Včera jsme se poprvé svezli s novou generací BMW X5 a byla to hned ta nejdražší a nejvýkonnější verze z nabídky. Posadili jsme se za volant verze M50d xDrive.
Čtvrtá generace má na co navazovat
BMW X5, které aktuálně přichází na český trh, je už čtvrtou generací úspěšného modelu. Prvních tří generací bylo od roku 1999 (kdy si svou premiéru odbyla ta první) celosvětově prodáno na dva miliony. Navíc jde o jeden z nejprodávanějších modelů mnichovské značky.
V nové generaci mělo jít o evoluci té předchozí. Jak moc se to designérům povedlo, posuďte sami. Minimálně z čelního pohledu se příliš radikálních změn neodehrálo – až na výraznější „ledvinky“, zadní část je ale docela jiná, tedy hlavně LED světlomety.
To interiér se změnil naopak radikálně a na první pohled v něm BMW nepoznáte. Jsou tu dva velké 12,3palcové displeje – jeden jako palubní přístroje se zcela novou grafikou, ten druhý (dotekový) jako displej multimédií. Jenže kromě toho tu je úplně nový středový panel. X5 jako první model BMW přichází s přepracovaným ovládáním topení a klimatizace. To teď tvoří jednotlivá tlačítka pod výdechy. Na první pohled jsem byl ztracen, ale po pár stisknutích musím uznat, že na změnu se dá zvyknout rychle. Tlačítka mají jasné ikony i rozmístění, resp. seřazení. Teplota se ukazuje na malém displeji s velmi jemným rozlišením mezi výdechy.
Novinkou jsou v X5 i další věci, mezi nimiž lze jistě zmínit možnost příplatku za masážní sedadla, laserové přední světlomety, či vyhřívané odkládací plochy pro lokty ve dveřích i na středové loketní opěrce. Všechny tyto věci zdědilo auto z aktuální generace řady 7. Je tu ovšem i pár prvků, které nemá ani sedmičkové BMW jako například držáky nápojů, které umí udržet teplotu nápojů – a to buď chlazením nebo naopak ohříváním.
Možná budete překvapeni také ve chvíli, kdy budete chtít poprvé nastartovat. A když už nastartujete, tak až pak budete chtít vypnout systém Start/Stop. Obě tlačítka se totiž přestěhovala na středový tunel vedle řadící páky. Ta v autě, kterým jsme jeli, také nevypadala úplně standardně. Měli jsme tu totiž příplatkový prvek nazvaný jako Skleněné prvky interiéru „CraftedClarity“. Jde o hlavici řadící páky, kryt startovacího tlačítka, tlačítka ovladače hlasitosti multimédií a ovladače systému iDrive z ručně obráběného křišťálového skla.
V BMW mysleli i na praktickou stránku auta a tak mu ponechali dvojité dveře zavazadlového prostoru. Ty se rozdělují těsně pod registrační značkou a jak asi tušíte, horní díl se vyklápí nahoru, ten spodní dolů. Ten vrchní je v základní výbavě ovládaný elektricky, ten spodní může být elektrický za příplatek. Elektrická bude moci být i krycí roleta zavazadlového prostoru. Ovšem nejen tak, jako to mají například pětkové kombíky, ale kompletně. Kromě toho, že se sama odsune po otevření kufru, umí se i „sama“ schovat do podlahy.
Zapomněli jste klíč od auta v kanceláři, ale už jste u něj? Nevadí
Zaujala nás i funkce tzv. digitálního klíče. V tomto případě potřebujete mít mobilní telefon Samsung se systémem Android od modelu S7 a novější, který je navíc vybaven funkcí NFC. První krok musíte udělat v autorizovaném servise, kde je potřeba ověřit, to, že auto, které si chcete spárovat, je opravdu vaše anebo vám je svěřeno do užívání. Pokud tuto podmínku splníte, pak už si jen stáhnete aplikaci BMW Connected Drive a spárujete auto. Pokud pak přiložíte telefon k řidičově klice (jinde to nebude fungovat), auto se odemkne. Stejným způsobem ho pak můžete i zamknout. Klíč od auta u sebe nemusíte vůbec mít.
Tímto způsobem můžete auto i nastartovat. Stačí ho vložit do prostoru v kapličce pod řadící pákou, kde je místo na bezdrátové dobíjení. Auto pak i nastartujete. Výhodou je, že lze tento digitální klíč předat až na dalších 5 zařízení (1. je zdarma, dalších 5 je zpoplatněno).
Aktivní asistenty řízení opět o kus dál
Nová generace BMW X5 přichází samozřejmě s celou armádou jízdních asistentů, od těch pasivních, až po ty aktivní. Kromě všech, které již mají i ostatní nová BMW, jako je aktivní udržování v pruzích, adaptivní tempomat s predikcí a čtením dopravních značek, až po automatické parkování.
Novinkou je ale automatické couvání. Po zařazení zpátečky je možné tuto funkci aktivovat na displeji multimédií a auto pak bude samo při couvání zatáčet. Pojede stejnou trať, kterou jste přijeli a to až do 50metrové vzdálenosti. Na vás jen bude přidávat plyn a brzdit. Hodí se to do stísněných prostor městských slepých uliček a podobně.
Začíná se třemi motory
Na českém trhu se bude auto z počátku prodávat s trojicí motorů: 30d, M50d a 40i. Později přijde i benzinový osmiválec M50i, který bude disponovat stejnými parametry jako v případě řady 8, ale i čtyřválcové agregáty. Všechny motorizace budou spojeny výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Verze sDrive s pohonem pouze zadních kol se prý nechystá.
Vrcholný motor M50d, kterým jsme se svezli, je už ten se čtyřmi turbodmychadly. Technické údaje prozrazují výkon 294 kW/400 koní a točivý moment 760 Nm. A to je i na auto vážící přes 2,3 tuny dostatečné. V technických údajích se můžete dočíst i o tom, že zrychlení z 0 na 100 km/h je 5,2 sekundy, jakkoliv je to zbytečný údaj, hodnota je to velmi pěkná. V praxi ale nejvíce potěší pružnost motoru, která je prakticky okamžitá a tento obrovský kolos rozhýbe vpřed velmi rychle.
Nebezpečné ale nakonec je to, jak tohle auto maskuje rychlost. Když se totiž sečte velká síla motoru a k tomu perfektní odhlučnění (jsou tu například i dvojitá skla dveří) a naladění podvozku, bude váš řidičský průkaz viset na vlásku. Stejně jako ten můj, když jsem najel na dálnici. S kolegou jsme si sdělovali první dojmy z auta, pocitově předkládaje rychlost kolem 140 km/h, ale po pohledu na rychloměr jsme jeli o 40 víc.
Jaký podvozek?
Nová generace X5 dostala mnohem více verzí, co se podvozku týká. Může to být podvozek obyčejný nebo Adaptivní M podvozek (případně ještě ve verzi Professional) anebo Adaptivní vzduchový podvozek. Auto, s nímž jsme se vozili, mělo Adaptivní M podvozek s aktivními stabilizátory, natáčením zadních kol a M sportovním diferenciálem. Navíc je to jediná verze, která je standardně vybavena pneumatikami run-flat (u 40i a 30d jsou za příplatek).
Jízda byla sice tužší, ale rozhodně ne nepohodlná. Auto parádně filtrovalo nerovnosti, za žádných okolností neposkakovalo a nenechalo se vyvést z původní jízdní stopy. A to i v poměrně vysokých rychlostech. Pocitově se v klikatých pasážích rozhodně neřídilo jako 492 cm dlouhé, 2 metry široké a 175 cm vysoké auto.
Závěr a cena
Nové BMW X5 je opravdu nové. Bavorská značka na něm provedla spoustu změn, v interiéru navíc velmi výrazných. Interiér vypadá úplně jinak než v jakémkoliv dosavadním BMW, což je na první pohled poměrně zvláštní situace, ale po několika úkonech zjistíte, že z hlediska ergonomie je to všechno správně. Tlačítka jsou rozmístěna logicky a je to jen o zvyku. Potěšilo, že verze X5 M50d xDrive skvěle jezdí, má příjemný zátah, ale na druhé straně až příliš dobře maskuje rychlost.
Český ceník už je pár týdnů venku, takže ceny už jsou známé. Ta nejnižší – 1 817 400 Kč s DPH – platí pro model 30d s vznětovým šestiválcem. Benzinový šestiválec 40i je jen o pár tisícovek – 1 826 500 Kč s DPH – dražší. A vrcholná verze M50d začíná na 2 440 100 Kč s DPH. Auto, které vidíte na fotkách, bylo však v ceníkové ceně 3,25 milionu korun. Kompletní ceník si můžete stáhnout ZDE.