Některé silnice v Česku stále připomínají ementál. A to jak ve městech, Prahu nevyjímaje, tak na okreskách. Poškodit si pneumatiku o výtluk není tak nic těžkého. Nepříjemnou situace ale může zmírnit vyplacení škody ze strany toho, kdo má silnici v gesci. Má to ale samozřejmě svá pravidla.
Existují totiž situace, kdy na proplacení škody žádný nárok nevzniká. Rozhoduje o tom především dopravní značení u silnice. Pokud je vozovka označena značkou A7a Nerovnost vozovky, často s dodatkovou tabulkou, jak dlouhý je úsek, na které značení upozorňuje, máte bohužel smůlu. Jakmile je totiž silnice takto značena, jste na výtluky upozorněni a jste povinni tomu přizpůsobit styl jízdy i rychlost. Majitel a správce komunikace takto splnil svou zákonnou povinnost a zjednodušeně řečeno je z obliga. Veškeré škody tedy budete muset hradit ze svého, případně z pojištění.
Když značení chybí
Ve chvíli, kdy ale silnice není nijak označena a vy na výtluku necháte pneumatiku nebo kolo, už je tu možnost domoci se proplacení všech škod, respektive je možné požádat o náhradu škody. V prvé řadě je nezbytně nutné mít vše pečlivě zdokumentováno. Ideálně mít vše nahrané na kameře umístěné za oknem. Pokud ji nemáte, určitě vše důkladně nafoťte a natočte. Čím více materiálu budete mít, tím lépe. A nejde jen o dokumentaci samotné škody, ale také o dokumentaci výtluku, na kterém k poškození došlo. Dobré je výtluk vyfotit s nějakým předmětem, který může posloužit jako měřítko. Poslouží například zapalovač nebo i propiska. A nezapomeňte, pokud máte pocit, že jsou škody vysoké nebo pokud to vyžaduje zákon, přivolejte k místu policii.
To je vše ta lehčí část. Pak je totiž potřeba zjistit, kdo je majitelem nebo správcem dané silnice. U něj je pak buď možné rovnou škodu nárokovat, nebo vám poskytne informace o tom, u jaké pojišťovny můžete chtít vše vyřešit. Majitelé a správci silnic jsou totiž pojištění.
Se zjištěním, kdo je za silnici odpovědný, pomůže například Ředitelství silnic a dálnic. Nejjednodušší je pak řešit tuto nepříjemnost ve městě. Pro příklad dobře poslouží Praha, kde se o silnice stará Technický správa komunikací (TSK Praha). Přímo na stránkách TSK je totiž připraven jak formulář k žádosti o náhradu škody, tak také detailní postup, jak o náhradu žádat.
„V žádosti řidič uvede kdy (datum a čas nehody), kde (část Prahy, název ulice), co se mu přihodilo, z jaké příčiny, případné fotografie místa události, co bylo poškozeno, typ, RZ (registrační značku) a kopii velkého TP (technického průkazu) poškozeného vozidla, jméno majitele vozidla, dále řidiče v době nehody + kopii jeho ŘP (řidičský průkaz), adresu majitele vozidla, příp. telefon. K určení odpovědnosti naší organizace za vzniklou škodu žádáme o zaslání situačního plánku, s vyznačeným místem, kde k události došlo popř. č. sloupu veřejného osvětlení apod., aby toto místo mohlo být přesně identifikováno naším oblastním správcem, či specializovaným pracovištěm,“ popisuje TSK Praha.
Velmi důležité, byť jistě nepříjemné, je auto neopravovat do doby, dokud ho neuvidí technik z pojišťovny správce či majitele silnice. Pokud byste vše opravili a následně žádali o vyplacení škody, je dost pravděpodobné, že bude taková žádost zamítnuta.