Automobilky dělají maximum pro to, aby okolí co nejdéle nepoznalo, na čem právě pracují. Maskovací fólie, lepicí pásky, improvizované plastové panely nebo celé „převleky“ z jiných modelů mají jediné zadání: zmást fotografy i konkurenci. Během desetiletí se z jednoduchého zakrývání detailů stala svébytná disciplína technického maskování.
Na první pohled jde jen o pár barevných samolepek a látkových potahů. Ve skutečnosti ale automobilky často používají takzvané testovací muly, tedy auta složená z částí několika různých modelů. Karoserie může klidně patřit úplně jiné značce, zatímco pod ní se testuje technika budoucí novinky. Jedním z nejzajímavějších příkladů je příběh Porsche 924, které se v počátcích vývoje prohánělo po silnicích převlečené za Opel a BMW.
Přečtěte si také:
Když se Porsche převléklo za Opel a BMW
Píše se rok 1972, v alpských serpentýnách se proplétá nenápadná kolona testovacích aut. V čele jede zcela obyčejně vypadající první generace Opelu Manta. Jenže pod známými tvary kupé se skrývá úplně něco jiného: podvozek a technika projektu EA 425, který se později světu představí jako Porsche 924, první vůz značky s motorem vpředu.
Tehdy ještě nejde o „porsche“ v dnešním smyslu slova. Volkswagen si u firmy Porsche objednal vývoj nového sportovního vozu jako nástupce modelu 914, který se měl prodávat pod společnou značkou VW-Porsche. Zadání bylo poměrně pragmatické: čtyři místa, praktický kufr a maximum dílů z koncernových modelů VW a Audi. Design dostal na starost mladý stylér Harm Lagaay, zatímco inženýři hledali ideální uspořádání motoru, převodovky a podvozku.
Porsche 924: Tajný projekt, který se roky proháněl po Alpách v převleku za Opel a BMW
Porsche 924 se zrodilo skryté v…
Zveřejnil(a) Czech Porsche fans dne Pondělí 17. listopadu 2025
Protože šlo o první vůz Porsche s motorem před přední nápravou, neexistoval žádný starší model, do jehož karoserie by šlo prototypy nenápadně „schovat“. V Zuffenhausenu tak padlo rozhodnutí, které dnes působí skoro filmově: koupit několik cizích aut a přestrojit je za zkušební muly. Volba padla na trojici kupé Opel Manta první generace a jedno menší kupé BMW 2002. Rozměrově i uspořádáním měly blízko k plánovanému sériovému vozu, takže pod jejich plechy šla technika projektu EA 425 relativně snadno ukrýt.
Do upravených Mant a BMW se nastěhoval čtyřválcový dvoulitr z rodiny Audi spolu s převodovkou a dalšími komponenty, které se připravovaly pro nový vůz. Aby se vše vešlo, musely se upravit například přední podběhy a uložení kol, což bylo prakticky jediné viditelné vodítko pro opravdu pozorného pozorovatele. V běžném provozu tato auta působila jako lehce „připravené“ sériové vozy, rozhodně ne jako maskované prototypy budoucího Porsche.
Takto převlečené muly najezdily tisíce kilometrů. Inženýři na nich ladili podvozek, chování motoru i převodovky v různých podmínkách, a to doslova na očích veřejnosti. Kdo je tehdy v Alpách nebo na německých silnicích potkal, viděl jen obyčejný Opel nebo BMW, nikoli zárodek nové modelové řady. Jaký byl jejich další osud, se dodnes přesně neví. S velkou pravděpodobností skončily jako běžné testovací vozy někde v lisu.
Přečtěte si také:
Zrušený projekt, který se stal záchranou značky
Mezitím projekt EA 425 postupoval dál. Zatímco se na silnicích proháněly převlečené Manty, ve studiích vznikaly hliněné modely a finální podoba vozu. Paralelně se však rodil i jiný sportovní vůz pro Volkswagen, později známý jako Scirocco, postavený na základech nové generace Golfu.
Volkswagen nakonec rozhodl, že vsadí právě na jednodušší a levnější Scirocco, a vývoj EA 425 jako vlastního modelu ukončil. V tu chvíli to pro projekt vypadalo na konec. Místo definitivní tečky ale přišel nečekaný obrat. Volkswagen nabídl Porsche, aby si projekt odkoupilo a vyrábělo ho ve vlastní režii v závodě Audi v Neckarsulmu. Porsche souhlasilo a převzalo technický základ prakticky beze změn. S novou karoserií a vlastním znakem na přídi se tak z „koncernového“ projektu zrodilo Porsche 924.
Když se 924 v polovině sedmdesátých let představila, nahradila v nabídce typ 914 a stala se vstupenkou do světa značky. Využívala rozsáhlou sadu dílů z koncernu VW/Audi. Uvnitř pracoval vodou chlazený dvoulitrový čtyřválec původem z Audi 100, převodovka byla umístěna u zadní nápravy a celek díky tomu nabízel velmi vyvážené rozložení hmotnosti. Zhruba o deset let později dorazila verze 924 S s „vlastním“ motorem Porsche, dvouapůllitrovým čtyřválcem odvozeným z většího modelu 944.
BMW M5 E39 mohlo mít motor V6, naštěstí to neprošlo. Ano, motor do V!
Část tradičních fanoušků nesla lehce dostupné Porsche s motorem vpředu a vodou chlazeným čtyřválcem těžce. Přesto se 924 velmi rychle ukázala jako klíčový model. Objevila se na startu Le Mans, vznikly přeplňované verze Turbo i ostřejší Carrera GT a celá modelová řada pomohla značce v komplikovaném období stabilizovat finance.
Příběh 924 má navíc ještě jednu utajenou kapitolu. V roce 1976 vznikl v Porsche tajný program, jehož cílem bylo překonat vytrvalostní rekordy prototypu Mercedes C111. Základem se stal silně upravený 924 s turbomotorem a radikální aerodynamikou. Vůz dostal zakrytá kola a extrémně protaženou záď, kterou v běžném provozu nikdo nikdy neviděl. Když Mercedes své vlastní rekordy později znovu posunul, Porsche projekt ukončilo. Některé aerodynamické prvky se ale později objevily na sériovém 924 Carrera GT.
Přečtěte si také:
Maskované muly s vypůjčenými karoseriemi přitom nepatří jen minulosti. Také dnes se objevují špionážní snímky prototypů, které se snaží tvářit jako něco úplně jiného, než ve skutečnosti jsou. Automobilky zkoušejí budoucí SUV na „zvednutých“ hatchbacích a sportovní modely ukrývají v karoseriích obyčejných rodinných aut. Porsche samo pokračuje v rafinovaném maskování i u současných prototypů. Často používá černé vozy s dalšími vrstvami fólie a samolepek, které napodobují tvary starších světlometů nebo zadních lamp. U prvních prototypů elektrického Taycanu dokonce inženýři namontovali falešné výfuky, aby na silnici působil jako běžná benzinová Panamera.
Tradice špionážních fotografií přitom sahá až do padesátých let, kdy němečtí novináři poprvé zveřejnili snímky dosud nepředstaveného vozu. Od té doby se vede tichý souboj mezi automobilkami, které se snaží své prototypy skrývat, a fotografy, kteří je naopak chtějí zachytit. Příběh převlečených Mant a BMW s technikou budoucího Porsche 924 je jen jednou z mnoha epizod tohoto nikdy nekončícího souboje – ale patří k těm nejzajímavějším.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










