Prazsky-okruh-RSD

Pražský spolek se bouří proti stavbě okruhu: Tvrdí, že expanze automobilů musí skončit

Autor: Anina Russová - Zdroj: ŘSD. Spolek Rozumná doprava - Foto: ŘSD - 10. 9. 2024


Jen před několika málo dny schválilo ministerstvo životního prostředí dva nové úseky Pražského okruhu. Nachází se mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí. „Dostavba Pražského okruhu, jedné z nejdůležitějších dopravních staveb v České republice, se neustále přibližuje svému cíli. Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko EIA pro dva klíčové úseky – 518 Ruzyně–Suchdol a 519 Suchdol–Březiněves. Tento důležitý krok je zásadní pro pokračování příprav a zahájení dalších fází výstavby. Dostavba těchto dvou úseků není jen důležitá, ale nezbytná pro propojení severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi. Umožní odlehčení přetížených komunikací v centru města a výrazně zlepší plynulost dopravy v celé metropoli,“ popisuje ŘSD.

Stavět se má začít v roce 2027 a dokončení všech prací je plánováno na rok 2030. Co je ale pro řidiče dobrou zprávou, je pro některé spolky noční můra. Proti trase severní části okruhu už dlouho bojuje spolek Rozumná doprava, který na nevhodnost trasy okruhu pravidelně upozorňuje. Podle něj ministerstvo životního prostředí trasu okruhu schválilo navzdory „nesouhlasných vyjádření ze strany veřejnosti a spolků, dotčených městských částí a obcí a kritickým odborným posudkům, které byly součástí podaných připomínek.“ Fakticky tak dalo přednost expanzi automobilismu a zničení velmi cenných přírodních památek. Spolek zároveň upozorňuje na to, že Suchdol a další dotčená místa nezvládnou nápor tisíců dalších aut, což výrazně zhorší životní podmínky všech obyvatel.

„Ministerstvo životního prostředí upřednostnilo expanzi automobilismu, zničení nejcennějších přírodních památek a zhoršení kvality života obyvatel na severu Prahy na úkor udržitelného rozvoje, ochrany přírody, zdraví a klimatu a udržitelných dopravních řešení. Ve svém odůvodnění de facto opakuje tendenční, manipulativní a v řadě případů nepravdivá tvrzení z dokumentace EIA zpracované na politickou objednávku a zpochybňuje či dokonce ignoruje oficiální data o nárůstu dopravy, dopravní indukci, moderní poznatky v oblasti udržitelné mobility a vyjádření nezávislých odborníků o negativních dopadech této škodlivé stavby,“ popisuje spolek.

Podle ŘSD bude úsek 518 zahrnovat například výstavbu mimoúrovňových křižovatek a mostů, které umožní plynulý průjezd bez kolizních bodů. Na úseku 519 bude realizován most přes Vltavu, který propojí důležité dopravní tepny a zkrátí dobu jízdy mezi jednotlivými částmi Prahy.

„Nechceme více než 100 000 aut denně místo přírodního parku. Je absurdní, aby se na jihu Prahy plánovala rozsáhlá rekultivace krajiny pro park Soutok a na severu Prahy se zničily přírodní a historické hodnoty krajinného rázu. Stejně jako byla JV část okruhu nakonec vedena daleko za hranicí Prahy, měla by být jeho severní část trasována geomorfologicky příznivějším terénem ve vzdálenější poloze, která umožní rozvoj území severní Prahy pro účely bydlení a rekreace,“ řekla před časem spolku architektka Lenka Hornychová, která je také iniciátorkou petice proti dostavbě okruhu v podobě, v jaké je navržen. V tuto chvíli je ale dostavba v plánované trase schválena a má zelenou.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

3 názory na “Pražský spolek se bouří proti stavbě okruhu: Tvrdí, že expanze automobilů musí skončit”

  1. Pragocentrismus za to může. Proč musí stát každá firma u Prahy? Pak se tam logicky stěhují zaměstnanci, ti logicky chtějí a potřebují jezdit, logicky se jim tedy staví další silnice a tak se ta spirála přehlcenosti točí dál. Sídlo ČSOB je obrovský kancelářský dům v Radlicích. Proč ten samý dům nemůže stát třeba v Přelouči a ČSOB není řízeno odtud? Vždyť jsou to jen nažehlení zaměstnanci s telefonem a počítačem. A takto by mohlo být 100 firem mimo Prahu, rozesetých po celé republice a pak byste neřešili dopravní přetíženost. Jenže vy jste rádi pragocentristy, tak buďte, se všemi důsledky, co to s sebou nese.

  2. Martin Urban

    Kolik z protestujících nemá automobil? Nebo má alespoň elektromobil?

    Na druhou stranu plánovači dálnic a okruhů jsou líní mít ohledy a fantazii. Nenabízejí varianty. A spolu s neschopnými politiky a úředníky tvoří hrozný guláš. Volba je mezi dvěma zly. Okruh měl uz dávno stát. Nemohoucnost a korupce vykonaly své. Pro většinu bude spásou. Doba výstavby je trapně dlouhá, protože české firmy jsou neschopné a zaměřené na svůj zisk a ne na kvalitu své prace. Budou výmluvy a předražování. To je jediné, co umějí dobře. Soudě podle dosavadních stavitelských výkonů.

  3. Z popisu Spolku je zřejmé, že nepotřebují park, lesy, klid, ale chtějí území zastavět. Jedná se jen o účelové protesty majitelů pozemků, k vůli jejich ještě vyššímu zhodnocení – prostě na tom chtějí vytřískat více než za výkup pro stavbu okruhu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru