PIT_manevr-Skoda-Policie_CR

Policisté nám v praxi ukázali, jak funguje PIT manévr. Už jej reálně použili skoro ve 40 případech

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Škoda, Policie ČR - Foto: Škoda - 21. 10. 2023


Čeští policisté si v úterý převzali padesátku nových vozů Škoda Kodiaq, které byly vybaveny také rámem na tzv. PIT manévry. Ty policie čas od času při pronásledování řidičů využívá k jejich násilnému zastavení. Svým autem to ujíždějící nárazem do jeho zadní boční části otočí do smyku. Vyzkoušeli jsme si, jaké to je. A to rovnou v policejním autě, ale i v tom, které policisté takto zastaví.

PIT manévr je zkratka z angličtiny, která znamená „Pursuit Intervention Technique“, což je ve volném překladu něco jako „technika přerušení honičky“. Vznikla v Americe, ale před pár lety přišla i do České republiky a policisté ji čas od času na ujíždějící řidiče používají. Potřebují k tomu auto, které je vpředu vybaveno ochranným rámem tak, aby se policejnímu vozu při provádění PIT manévru ideálně nic nestalo.

A my jsme si mohli při předávání policejních aut vyzkoušet, jak takové zastavování ujíždějícího řidiče vypadá v praxi. Posadili jsme se nejen do policejní Škody Kodiaq, ale i do „ujíždějícího“ auta.

Jak PIT manévr funguje?

„Takzvaný PIT manévr je jednou z disciplín, kterou umožňují kovové rámy na přední části policejních vozů. Při tomto způsobu policisté narazí rámem do zadní části pronásledovaného vozu, který otočí a zastaví,“ přibližuje Vladimíra Šrýtrová, koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje.

Vzhledem k tomu, že je to pro řidiče poměrně náročné, musejí se to správně naučit a trénovat to. „Manévr se cvičí a jde provést nejen na rovné silnici, ale i v zatáčce. Školením procházejí přednostně policisté z hlídkových útvarů, prvosledových hlídek, obvodních oddělení, policisté vykonávající silniční dohled a také policisté z Pohotovostního a eskortního oddělení. Na polygonu tak získají patřičný výcvik. Předtím však musejí projít všichni profesionalizací řidiče, kdy absolvují e-learningovou teoretickou výuku zakončenou testem a následně absolvují i praktickou část,“ doplňuje Šrýtrová.

V praxi to funguje tak, že policisté ujíždějící auto pronásledují a čekají na vhodnou příležitost a situaci, aby PIT manévr použili. Podle policistů, kteří nás PIT manévr v praxi na škodováckém polygonu předváděli, to jsou zpravidla zatáčky, kde musí ujíždějící řidič zpomalit, případně kruhové objezdy ve městech a podobně. Toto násilné zastavování by se totiž mělo ideálně provádět v rychlostech mezi 30 km/h a 60 km/h. Pokud by byla rychlost nižší, auto by se neotočilo správně, pokud by byla vyšší, nemusel by jej smyk dostatečně zpomalit a posádka by se mohla vážně zranit. V každém případě platí, že to hlavní je při honičce ujíždějícího řidiče zastavit. Podle jeho stylu jízdy a agresivity pak policisté konkrétně posuzují, zda je třeba to udělat co nejrychleji, případně počkají na nějakou bezpečnější příležitost.

Nejen správná rychlost, ale právě zejména správná technika je k provedení tohoto manévru potřeba. Policejní auto se musí rámem trefit ideálně mezi zadní kolo a zadní světlomet. Překvapilo nás, jak moc otáčí policista při provádění PIT manévru volantem, protože je to takřka do plného rejdu. „Musím tím autem projet,“ říká policista a dodává: „Potřebuju ho otočit co nejrychleji, abych měl ideálně na svém autě jen jeden dotek a neotiskl ho z druhé strany.“

Po provedení manévru pak policisté auto zablokují tak, aby nemohlo dál pokračovat v jízdě, protože PIT manévrem by se mu nic vážného stát nemělo. Bude mít maximálně odřený nárazník, blatník nebo kolo.

V obou případech bylo provedení PIT manévru velmi jemné, v autě – ani v policejním, ani v tom pronásledovaném – nebylo cítit žádné rány ani náraz. Na palubě policejního auta provedení PIT manévru poznáme jen díky ostrému zatočení, v „ujíždějícím“ autě se sice na PIT manévr psychicky i fyzicky připravujeme, protože policejní auto vedle sebe vidíme, ale i tak nepřijde žádný trhaný pohyb, ale černá octávka se najednou otočí do smyku.

Ptali jsme se policistů, zda je rozdíl mezi auty s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Odpověď byla poměrně jasná: „Vlastně není, musíte jen u PIT manévru provést správně jeho techniku,“ uzavírá ukázku policista.

Rám není jen pro PIT manévry

Přední rámy na policejních autech ovšem neslouží pouze k vyřazení pronásledovaného auta z provozu řízeným nárazem, ale také k zablokování stojících vozů nebo odtlačení těžších předmětů při dopravních nehodách nebo po přírodních katastrofách.

Policie PIT manévry využívá

Podle zveřejněné policejní statistiky byly PIT manévry k násilnému zastavení vozidla v České republice od jejich zavedení do praxe v roce 2020 až do konce letošního srpna využity celkem 37krát. Nejvíce jich provedli policisté v Moravskoslezském kraji, kde jich bylo celkem 10.

Krajské ředitelství policie2020202120221-8/2023
hlavního města Prahy0110
Středočeského kraje0010
Jihočeského kraje0100
Plzeňského kraje1211
Karlovarského kraje1202
Ústeckého kraje0010
Libereckého kraje0120
Královéhradeckého kraje0010
Pardubického kraje0100
kraje Vysočina0110
Jihomoravského kraje1121
Zlínského kraje0000
Olomouckého kraje0000
Moravskoslezského kraje0712
Česká republika317116
Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru