Porsche 911 slaví 50 let! Podívejte se na průřez jeho historií!

Autor: Pavel Srp - 7. 2. 2013


Po pět desetiletí je model 911 srdcem značky Porsche. Na světě není téměř žádný jiný automobil s tak dlouhou tradicí a kontinuitou. Od roku 1963 vzbuzuje ve svých příznivcích skutečné nadšení a současně se stává etalonem pro ostatní výrobce sportovních vozů. Je také pomyslným měřítkem pro ostatní modelové řady Porsche, od typu Cayenne až po Panameru. V každém automobilu Porsche je kus filozofie slavné 911.

S více než 820 000 vyrobenými kusy je Porsche 911 nejúspěšnějším sportovním vozem světa. V každé ze sedmi generací tohoto modelu inženýři Porsche z Zuffenhausenu a Weissachu ukazují neutuchající sílu pro inovace, která je pro značku Porsche typická. Žádný jiný automobil v sobě nespojuje protiklady v podobě sportovnosti a vhodnosti pro každodenní použití, tradice a inovace, exkluzivity a sociální akceptace nebo designu a funkčnosti. Není divu, že každá její generace psala své vlastní dějiny. Ferry Porsche popsal vlastnosti tohoto modelu velmi trefně: „911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku.“

Kromě klasického a jedinečného designu charakterizuje Porsche 911 v každé jeho generaci i směr udávající technika. Mnoho z novátorských řešení mělo původ na závodní dráze. Právě výkonnost byla pro 911 vždy zavazující, a proto byly závodní okruhy účinnými vývojovými laboratořemi. Díky tomu byl tento vůz doma na každém okruhu světa a ukazoval zde svoji všestrannost a schopnost vítězit. Dobré dvě třetiny z 30 000 vítězství značky Porsche jdou na konto právě modelu 911.

Porsche 911 – rok oslav

Pro Porsche je 50leté výročí typu 911 letošním hlavním tématem. Spektrum jubilejních oslav bude skutečně rozmanité. Předehrou bude automobilová výstava „Retro Classics“ ve Stuttgartu. Od 7. do 10. března bude Porsche Museum představovat čtyři zvláštní exponáty. Kromě prototypu modelu 911 Turbo 3.0 z roku 1973 bude k vidění ještě studie 911 Turbo Cabriolet z roku 1981, silniční verze 911 GT1 (1997) a také prototyp 754 „T7“. Jeho karoserie navržená Ferdinandem Alexandrem Porsche v roce 1959 je pokládána za mezník na cestě k designu 911.

Porsche navíc vyšle originální a zrestaurovaný vůz 911 z roku 1967 na cestu kolem světa. Tato „jedenáctka“ procestuje v průběhu celého roku pět kontinentů a zastaví se kromě jiného v Kalifornii (Pebble Beach), Šanghaji, Goodwoodu (Velká Británie), Paříži nebo Austrálii. Jako velvyslanec značky Porsche bude doprovázet různé mezinárodní výstavy, veletrhy, historické rally a sportovní motoristické události. Fanoušci a zájemci mohou sledovat jednotlivé zastávky na porsche.com/follow-911.

V Porsche Museum se při příležitosti výročí 50 let modelu Porsche 911 také uskuteční dlouhodobá výstava. Od 4. června do 29. září 2013 se zpětně ohlédneme za historií a vývojem typu 911. Vlastní vydavatelství „Edition Porsche-Museum“ přinese začátkem roku na trh jubilejní publikaci „911X911“.

Generace Porsche 911

Původní 911 (1963) – zrození ikony

Jako nástupce Porsche 356 si 911 ihned po své premiéře získala srdce příznivců sportovních vozů. Původní 911 se v roce 1963 představila na autosalonu ve Frankfurtu jako typ 901. Přejmenování na 911 následovalo při uvedení na trh roku 1964. Vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer měl výkon 130 k, což stačilo na nejvyšší rychlost 210 km/h. Kdo nechtěl být tak rychlý, mohl si od roku 1965 objednat čtyřválcové Porsche 912. Roku 1966 představilo Porsche model 911 S s výkonem 160 k, který poprvé světu ukázal kovaná lehká kola Fuchs. Vůz 911 Targa přišel na trh koncem roku 1966 a stal se se svým výrazným ochranným obloukem z ušlechtilé oceli prvním bezpečným otevřeným vozem světa. Od roku 1967 byla 911 k dispozici s poloautomatickou 4stupňovou převodovkou „Sportmatic“. Jako první německý výrobce splnilo Porsche s variantami 911 T, E a S přísné americké emisní požadavky EPA. S tím, jak se postupně zvětšoval objem motoru na 2,2 litru (1969) a 2,4 litru (1971), docházelo také k postupnému nárůstu výkonu. Z té doby se stal skutečnou legendou a automobilem snů model 911 Carrera RS 2.7 z roku 1972 – tento 1000 kg vážící vůz disponoval výkonem 210 k. Jeho charakteristický „kachní ocas“ byl také vůbec prvním použitím přítlačného spoileru na sériovém automobilu.

G série (1973) – druhá generace

Deset let po premiéře došlo k důkladnému přepracování modelu 911. Takzvaný „G-model“ se vyráběl od roku 1973 až do roku 1989 – tak dlouho jako žádná jiná generace tohoto vozu. Zvláštním poznávacím rysem jsou výrazné blatníky, které splňují nejnovější požadavky nárazových zkoušek USA. Sériové tříbodové bezpečnostní pásy, stejně tak jako sedadla s integrovanými opěrkami hlav se kromě toho postaraly o zvýšenou ochranu posádky. Mezníkem v dějinách jedenáctek byla premiéra první sériové přeplňované 911 Turbo s třílitrovým motorem, výkonem 260 k a výrazným zadním spoilerem. Zásluhou svého neopakovatelného spojení luxusu a dynamiky se právě provedení „Turbo“ stalo synonymem pro značku Porsche. V roce1977 následuje další výkonnostní pokrok: 911 Turbo 3.3 s přidaným mezichladičem stlačeného vzduchu, který byl s výkonem 300 k nejsilnějším vozem daného segmentu. V rámci atmosféricky plněných motorů představilo Porsche v roce 1983 typ 911 Carrera SC s objemem 3,2 l a výkonem 231 k – právě tento vůz je dnes velmi vyhledávaný sběrateli po celém světě. Přátelé čerstvého vzduchu mohli od roku 1982 získat 911 také jako Cabriolet. S modelem 911 Carrera Speedster v roce 1989 vznikl další mytický model v historii celé řady 911.

Typ 964 (1988) – klasická moderna

Mnoho odborníků prorokovalo modelu 911 konec, avšak v roce 1988 představilo Porsche model 911 Carrera 4 (Typ 964). Po patnácti letech doby výroby byla 911 z 85 % přepracována. Porsche tak nabídlo moderní vůz připravený pro budoucnost. Vzduchem chlazený 3,6litrový motor boxer nabízel výkon 250 k. Zevnějškem se typ 964 lišil od předchůdce hlavně aerodynamickými polyuretanovými nárazníky a elektricky výsuvným zadním spoilerem. Technicky byste je stěží srovnávali. Nový model neměl nadchnout jen svými sportovními výkony, ale přesvědčit měl i komfortem jízdy. Řidič se mohl těšit na ABS, Tiptronic, posilovač řízení nebo airbagy. Kromě toho 911 těžila také ze zcela přepracovaného podvozku s hliníkovými příčnými rameny a odpružením pomocí vinutých pružin, které nahradily torzní tyče. Nejrevolučnější změnou však byl fakt, že nová Carrera 4 byla od začátku nabízena s pohonem všech čtyř kol. Kromě provedení Carrera – Coupé, Cabriolet a Targa – si zákazníci od roku 1990 mohli objednat také 964 Turbo. Zpočátku byla dodávána s osvědčeným boxerem o objemu 3,3 litru, který od roku 1992 nahradil větší motor 3,6 l s výkonem 360 k. Mezi vyhledávané sběratelské kusy řady 964 patří 911 Carrera RS, 911 Turbo S, jakož i 911 Carrera 2 Speedster.

Typ 993 (1993) – poslední chlazený vzduchem

Tato 911 s interním kódovým označením 993 je až dodnes velkou láskou mnoha řidičů Porsche, která se kromě jiného opírá také o její nápadně uhlazený vzhled. Integrovaný přední nárazník podtrhuje celkově harmonický výraz. Přední část byla nižší než u předchůdce a světlomety změnily tvůj tvar z kruhu na elipsu. Kromě toho se typ 993 již od počátku výroby vyznačoval neobyčejnou vyzrálostí techniky a spolehlivostí. Zaujal také obratností, která byla výsledkem použití zcela nového hliníkového podvozku. Modely Turbo poprvé dostaly dvojité přeplňování a v roce 1995 byl právě tento motor „nejčistší“ pohonnou jednotkou světa. Další inovací modelu Turbo vybaveného pohonem všech kol byla odvrtávaná hliníková kola. Pro příznivce mimořádně rychlých sportovních vozů sestrojilo Porsche typ 911 GT2. Novinkou vozu 911 Targa bylo elektricky ovládané sklo zajíždějící za zadní část střechy. Hlavním důvodem, proč právě tento model nadšenci Porsche velmi cení, je to, že od roku 1993 do roku 1998 to byla poslední verze 911 se vzduchem chlazeným motorem typu boxer.

Typ 996 (1997) – hydroelektrárna

Velká změna v historii modelu 911: typ 996, který se vyráběl v letech 1997 až 2005, byl zcela novou konstrukcí, avšak neztratil nic z charakteru původní 911. Největší novinkou tohoto provedení bylo použití vodou chlazeného motoru boxer. Díky čtyřem ventilům na válec disponoval motor výkonem 300 k a byl velmi perspektivní pro další snižování emisí, hlučnosti a spotřeby paliva. Design je novým pojetím klasického stylu 911 a vyznačuje se nízkým koeficientem čelního odporu vzduchu – jen cx = 0,30. Tvary modelu 996 byly důsledkem propojení s úspěšným typem Boxster. Nejvýraznějšími rysy designu byly světlomety s integrovanými blikači – zpočátku bylo toto řešení poněkud kontroverzní, avšak později jej začaly přebírat i další výrobci automobilů. Uvnitř vozu je nyní zcela nový interiér, který dále zvyšuje komfort, jenž má i v segmentu sportovních vozů stále větší význam. S velkým množstvím nových variant zahajuje Porsche s typem 996 dříve nevídanou produktovou ofenzivu. Vrcholem výrobního programu byl od roku 1999 model 911 GT3, který nesl tradici vozu Carrera RS. Pozici extrémně dynamického provedení měl od podzimu 2000 nabízený typ 911 GT2, šlo o první sériový vůz se standardně dodávanými keramickými brzdami.

Typ 997 (2004) – klasika a moderna

V červenci 2004 prezentovalo Porsche s typy 911 Carrera a 911 Carrera S další generaci modelu 911, která byla interně označena jako typová řada 997. Její oválné a čirými skly překryté světlomety jsou návratem k tradičnímu designu vozů 911. Nejen designem, ale také jízdními výkony dokázalo provedení 997 přesvědčit: motor typu boxer s objemem 3,6 litru v modelu Carrera nabízel výkon 325 k, zatímco nově vyvinutý šestiválec provedení Carrera S měl k dispozici 355 k. Výrazně přepracovaný byl také podvozek – Carrera S byla například standardně vybavena aktivním podvozkem Porsche Active Suspension Management. Roku 2006 Porsche představilo typ 911 Turbo, který jako první sériově vyráběný vůz světa disponoval zážehovým motorem vybaveným turbodmychadly s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. V roce 2008 následovala celková modernizace, v jejímž rámci se do 997 dostalo přímé vstřikování benzinu a dvouspojková převodovka PDK, která razantním způsobem zvýšila účinnost. Modelová nabídka typu 911 nikdy nebyla rozmanitější. Na konci výroby bylo k dispozici celkem 24 provedení, mezi které patřily například: Carrera, Targa, Cabriolet, zadní pohon, pohon všech kol, Turbo, GTS nebo speciální výrazně sportovní typy GT.

Typ 991 (2011) – nejlepší jedenáctka všech dob

Sportovní vůz s interním kódovým označením 991 zosobňuje největší technický skok v dějinách „jedenáctek“. 911 je po generace měřítkem své třídy, avšak nyní ještě dále posunuje laťku výkonnosti a efektivity. Kompletně nový podvozek s prodlouženým rozvorem, širším rozchodem kol a většími pneumatikami, jakož i ergonomicky optimalizovaný vnitřní prostor, to vše zajišťuje ještě sportovnější a pohodlnější jízdu. Technicky se nová 911 zcela opírá o přístup Porsche Intelligent Performance, který spočívá ve snižování spotřeby paliva při současném zvyšování výkonu. Zmenšení zdvihového objemu na 3,4 litru u základního modelu Carrera (přesto má o 5 k více než 997/II) a používání kombinace oceli a hliníku na konstrukci karoserie vedou k citelnému snížení hmotnosti. Kromě toho mezi další novinky patří například Porsche Dynamic Chassis Control nebo celosvětově první použití sedmistupňové manuální převodovky. Velkou slávu si 991 připisuje také zásluhou svého designu. S nízkou protaženou siluetou, napnutými plochami a přesně tvarovanými detaily je Porsche 911 Carrera nezpochybnitelným zástupcem své modelové řady a své standardy posunuje opět o značný kus výše. Také proto je to ta nejlepší 911 všech dob – do té doby, než se objeví nová generace.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru