Množství kamionů na našich silnicích a dálnicích už i dle policistů začíná přerůstat únosnou mez. A i kvůli tomu neustále narůstajícímu počtu nákladních aut je na řadě míst jejich zákaz předjíždění. Třeba na dálnici D1 jsou zákazy předjíždění kamionů takřka v celé délce. Problém ale je, že kamioňáci nějaké zákazy moc neřeší a pokud není policie na dohled, předjíždí jako by se nechumelilo. Ale jsou to právě policisté, kteří teď upozorňují na to, že zákazové značky nejsou na dálnicích jen tak pro legraci.
„Předjíždění nákladních vozidel na českých silnicích představuje významné riziko, které může mít závažné dopady na bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Správné dodržování pravidel je proto klíčové, zejména v zimním období, kdy se riziko nehod ještě zvyšuje. Statistiky za rok 2024 ukazují alarmující čísla – v souvislosti s předjížděním jsme evidovali celkem 8273 přestupků. Nejčastěji šlo právě o porušení zákazu předjíždění pro nákladní auta. Takových případů bylo 5869, z toho 5819 přestupků bylo vyřešeno příkazem na místě a 50 oznámeno správnímu orgánu,“ popisuje tisková mluvčí policejního prezidia Violeta Siřišťová.
Hned v závěsu ale bylo předjíždění i ve chvíli, kdy řidiči nákladních aut neměli dostatečnou rychlost. „V roce 2024 jsme zaznamenali 593 takových přestupků, z nichž 561 bylo řešeno příkazem na místě a 32 oznámeno správnímu orgánu,“ doplňuje Violeta Siřišťová. A letošní rok na tom není o moc lépe. Jen za první dva měsíce policisté řešili 838 řidičů nákladních aut, kteří předjížděli na zákazu. Další desítky, kteří předjížděli, ačkoliv na to neměli dostatečnou rychlost.
Kamioňáci si musí uvědomit, že za nedovolené předjíždění je čeká na místě pokuta až 5500 Kč, ve správním řízení až 25 000 kč a šest trestných bodů k tomu. Jenomže nejde jen o pokuty a body. „Jde především o bezpečnost. Respektování dopravního značení, zejména zákazových značek, je zásadní pro bezpečnost silničního provozu. Předejít nehodám pomáhá také přiměřená rychlost, dostatečný odstup a plynulý návrat do pravého jízdního pruhu po předjíždění. Ohleduplnost k ostatním řidičům, zejména na dálnicích a silnicích vyšší třídy, je klíčem k bezpečnějšímu provozu,“ dodává Violeta Siřišťová.