skodovkou_na_dakar-ondrej_klymciw-facebook

Potřetí a naposledy. Klymčiw pojede Dakar se škodovkou naposledy. Co s ní bude dál?

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Česká televize, garáž.cz - Foto: Klymčiw Racing - 28. 12. 2023


Když před pár lety Ondřej Klymčiw prozradil, že pojede Rallye Dakar se škodovkou, spousta lidí si klepala na čelo. On ten plán ale dotáhl do konce a s autem na nejtěžší závod světa opravdu vyrazil. Letos už pojede potřetí. A také naposledy. Pojede ale pro dobrou věc, spojil se totiž s Centrem Paraple, pro které chce sehnat peníze.

Poslední Dakar pro škodovku

Dakarská Škoda 130 LR byla do závodu přihlášena narychlo, původně chtěl Klymčiw jet jiným autem. Bude to pro ní třetí a prý také poslední účast na tomto dálkovém závodě, kde opět pojede v kategorii Dakar Classic. Ta má úplně jiná pravidla než „klasický Dakar“ a jde vlastně o samostatný závod, který s tím rychlým dakarským nemá mnoho společného (prakticky jen bivak a klasifikaci na webové stránce). Závodníci v této kategorii nejedou primárně na co nejnižší čas, tedy co nejrychleji, ale na co nejpřesnější čas, protože je to závod pravidelnosti.

Neznamená to ovšem, že by to byl nějaký výlet, to vůbec ne. I „klasici“ se na Dakaru dostanou do pouště a do písku, a mívají před sebou těžší terén, nevjedou nicméně do kamenitých řečišť a podobně náročných míst. Přeci jen jsou to už auta starší, klasická, přestože spousta z nich původní klasický Dakar také jezdila.

Za pár dní se tedy škodovka na startu objeví naposledy. Tentokrát svůj závod Ondřej Klymčiw spojil s charitou, chce sehnat finance pro Centrum Paraple, které pomáhá lidem na vozíku po poškození míchy. „Propojení mého životního příběhu s Centrem Paraple je jasným vyvrcholením všeho. Zároveň je to logický konec škodovky a možná i mé stopy na Dakaru,“ řekl Klymčiw nedávno pro Českou televizi a dodal: „Škodovka mi poté pomohla vrátit se na Dakar i do normálního života. Napadlo mě, že má sílu a je tam nějaká energie. Myslím si, že je schopna pomoct i jiným. Já osobně vděčím své fyzioterapeutce za to, že po vážném zranění chodím a tohle místo je plné podobných andělů.“

Klymčiw mluví o své nehodě, kterou měl ještě coby závodník na motorce na Rallye Dakar v roce 2018. Nehoda to byla opravdu vážná, měl rozdrcené čtyři obratle. Po pauze se nakonec východočeský pilot na Dakar vrátil, raději už ovšem se čtyřmi koly, střechou nad hlavou a s bezpečnostním rámem kolem sebe.

Přestože Ondřej Klymčiw je závodník, nebude Rallye Dakar 2024 pouze a jen o závodění. Je to právě také charitativní mise, při níž bude získávat peníze pro Centrum Paraple. V plánu je to tak, že sponzoři a fanoušci jej budou odměňovat za odjeté závodní kilometry, ale také za splnění různých úkolů – například, že si Klymčiw obarví hlavu na červeno nebo že bude celý den mlčet a podobně. „Princip je takový, že každý den bude mít svého sponzora. Když například ujedu 300 kilometrů, dostane centrum 30 tisíc korun. Plus tam budou i prémie za umístění,“ vysvětlil 38letý pilot pro ČT.

Co bude se škodovkou potom?

Dnes modrá závodní škodovka má za sebou dvě evoluce, přičemž ta současná (přišla na Dakar 2023) přidala hlavně ještě vyšší podvozek a terénní pneumatiky. Změn samozřejmě proběhlo mnohem více. Auto má ovšem stále škodováckou jedna trojku a pohon pouze zadních kol.

Když se Ondřeje Klymčiwa ptal redaktor magazínu Garáž.cz, co s autem bude po posledním dakarském závodě, odpověď byla dost nejasná: „Za tři roky závodění žádné muzeum neprojevilo zájem ani o výstavu tohoto vozu třeba na měsíc. Na druhou stranu se ani nebráním nabídce, aby vůz nějaký sběratel koupil. Ale musel by to být někdo, kdo si bude vážit toho, že jde o jedinou škodovku na světě, která odjela Dakar. Třetí možností je, že dám auto do kupy, uschovám ho pod plachtu a až moje děti vyrostou, třeba se vůz znovu rozjede. Zatím je to tedy otevřené.“ Nechme se překvapit, třeba nakonec skončí v nějakém muzeu.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru