U sběratelských edic často rozhodují detaily, které zvenčí působí téměř banálně. V případě Porsche 911 S/T z 1963kusové limitované edice je jedním z nich malá plaketa na palubní desce, na straně spolujezdce. Nenese jen obecné „one of…“, ale konkrétní pořadové číslo konkrétního auta z limitované série. Právě tady se Porsche dopustilo přešlapu, který by u běžného auta nejspíš nikoho nezajímal.
Jak už jsme psali v předchozím článku, dvě různá auta Porsche 911 S/T se shodou okolností dostala ke dvěma majitelům se stejným číslem „1724“ na štítku. Teď Porsche doplnilo, jak k tomu došlo, a hlavně jak situaci napravilo.
Duplicita „1724“ vznikla při ručním procesu, ne ve VIN
Porsche 911 S/T vzniklo jako připomínka 60. výročí modelu 911 jako přísně limitovaná série pouhých 1963 kusů. Tento počet odkazuje na rok 1963, kdy se Porsche 911 (tehdy ještě jako Porsche 901) poprvé představilo. A poslední vyrobené kusy z této série se podle německé značky právě v těchto týdnech doručují zákazníkům. Každý vůz má na palubní desce konkrétní pořadové číslo. A právě tady nastal problém: číslo 1724 se na autech omylem objevilo dvakrát.
Přečtěte si také:
Značka zdůraznila, že nešlo o žádnou „dvojí identitu“ auta. Oba vozy mají vlastní VIN, který je právně rozhodující. Chyba vznikla při manuálním objednávání doplňkové personalizované plakety pro zákaznické vozy. Jinými slovy, v ručním procesu byl prohozen díl, takže vůz, který měl mít číslo 1742, dostal také omylem štítek 1724.
Ředitel oddělení Porsche Sonderwunsch Karl-Heinz Volz k tomu uvedl: „Ve výrobě je spousta specializované ruční práce a lidská činnost znamená, že se mohou stát chyby. Důležité je, jak se s nimi naloží.“ Zároveň dodal, že pro Porsche bylo zásadní se oběma zákazníkům vhodně omluvit a chybu napravit.
Zuffenhausen jako „smírčí“ den a archivní suvenýr z omylu
Zajímavé je, že jeden z majitelů si číslo 1724 vybral záměrně a velmi osobně. Pedro Solís Klussmann, prezident Porsche Club Guatemala, ho zvolil proto, že číslo „17“ se v jeho rodině opakuje jako datum narozenin a „24“ odkazuje na narozeniny jeho otce. Druhé auto patří Suzan Taher, u které mělo být původně číslo 1742, a podle dostupných informací pro ni nemělo žádný zvláštní význam.
Po odhalení záměny Porsche pozvalo oba majitele společně do Zuffenhausenu na speciální den. Součástí „nápravy“ tohoto trapasu nebyla jen výměna štítků za ty správné, ale i gesto navíc: oba dostali fotografii obou vozů už se správnými čísly a také elegantní krabici se vzorky použitých barev interiéru a exteriéru ke každému z aut.
Přečtěte si také:
A ještě jeden detail, který dobře zapadá do světa sběratelských kuriozit: nesprávně nainstalovaná plaketa neskončila v koši. Porsche ji předalo Franku Jungovi, vedoucímu firemního archivu, kde byla oficiálně zaevidována a uložena. Z omylu se tak stal zdokumentovaný „artefakt“ v historii značky.
Na pozadí celé historky je zároveň dobré připomenout, proč vůbec podobná drobnost vyvolala takový rozruch. Porsche 911 S/T je postavené jako řidičsky zaměřená varianta pro ty, kdo chtějí co nejvíc mechanického zážitku. Má atmosférický plochý šestiválec 4.0 o výkonu 386 kW, tedy 525 koní, převzatý z 911 GT3 RS, spojený s manuální převodovkou se zkráceným převodem. K tomu přidává výrazné odlehčení, přičemž výsledkem je hmotnost zhruba 1,4 tuny. A to z 911 S/T dělá jeden z nejlehčích kousků generace 992.
Dvě 911 S/T, dvě naprosto rozdílné specifikace
Přestože oba vozy na chvíli spojilo stejné číslo, jinak jde o dvě odlišné ukázky toho, jak daleko lze individualizaci posunout.
Klussmannova 911 S/T vznikla se sadou Heritage Design z nabídky Exclusive Manufaktur. Na karoserii má odstín Shore Blue Metallic. Uvnitř zaujmou středové panely sedadel čalouněné látkou Classic Cognac s černými proužky, které odkazují na starší éru značky. Jeho specifikace zahrnuje i ochranný rám z uhlíkových vláken.
Přečtěte si také:
Taherina 911 S/T je naopak postavená kolem barvy Paint to Sample Plus Rose Red. Jde o odstín, který se u Porsche objevil už v 70. letech pod názvem „Fraise“ a nejvíc se připomíná u legendárních modelů Porsche Carrera RS 2.7 a 911 Carrera RSR 3.0, včetně vozů, které nastoupily do série IROC v roce 1974. Porsche zároveň doplnilo, že po prověření a nasazení na tomto konkrétním zákaznickém autě se má tato barva stát součástí běžného programu Paint to Sample od modelového roku 2026. Interiér byl rozsáhle upraven a mnoho ploch je čalouněných kůží v odstínu Guards Red.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










