují a je potřeba s tím počítat. Možná to není fér, ale je to fakt.
Každý chodec by se tedy měl dobře přesvědčit, že jej řidiči ze všech směrů a ve všech jízdních pruzích zaznamenali, že jej vidí a že jej opravdu nechají bezpečně přejít. Vstoupit na přechod a myslet si, že řidič mě přece uvidí, je hazard a risk s vlastním životem. Ostatně, policisté radí rozhlédnout se třikrát, a i během přecházení dobře sledovat provoz kolem.
Řidiči musí vnímat
Každý řidič je někdy chodcem a každý by si tak měl uvědomit svou zranitelnost. A každý by si měl uvědomit, že chodníky jsou také komunikace. A to znamená, že fakt, že se řidiči musí plně věnovat řízení a sledovat provoz na komunikacích, spadá i k chodníkům. Vidí-li tedy řidič, že se k přechodu nejspíš blíží chodec, je dobré jeho přítomnost a možný záměr registrovat, klidně trochu zpomalit a čekat, že vstoupí na přechod.
„Řidiči musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli vozidlo zastavit,“ vysvětluje policie a dodává: „Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, tak pak musí učit totéž nejen řidiči dalších aut jedoucích stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích vozidel. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmí předjíždět. Motoristé také nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují.“
Pamatujme, že především v blízkosti přechodů pro chodce je potřeba myslet na povinnost jet pouze takovou rychlostí, aby byl řidič schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Jeden z hlavních problémů je opravdu chování chodců. U přechodu pro chodce např. kecají dvě ženy, řeknou si „čau“ a jedna z nich bez rozhlédnutí vleze na přechod metr před auto. Ani když jedu krokem to nemohu předpokládat a zabránit střetu … Během mého působení v New Yorku jsem viděl, že chodci, chystající se vkročit na přechod, DÁVAJÍ GESTEM obvykle dlaní (pokud nemají volné ruce, tak pokývnutím hlavou), ZNAMENÍ, ŽE HODLAJÍ PŘEJÍT. Je-li to povinnost nebo zvyk, nevím. U nás doporučuji POVINNOST CHODCŮ DÁT ŘIDIČI GESTEM NAJEVO, ŽE HODLAJÍ PŘEJÍT !!! Zkušenost s chodci, kteří bez jakéhokoliv varování vstoupili přímo před auto, jehož řidič nemohl ani při zpomalení tušit „bude přecházet – nebude přecházet“ …, má většina kamarádů řidičů.