zelena-karta

Pozor na správnost plateb povinného ručení. Chybně odeslané peníze mohou znamenat zrušení smlouvy

Autor: Anina Russová - Zdroj: Generali Česká pojišťovna - Foto: Pavel Srp - 5. 2. 2022


Každý má neustále hlavou plnou povinností a starostí, takže občas neví, co dřív. Udělat pak chybu je otázkou chvíle. Problém ale nastává, když tu chybu nikdo neřeší. V případě špatně odeslaných financí za povinné ručení to může vézt až ke ztrátě smlouvy s pojišťovnou, a tedy i nepojištěnému autu. Z toho pak plynou další komplikace v podobě sankcí od České kanceláře pojistitelů. Vysvětlíme si proto, jak v případě takové chyby postupovat.

Nezaplacení znamená nepojištěné auto

Ačkoliv drtivá většina pojišťoven spolu se smlouvou nebo výzvou k uhrazení dnes používá QR kódy, které případnou chybu při platbě eliminují na minimum, někteří raději příkaz k platbě vyplňují ručně. Pak ale může snadno dojít k chybě nebo překlepu. Klient sice má za to, že povinné ručení zaplatil, ale ve skutečnosti jeho platba není správně připsána. Fakticky tak jezdí s nepojištěným autem, ale naštěstí k tomu pojišťovny mohou přistupovat celkem benevolentně, ale ne automaticky.

Jan Marek z Generali Česká pojišťovny nám to vysvětlil takto: „Pokud dojde u těchto smluv ke zjištění, že klient odesílal pojistné před stanoveným termínem ve výši shodné s pojistným, avšak spletl nebo neuvedl variabilní symbol, pak lze v takových případech přihlédnout ke skutečnosti, že o pojištění projevil zájem před vypršením termínu. V takových případech jsme připraveni situaci pečlivě zvážit na základě všech okolností. Takové situace ale v praxi nejsou zcela běžné a vždy je posuzujeme individuálně.“

Záleží na tom, kde je smlouva uzavřena

V dnešní době je celkem běžné, že jsou smlouvy na povinné ručení uzavírány přes internet, pomocí různých srovnávačů. V takovém případě smlouva na povinné ručení vznikne a je platná až ve chvíli, kdy ji klient zaplatí. To, že přišla do mailu, třeba i se zelenou kartou, automaticky neznamená, že je vůz pojištěn.

Přes 40 % Čechů by se nechalo při řízení sledovat výměnou za levnější pojištění

Jan Marek to vysvětluje takto: „U smluv vznikajících ‚na dálku – zaplacením‘ je samotný vznik smlouvy podmíněn úhradou pojistného. Tudíž pokud není pojistné připsáno do termínu uvedeném na Návrhu na uzavření pojistné smlouvy, pak smlouva v souladu s ujednáním ani nevznikne.“ Pokud tedy není pojistné zaplaceno v termínu, jaký je uveden na smlouvě, je z ní fakticky jen kus papíru. Nicméně pojišťovna, ale i samotný srovnávač na nezaplacení několikrát upozorní.

Stále je ale řada řidičů, kteří uzavírají pojistné smlouvy fyzicky přímo v pojišťovně nebo třeba u makléře. V tomto případě je to s platností smlouvy trochu jinak. „U smluv vznikajících podpisem je to obdobné, ale u nich smlouva nevzniká úhradou, ale přímo samotným podpisem. Taková smlouva zaniká až v případě nezaplacení pojistného po opakovaném upomínání,“ vysvětlil nám Jan Marek.

Jedním dechem však dodal, že hlavní je komunikovat. Dělat mrtvého brouka vede ke zbytečným problémům, ale i dluhům. „Suma sumárum situace se špatně zaplaceným povinným ručením má řešení. Podstatné je být s pojišťovnou v případě komplikací či nejasností v čilém kontaktu a být připravený případně doložit, co bude potřeba,“ řekl Jan Marek.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru