poskozene_celni_sklo

Pozor na jízdu s poškozeným čelním oknem. Policie za to může zabavovat techničák

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 14. 7. 2021


Tak jako každý rok, i letos je spousta českých silnic rozkopaná, což kromě kolon znamená také zvýšené riziko odletujících kamínků. Ty mohou poškodit jak karoserii, tak také čelní okno, což může znamenat pořádný průšvih. Pokud je prasklina malá a nezasahuje do zorného pole řidiče, není co řešit. S takto poškozeným čelním oknem je bez problému možné dojet na výměnu. Jiná situace je ovšem v případě, kdy je prasklina větší a zasahuje ať už do zorného pole řidiče nebo do stírací plochy stěračů. V tu chvíli může řidiči takového auta zabavit techničák, zakázat další jízdu a udělit pokutu.

Vyhláška říká, že není možné jezdit s prasklinou na okně, která je větší než dva centimetry a je v dosahu stěračů. Nicméně i v případě, že je prasklina menší, je dobré si na ni dát velký pozor, protože vlivem jízdy, pohybů karoserie a povětrnostních podmínek z ní snadno může být pavouk přes půl okna. A v tu chvíli vozidlo nesplňuje technické podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, za což od policejní hlídky na místě hrozí odebrání techničáku a zákaz další jízdy. Za nevyhovující technický stav může být řidiči uložena pokuta až do výše 10 000 Kč, ale také zákaz řízení až na rok a úřad k tomu všemu přidá pět trestných bodů.

Auto bez registračních značek nesmí do provozu. Za jízdu s ním hrozí ztráta řidičáku a to i pokud značky cestou upadly

A co tedy dělat v případě, kdy se během cesty prasklina rozleze natolik, že by kvůli ní mohlo být vozidlo označeno za nezpůsobilé? Jediným řeším je odtah, jde totiž os tejnou situaci, jako v případě, kdy například během jízdy ztratíte registrační značku. Také pak nesmíte pokračovat v jízdě.

A kdo případnou škodu na čelním okně zaplatí? Najít viníka, tedy toho, od koho kamínek na silnici odletěl, je takřka nemožné. Případné dokazování pak jakbysmet. Ideální tedy je mít čelní okno k povinnému ručení navíc připojištěné nebo mít sjednané havarijní pojištění, které takové škody kryje. Pokud motorista nemá ani jednu z těchto variant, musí se připravit na to, že případnou opravu či výměnu bude hradit ze svého.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru