2025-duben-prvni_jizda-dacia_bigster_hybrid

Poprvé za volantem: Dacia Bigster není jen delší Duster, na silnici potěší, na dálnici překvapí

Autor: Pavel Srp - Foto: Tomáš Devera, Dacia - 11. 4. 2025


Dacia Bigster je jednou z nejočekávanějších novinek rumunské automobilky. Jde o dosud největší model, kterým vstupuje do nového segmentu, kde je velká konkurence. Bigster je větší než Duster. Po prvních kilometrech za jeho volantem ale můžeme prozradit, že nemá jen prodlouženou karoserii, ale zjistili jsme oproti Dusteru i další změny – zejména z pohledu jízdy.

Už ne nejlevnější, teď výhodné

Dacia se za ty víc než dvě dekády, kdy v Evropě opět prodává auta, posunula z automobilky, která nabízela prakticky nejlevnější nová auta na trhu, na automobilku, která nabízí parádní poměr výkonu a ceny. Už si od ní nekoupíte ta nejlevnější auta, ale auta, která dobře fungují, mají dobrou výbavu a vlastně už i dobře jezdí.

V posledních pár letech Dacia kompletně proměnila svoji nabídku. Představila úplně nové modely, které stojí na koncernové podvozkové platformě CMF-B – od nejmenšího modelu Sandero, přes Jogger a Duster, až po největší Bigster. I díky tomu nabízí nejen čistě spalovací motory, ale také mild-hybridní a full-hybridní pohonné jednotky. Mimochodem, v nabídce má také elektrický Spring.

2025-duben-prvni_jizda-dacia_bigster_hybrid-01
Foto: Tomáš Devera

Zajímavé navíc je, že na rozdíl od mateřského Renaultu má i několik věcí, které Renault zatím nenabízí. A dvě z nich má právě Bigster. Jednou z nich je (mechanický) pohon všech čtyř kol (ten má i Duster), tou druhou pak úplně nové hybridní pohonné ústrojí. To se do Renaultů dostane později.

Design

Z pohledu designu vychází nová Dacia Bigster ze současného Dusteru, ale dostal několik úprav. Že jde o model značky Dacia ale poznáme na první pohled – a to vlastně z jakéhokoliv úhlu. Z čelní části vyniknou typicky tvarované světlomety s maskou chladiče s velkým logem automobilky, zboku je to typický profil a zezadu pak grafika světlometů i samotný tvar auta. Že je tohle auto nad Dusterem, dokazuje i fakt, že má LEDkové nejen přední světlomety (s výjimkou halogenových žárovek v dálkových světlech), ale i ty zadní. U vyšších úrovní výbavy si navíc lze zvolit dvoubarevné provedení exteriéru s černou střechou. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé.

Potěší, že i Bigster působí robustním dojmem. Toho si lze všimnout například právě v přední části, kde je výrazně tvarovaná kapota s nápadnými prolisy. Ta je vidět nejen zvenku, ale i z kabiny. K tomu přidejme ochranné oplastování karoserie, které najdeme na bocích, na podbězích kol i na spodních částech nárazníků. Dacia tento materiál nazývá Starkle a je to speciální plast, který je v surovém stavu. Zdálky je to běžný černý plast, ale zblízka jsou v něm vidět světlé tečky. Ty nemají žádné dva modely Dacia stejné, každý je unikátní. Výhodou je, že pokud byste jej poškrábali, nebude to na něm moc vidět. A proč Starkle vypadá tak, jak vypadá? Je totiž vyroben z 20% recyklovaného polypropylenu.

2025-duben-prvni_jizda-dacia_bigster_hybrid-03
Foto: Tomáš Devera

Protože jde o největší auto v nabídce, dostane také největší kola, která kdy jakákoliv Dacia měla. Standardem jsou 17″ disky, některé výbavy mají 18″ disky, ale za příplatek můžete mít dokonce až 19″ kola. A ta my jsme na jednom z aut, kterým jsme jezdili, měli. Když auto stojí, sluší mu to, ale báli jsme se toho, jak to bude fungovat při jízdě. Překvapením bylo, že na kvalitní, ale i na nekvalitní silnici s tím vlastně vůbec nebyl problém. Auto je od kol tiché a není nervózní. Podvozek je přitom spíše měkčí, Bigster se v zatáčkách nakloní. Rozdíl mezi osmnáctkami a devatenáctkami je ale znát. Na 18″ je auto takové vláčnější a o něco pohodlnější. Pocitově se k němu hodí víc.

Drobně se liší také interiér, hlavně v hybridní motorizaci. Tady má totiž Bigster oproti Dusteru úplně jiný středový tunel, který je vyšší. Volič převodovky tvoří pouze joystick. Ostatní verze mají tunel podobný jako je v Dusteru a čtyřkolka na něm má ještě otočný ovladač pohonu všech čtyř kol.

A ten i v Bigsteru funguje stejně. Čtyřkolka se (zatím) nabízí jen s manuální převodovkou a při rozjezdu vás možná překvapí hodně krátká jednička i dvojka. Zkrácené první dva rychlostní stupně tady totiž „nahrazují“ redukční převodovku a pomáhají pro jemnější manévrování mimo silnice. Čtyřkolka umí měnit nastavení tak, aby auto bylo na všech površích ideálně co nejpoužitelnější a fungovalo co nejlépe. Můžete samozřejmě ovladač nechat na automatickém nastavení čtyřkolky – platí to jak pro něžnou jízdu po silnici, tak i pro tu v terénu – anebo si ji přepnout do speciálně nastaveného režimu (na displeji infotainmentu se pak dá sledovat kolik procent výkonu jde na jednotlivé nápravy). A ty jsou:

  • AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti.
  • SNOW: optimalizuje přilnavost na kluzké vozovce díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
  • MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou např. blátivé nebo písčité cesty.
  • OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Automaticky a optimálně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
  • ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby omezil spotřebu paliva a zároveň se přizpůsobil podmínkám přilnavosti vozovky.
2025-duben-prvni_jizda-dacia_bigster_hybrid-04
Foto: Tomáš Devera

Nové motory

Bigster HYBRID 155: Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor HYBRID 155. Kombinuje zážehový čtyřválec o objemu 1.8 litru a výkonu 109 koní, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 koní a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má čtyři převodové stupně pro spalovací motor a další dva pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky a synchronů, kterou tvoří právě elektromotor.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 

Motor HYBRID 155 doplňuje řadu motorů HYBRID 140 montovaných do vozů Duster a Jogger. Nabízí vyšší výkon (+15 koní), vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, spotřeba paliva a emise klesly o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru.

Rekuperační brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou akumulátoru a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % času jízdy po městě je možné uskutečnit na elektrický pohon. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.

Bigster mild hybrid 140: Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu Duster. Tato první úroveň elektrifikace (na elektřinu auto neumí samo jet, ale jen vypíná spalovací motor při jízdě bez plynu) kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48 V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.

Mild-hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje požitek z jízdy a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,6 l/100 km) a emise CO2 (129 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Bigster mild hybrid-G 140: Dacia, nesporný lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením mild hybrid-G. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje potěšení z jízdy a efektivitu. Rekuperační brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, které je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Dacia-Bigster-Hybrid-155-Journey-45
Foto: Dacia

Při provozu na LPG vypouští nový Bigster mild hybrid-G 140 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní benzinový motor. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1 450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.

Bigster mild hybrid 130 4×4. Bigster je navržen tak, aby vás díky pohonu všech kol v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou dostal mimo vyšlapané cesty, a zároveň maximalizoval účinnost díky 48 V mild-hybridnímu systému. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu paliva a emise CO2 a nabízí vynikající požitek z jízdy. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Jak jsme již zmínili, čtyřkolka je nyní k dispozici pouze s manuální převodovkou, ale proslýchá se, že by se měla objevit i možnost jejího spojení s automatickou převodovkou. Jednou z nejpravděpodobnějších možností je, že by to mělo být s hybridní motorizací.

Dacia-Bigster-Hybrid-155-Journey-15
Foto: Dacia

První jízda

V rámci prvního seznámení jsme vyzkoušeli právě nový 155koňový hybrid. Ten má Bigster jako vůbec první koncernový model a ještě v letošním roce se objeví i v některých Renaultech. Přestože je výkonnější než starší 140koňový hybrid, celkové naladění pohonného ústrojí je dost podobné. Celkově hybridní Dacia Bigster působí klidnějším dojmem, má raději rozvážnější způsob cestování bez nějakého spěchu. Pokud budete totiž na plynový pedál tlačit, nebude jízda tak hladká. Konstrukce převodovky totiž způsobí, že řazení bude pomalejší a po kick-downu se dočkáte drobného zpoždění, kdy se na reakci automatu čeká.

Naopak v běžném tempu, kdy splynete s provozem, jde o parádně naladěné auto. Nový hybrid je vyvinut tak, aby ještě více využíval jízdy na elektřinu. A to se mu daří. Spalovací motor vypíná hodně často, navíc se tak děje opravdu jemně. Stejně jemné je i jeho opětovné připojení.

Bigster je za jízdy znatelně tišší než Duster. Důvodem je to, že je to nejen větší a dražší auto, ale také fakt, že ačkoliv může mít také čtyřkolku, mimo silnice je určen právě spíše Duster. Dacia tak Bigsteru nadělila tlustější boční skla, ale také přední sklo, které navíc dostalo akustickou fólii. Kromě toho byla přidána izolace na přepážku do motorového prostoru. Nejvíce se tyto změny projeví při jízdě po dálnici.

Dacia-Bigster-Hybrid-155-Journey-10
Foto: Dacia

Ale kvůli tomu se projevila jiná věc. Zatímco v hybridním Dusteru elektromotor neslyšíte, tak v hybridním Bigsteru ho při vypnutém audiu slyšíte. Nejvíce při rekuperaci, kdy můžete slyšet decentní pískání. Jakmile ale hraje hudba, elektromotor slyšet není.

Překvapila nás spotřeba hybridní Dacie Bigster. Pokud se budete pohybovat po městě a mimo něj, tak s přibližným dodržováním rychlostních limitů dokážete jezdit zlehka nad 5 l/100 km. Jakmile ale najedete na dálnici, zvýší se potřeba k 6 l/100 km. Oproti Dusteru je rozdíl v řádu nízkých jednotek desetin v neprospěch Bigsteru.

Závěr a cena

Nová Dacia Bigster je opět velkým překvapením. Designově auto vychází z Dusteru, stejně jako technicky, ale je opět o něco „dospělejší“. Platí to v tomto případě hlavně pro hybridní verzi, kterou jsme zkoušeli. Té nejvíc vyhovuje klidnější jízda, kdy splynete s okolním provozem. Pokud po autě budete chtít „sportovní“ jízdu, úplně si to neužijete. Největší zásluhu na tom bude mít pomalejší převodovka, ale také měkčí naladění podvozku. Na to jsou tady úplně jiná auta, protože Bigster to naopak slušně zvládne mimo silnice. A to i ten hybridní, protože světlou výšku má stále 22 cm.

Dacia-Bigster-Hybrid-155-Journey-5
Foto: Dacia

Navíc je to opravdu velké auto, vždyť na délku má 4,57 metru (o 23 cm víc než u Dusteru) a rozvor náprav je 2,7 metru. Kabina je vždy pětimístná, pokud chcete sedmimístné auto, nabídne vám to Dacia jen u Joggeru. Místo toho je tu ale velký kufr, jehož základní objem je u benzinových motorizací až 702 litrů, u LPG verze 660 litrů a u u hybridu je to 612 litrů. Sedadla jsou navíc dělená v poměru 40:20:40 a pokud je sklopíte a sklopíte také přední sedadlo spolujezdce, vznikne tu prostor dlouhý až 2,7 metru. Navíc je v kufru pro značku Dacia další novinka. Víko kufru může být elektricky ovládané.

Pohled do ceníku prozradí, že se nabízí se čtveřicí výbav, přičemž dvě nejvyšší mají podobnou komfortní výbavu, ale liší se svým „určením“. Zatímco Extreme je spíše pro dobrodružnější zákazníky, tak Journey je pro ty usedlejší.

Základní výbava:

  • Bigster Essential: 17″ kola z lehkých slitin, pevné střešní nosiče, Media Display s 10,1“ centrální obrazovkou, 7“ digitální přístrojový štít, manuální klimatizace, zadní parkovací senzory a kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken, … Cena s motorizací mild hybrid 140 od 549 000 Kč.
  • Bigster Expression: stejně jako Essential + dvouzónová automatická klimatizace, elektrická parkovací brzda, dešťový senzor, automaticky sklopná zrcátka, zadní modulární sedadla 40/20/40 s funkcí Easy Fold, … Cena s motorizací mild hybrid 140 od 575 000 Kč.
  • Bigster Extreme: stejně jako Expression + 18″ kola z lehké slitiny, nastavitelné střešní lišty, měděno hnědé obložení exteriéru a interiéru, panoramatické střešní okno, hands-free karta, omyvatelné čalounění TEP microcloud, gumové koberečky na podlaze a v zavazadlovém prostoru, 10“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, zvukový systém Arkamys 3D se 6 reproduktory, asistent při sjíždění svahů, … Cena s motorizací mild hybrid 140 od 625 000 Kč.
  • Bigster Journey: stejně jako Expression + 18″ kola z lehkých slitin, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, hands-free karta, vysoká středová konzola s loketní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, 10“ digitální přístrojový štít, systém Media Nav Live s 10,1“ centrální obrazovkou a připojenou navigací, audiosystém Arkamys 3D se 6 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, adaptivní tempomat (pro HYBRID 155),… Cena s motorizací mild hybrid 140 od 625 000 Kč.

Kompletní ceník je ke stažení zde.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

2 názory na “Poprvé za volantem: Dacia Bigster není jen delší Duster, na silnici potěší, na dálnici překvapí”

  1. Na koně to přepočítává kde kdo, protože to vypadá líp.
    Ohledně odlučnění je to super, že konečně pochopili, že v autě nemusí jezdit jen hluchý důchodce, když jsem testoval Joggera, tak mi třeštila po pár minutách hlava a za chvilku se ozvala manželka zezadu, že je tam strašný hluk od kol, tak jsem radši opravil Espace, co mi roztlačil kamion. ps: obstál to na výbornou u Dacie si nejsem jistý, jak by dopadla, kdyby do ni křápla zezadu Scania tak, že stačí dát trojku a pokačovat v jízdě.

  2. Oldřich Khür

    „Odborník“, který psal tuhle proDaciovou agitku by alespoň mohl vědět,že jednotkou výkonu je Watt. Koně jsou v jezdeckém sportu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru