Pražští radní rozhodli, že hlavní město potřebuje novou komisi pro elektromobilitu. Důvodem je podle Prahy fakt, že elektromobilita je ekologičtější a udržitelnější alternativou v oblasti individuální i hromadné osobní dopravy, jakož i dopravy v rámci zajištění technických služeb a rovněž nákladní přepravy. Zároveň jde o součást dlouhodobého úsilí o podporu rozvoje elektromobility na území Prahy.
„Naším cílem je zpřístupnit elektromobilitu všem, aby nezůstala pouze výsadou pro lidi s vlastní garáží. Praha tedy zejména masivně investuje do nabíjecí infrastruktury a tyto investice se do budoucna ještě navýší s využitím evropských dotací. V nově připravované reformě zón placeného státní by také měly mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektro nabíječek. S ohledem na stále vzrůstající význam elektromobility pro Prahu vzniká potřeba širší odborné diskuse a koordinace dílčích aktivit v této oblasti napříč městem, městskými částmi, gesčními ministerstvy a soukromými investory a dochází tak ke zřízení Komise Rady hlavního města Prahy pro elektromobilitu,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Mikromobilita i dobíjení
Podle náměstka se nová komise bude zabývat např. otázkami výběru vhodných lokalit pro instalaci dobíjecích stanic, vyhrazeného parkování po dobu dobíjení a osazení souvisejícího dopravního značení, přístupnosti pro osoby s tělesným postižením či jiným pohybovým omezením nebo také dlouhodobým směřováním projektu EV-ready lamp. „Dále také tvorbou jednotné metodiky povolování a budováním dobíjecí infrastruktury pro celé území Prahy, přívětivému rezervačnímu a platebnímu rozhraní pro uživatele, možností roamingu mezi infrastrukturou jednotlivých provozovatelů, využíváním dynamických tarifů a estetickou kvalitou infrastruktury a v neposlední řadě pobídkami pro řidiče a uživatele vozidel na elektrický pohon,“ uvedl pražský magistrát.
K tomu se komice složená ze zástupců politických subjektů, městských společností, složek IZS a nezávislých expertů působících v oblastech udržitelné dopravy, energetiky a rozvoje města bude zaměřovat na podporu elektrické mikromobility. Zejména elektrických jízdních kol a cargo kol, připomínkování navrhované legislativy a technických norem na národní úrovni, podpoře elektrického carsharingu, taxislužeb a tématům s přesahem do jiných oblastí.
Jen za poslední tři roky město do rozvoje dobíjecí infrastruktury investovalo asi 220 milionů korun. Zejména pak v rámci přípravy sítě dobíjecích stanic na lampách pouličního osvětlení. Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na lampách veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Dále město připravuje koncesi s využitím evropských dotací na projekt samostatných dobíjecích stanic ve veřejném prostoru.