tunel

Porouchalo se vám auto v tunelu? Poradíme, co nedělat, kam volat a jak se chovat

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Besip, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: TSK Praha - 21. 11. 2024


Zákony schválnosti většinou fungují zcela spolehlivě. Bohužel. Prázdnou pneumatiku tak pravděpodobně zjistíte těsně před odjezdem na důležitou schůzku, benzin místo nafty natankujete ve chvíli, kdy pospícháte vyzvednout dítě z družiny, a k poruše auta dojde často v tunelu. Neexistuje totiž asi nebezpečnější místo, kde řešit nějaký technický zádrhel, než je právě tunel. Poradíme proto, co v takovou chvíli (ne)dělat, kam volat a proč se starat hlavně o vlastní bezpečnost.

Hlavně klid a buďte vidět!

Je jedno, jestli máte defekt nebo jiný technický zádrhel. Zastavení v tunelu je vždy velmi rizikové, důvodů je pro to hned několik. Tunel je vždy úzký, pro řadu řidičů je jízda v něm velmi nepříjemná. Jakákoliv překážka je znervózní a k chybám pak chybí už jen krůček. Právě pro jeho uzavřenost nemáte dost prostoru auto bezpečně odstavit a ostatní nemají dost místa na to vás bezpečně objet.

To, jak bychom se měli při poruše v tunelu chovat, přímo specifikuje Zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně paragraf 46. Ten mimo jiné říká: „Dojde-li při jízdě vozidla v tunelu k poruše vozidla, pro kterou se toto vozidlo stalo nepojízdným, nebo dojde-li k dopravní nehodě, je řidič povinen neprodleně vypnout motor, a je-li k vytápění vozidla použito nezávislého topení, vypnout i toto topení, učinit vhodná opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích v tunelu; vyžadují-li to okolnosti, je oprávněn zastavovat jiná vozidla, oznámit zastavení vozidla nebo stání vozidla policii nebo osobě vykonávající dohled nad provozem tunelu.“

Řidiči často úplně zbytečně riskují a po poruchách na silnicích zůstávají sedět v autě. Přitom musí z auta pryč

To je ale velmi zjednodušené. Pokud dojde k tomu, že se vám auto v tunelu najednou zastaví, snažte se držet nervy v klidu. Nezmatkujte, oblékněte si reflexní vestu. Pokud to jde, zapněte všechna světla, včetně těch varovných. Nikdy nenechávejte nikoho z posádky v autě! Ideálně jim také oblékněte reflexní vesty a nechte je stát na co nejbezpečnějším místě. V tom nejlepším případě by přes únikový východ měli prostor tunelu opustit. Jakkoliv si to situace možná žádá, nekuřte. Manipulace s ohněm je v tunelu zakázaná!

Co nejrychleji zavolejte pomoc. A to buď z SOS výklenku nebo z mobilu. Je jedno, jestli zavoláte policii nebo linku 112, vždy ale nahlaste kde stojíte, co se stalo a zda jsou všichni v pořádku. Postupujte přesně podle instrukcí, které dostanete od operátora. Pokud dojde k požáru vozidla neprodleně stiskněte tlačítko „Hlásič požáru“ a pokud je to možné, pokuste se uhasit požár hasicím přístrojem z SOS výklenku. Pokud to není možné, opusťte tunel.

A jak se to má s tím v zákoně zmíněným zastavováním ostatních aut? Myslete na to, že je to hodně nebezpečné, nikdy proto nestůjte přímo v jízdním pruhu a vždy mějte reflexní vestu! „Pokud nestojíte na místě nouzového stání, upozorněte co nejdříve vozidla jedoucí za vámi vhodným způsobem ne překážku a umístěte výstražný trojúhelník, vyžadují-li to okolnosti, můžete jiná vozidla opatrně zastavovat,“ radí Besip.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru