Čeští policisté si v úterý převzali padesátku nových vozů Škoda Kodiaq, které byly vybaveny také rámem na tzv. PIT manévry. Ty policie čas od času při pronásledování řidičů využívá k jejich násilnému zastavení. Svým autem to ujíždějící nárazem do jeho zadní boční části otočí do smyku. Vyzkoušeli jsme si, jaké to je. A to rovnou v policejním autě, ale i v tom, které policisté takto zastaví.
PIT manévr je zkratka z angličtiny, která znamená „Pursuit Intervention Technique“, což je ve volném překladu něco jako „technika přerušení honičky“. Vznikla v Americe, ale před pár lety přišla i do České republiky a policisté ji čas od času na ujíždějící řidiče používají. Potřebují k tomu auto, které je vpředu vybaveno ochranným rámem tak, aby se policejnímu vozu při provádění PIT manévru ideálně nic nestalo.
A my jsme si mohli při předávání policejních aut vyzkoušet, jak takové zastavování ujíždějícího řidiče vypadá v praxi. Posadili jsme se nejen do policejní Škody Kodiaq, ale i do „ujíždějícího“ auta.
Jak PIT manévr funguje?
„Takzvaný PIT manévr je jednou z disciplín, kterou umožňují kovové rámy na přední části policejních vozů. Při tomto způsobu policisté narazí rámem do zadní části pronásledovaného vozu, který otočí a zastaví,“ přibližuje Vladimíra Šrýtrová, koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje.
Vzhledem k tomu, že je to pro řidiče poměrně náročné, musejí se to správně naučit a trénovat to. „Manévr se cvičí a jde provést nejen na rovné silnici, ale i v zatáčce. Školením procházejí přednostně policisté z hlídkových útvarů, prvosledových hlídek, obvodních oddělení, policisté vykonávající silniční dohled a také policisté z Pohotovostního a eskortního oddělení. Na polygonu tak získají patřičný výcvik. Předtím však musejí projít všichni profesionalizací řidiče, kdy absolvují e-learningovou teoretickou výuku zakončenou testem a následně absolvují i praktickou část,“ doplňuje Šrýtrová.
V praxi to funguje tak, že policisté ujíždějící auto pronásledují a čekají na vhodnou příležitost a situaci, aby PIT manévr použili. Podle policistů, kteří nás PIT manévr v praxi na škodováckém polygonu předváděli, to jsou zpravidla zatáčky, kde musí ujíždějící řidič zpomalit, případně kruhové objezdy ve městech a podobně. Toto násilné zastavování by se totiž mělo ideálně provádět v rychlostech mezi 30 km/h a 60 km/h. Pokud by byla rychlost nižší, auto by se neotočilo správně, pokud by byla vyšší, nemusel by jej smyk dostatečně zpomalit a posádka by se mohla vážně zranit. V každém případě platí, že to hlavní je při honičce ujíždějícího řidiče zastavit. Podle jeho stylu jízdy a agresivity pak policisté konkrétně posuzují, zda je třeba to udělat co nejrychleji, případně počkají na nějakou bezpečnější příležitost.
Nejen správná rychlost, ale právě zejména správná technika je k provedení tohoto manévru potřeba. Policejní auto se musí rámem trefit ideálně mezi zadní kolo a zadní světlomet. Překvapilo nás, jak moc otáčí policista při provádění PIT manévru volantem, protože je to takřka do plného rejdu. „Musím tím autem projet,“ říká policista a dodává: „Potřebuju ho otočit co nejrychleji, abych měl ideálně na svém autě jen jeden dotek a neotiskl ho z druhé strany.“
Po provedení manévru pak policisté auto zablokují tak, aby nemohlo dál pokračovat v jízdě, protože PIT manévrem by se mu nic vážného stát nemělo. Bude mít maximálně odřený nárazník, blatník nebo kolo.
V obou případech bylo provedení PIT manévru velmi jemné, v autě – ani v policejním, ani v tom pronásledovaném – nebylo cítit žádné rány ani náraz. Na palubě policejního auta provedení PIT manévru poznáme jen díky ostrému zatočení, v „ujíždějícím“ autě se sice na PIT manévr psychicky i fyzicky připravujeme, protože policejní auto vedle sebe vidíme, ale i tak nepřijde žádný trhaný pohyb, ale černá octávka se najednou otočí do smyku.
Ptali jsme se policistů, zda je rozdíl mezi auty s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Odpověď byla poměrně jasná: „Vlastně není, musíte jen u PIT manévru provést správně jeho techniku,“ uzavírá ukázku policista.
Rám není jen pro PIT manévry
Přední rámy na policejních autech ovšem neslouží pouze k vyřazení pronásledovaného auta z provozu řízeným nárazem, ale také k zablokování stojících vozů nebo odtlačení těžších předmětů při dopravních nehodách nebo po přírodních katastrofách.
Policie PIT manévry využívá
Podle zveřejněné policejní statistiky byly PIT manévry k násilnému zastavení vozidla v České republice od jejich zavedení do praxe v roce 2020 až do konce letošního srpna využity celkem 37krát. Nejvíce jich provedli policisté v Moravskoslezském kraji, kde jich bylo celkem 10.
Krajské ředitelství policie | 2020 | 2021 | 2022 | 1-8/2023 |
---|---|---|---|---|
hlavního města Prahy | 0 | 1 | 1 | 0 |
Středočeského kraje | 0 | 0 | 1 | 0 |
Jihočeského kraje | 0 | 1 | 0 | 0 |
Plzeňského kraje | 1 | 2 | 1 | 1 |
Karlovarského kraje | 1 | 2 | 0 | 2 |
Ústeckého kraje | 0 | 0 | 1 | 0 |
Libereckého kraje | 0 | 1 | 2 | 0 |
Královéhradeckého kraje | 0 | 0 | 1 | 0 |
Pardubického kraje | 0 | 1 | 0 | 0 |
kraje Vysočina | 0 | 1 | 1 | 0 |
Jihomoravského kraje | 1 | 1 | 2 | 1 |
Zlínského kraje | 0 | 0 | 0 | 0 |
Olomouckého kraje | 0 | 0 | 0 | 0 |
Moravskoslezského kraje | 0 | 7 | 1 | 2 |
Česká republika | 3 | 17 | 11 | 6 |