Je to už několik let, kdy se poprvé začalo mluvit o tom, že by měl být vjezd do centra Prahy zpoplatněn. Před několika měsíci už dokonce byla ve hře i konkrétní částka. Jenomže se začátkem roku 2025 je nejspíš vše jinak. Jakkoliv se to ale náměstkovi pražského primátora pro dopravu dvakrát nezamlouvá.
Jen před několika málo dny totiž pražská koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) na svém facebookovém profilu uvedla, že se jí zpoplatnění vjezdu do centra hlavního města nijak moc nezamlouvá. Nehledě na fakt, že je legislativně nemožné jej zavést. „Centrum Prahy je srdcem města – místo, kde se potkává historie, kultura i moderní život, ke kterému nutně patří i dopravní obslužnost. Přesto se setkáváme s návrhy na omezení vjezdu automobilů do centra města. Ale je zákaz skutečně tou nejlepší cestou? A hlavně – je zákaz vůbec právně možný? Omezení vjezdu do centra by znamenalo další komplikace pro dopravní městskou síť v Praze. Provoz by totiž nikam nezmizel, jen by se takříkajíc přelil do jiných částí, kde už teď je doprava na hraně. Navíc se stále nacházíme v situaci, kdy nejsou dokončeny okruhy, tedy ty nutné objízdné trasy. A bez nich to nepůjde. A v neposlední řadě, zavedení poplatku za vjezd je v současné chvíli legislativně nemožné,“ stojí v prohlášení.
Koalice by místo zpoplatnění vjezdu do centra ráda našla lepší řešení, například rozvoj technologií pro řízení dopravy nebo podporu a modernizaci MHD.
Jakkoliv toto prohlášení někteří řidiči možná kvitují, političtí kolegové koalice nejsou zrovna nadšení. Ostře proti zrušení zpoplatnění vjezdu do centra města je například náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Ten už dříve zpoplatnění vjezdu do centra obhajoval hlavně kvůli často zpožděné MHD. „Problém je v tom, že se v těchto místech zpožďují tramvaje. Město nebylo stavěno na dnešní intenzivní automobilový provoz, proto musíme řešit, co tam chceme,“ vysvětlil náměstek Hřib před časem. A aktuální prohlášení koalice Spolu jej opravdu nenechalo chladným. Zdůrazňuje navíc koaliční smlouvu, která se zavedením zpoplatnění, respektive s tím, že se na tom strany dohodnou, počítá. „Pokud by skutečně koalice Spolu nyní otočila a odmítala omezení zbytného tranzitu na Malé Straně a Smetanově nábřeží, tak jde o zjevné porušení koaliční smlouvy a postup v rozporu s koaličním programovým prohlášením. Vnímal bych to jako podfuk na voliče i na koaliční partnery a muselo by nutně následovat dohodovací řízení,“ řekl Zdeněk Hřib.
Nicméně dodal, že prohlášení Spolu vnímá hlavně jako vymezení se jednomu konkrétnímu způsobu omezení vjezdu do centra – tedy zpoplatnění. Připomněl, že už dříve byly ve hře další možná omezení: „Například na Karlově mostě, který je hned vedle Smetanova nábřeží a kde dříve také jezdila auta, je nyní prostě zákaz vjezdu.“ A zdůraznil také, že není možné čekat na dostavbu jakéhokoliv městského okruhu, o čemž se v souvislosti se zpoplatněním vjezdu do centra města často mluví. Podle Hřiba jde ale o lichý argument. „Žádný okruh nemá schopnost přesvědčit někoho, kdo chce jet do centra, aby místo toho jel raději někam ke Štěrboholům,“ řekl.