Pražská koalice začne řešit podobu případného zpoplatnění vjezdu do centra. Nepůjde o mýto, ale místní poplatek

Autor: Anina Russová - Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy, ČTK- Foto: Magistrát hl. m. Prahy - 9. 11. 2023


O zpoplatnění vjezdu minimálně do části centra Prahy se i mezi politiky mluví už řadu měsíců. V plánu je setkání pražské části koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN, aby na něm projednali konkrétní podobu zpoplatnění vjezdu na pražskou Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Stále však není jasné, v jaké podobě bude zpoplatnění zavedeno, dřívější snahy o mýto jsou dle dostupných informací liché. Důvodem zavedení poplatku za vjezd je podle politiků hlavně snaha zklidnit dopravu a zlepšit průjezd tramvají, které nabírají v kolonách zpoždění.

„Problém je v tom, že se v těchto místech zpožďují tramvaje. Město nebylo stavěno na dnešní intenzivní automobilový provoz, proto musíme řešit, co tam chceme. Teď nás čeká diskuse v rámci koalice. Vše směřuje teprve k takové diskusi,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). A zmínil, že jakmile se tramvaje zpožďují v těchto místech, má to dopad na provoz také v dalších částech Prahy. Jde o takzvanou řetězovou reakci.

Původně se hovořilo o tom, že by na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží měli řidiči vjezd zakázán, nakonec se ale magistrát dohodl s Prahou 1, že zpoplatnění bude pro všechny lepší. Fungovalo by to tak, že řidič by zaplatil a potom při vjezdu by jeho registrační značku zkontrolovala kamera. V Česku podle Hřiba takové opatření v některých městech funguje, mezi nimi zmínil třeba Karlovy Vary. Pokud se koalice domluví a město opatření schválí, bude podle Hřiba od té chvíle potřeba zhruba půl roku na zavedení. „Rok by mělo být opatření v pilotním režimu a po jeho skončení by jej město a Praha 1 vyhodnotily. Ještě předtím by se ale uskutečnilo připomínkové řízení, kdy by se do debaty zapojily mimo jiné městské části, které by k návrhu zaslaly podněty a připomínky. Dosud to bylo s radnicemi jen předjednáno,“ řekl Hřib.

Pražské řidiče čeká test nervů. TSK chystá rekonstrukci magistrály

Už v tuto chvíli ale je jasné, že systém zpoplatnění vjezdu do vybraných lokalit bude plně automatický a právně má být založen na místním poplatku. Nepůjde tedy o mýto, jehož zavedení nyní česká legislativa neumožňuje. Již dříve radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) uvedl, že podle informací z ministerstva dopravy je nejbližší možný termín schválení zákonné úpravy umožňující mýto v roce 2029.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru