Pojem „levoproudařství“ je v Česku dobře znám. Jde o řidiče, kteří se usídlí v levém jízdním pruhu a odmítají se z něj hnout. A to i přes to, že jde o přestupek, protože zákon zbytečnou jízdu v levém jízdním pruhu zakazuje.
Pokud nahlédnete do asi jakékoliv diskuze týkající se správné jízdy v pruzích, dozvíte se od řidičů, že v levém či prostředním pruhu se cítí bezpečněji, nechtějí do pravého kvůli jeho špatnému stavu a někteří jsou přesvědčeni, že mohou jet v jakémkoliv pruhu, když dodržují rychlost. To vše je hloupost.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně § 12 totiž říká: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.“ Ale pozor! I v případě jízdy v obci je potřeba si zákon přečíst až do konce. Dále totiž říká, že pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit.
Je tedy už bez debat jasné, že zbytečné usídlení v levém jízdním pruhu je nezákonné. A pokuta není z nejnižších, vždyť se může dostat až na 2500 Kč. A policisté už tyto pokuty rozdávají. Jak upozornil ředitel dopravní policie Jiří Zlý v rozhovoru pro Český rozhlas, jen od loňského dubna, kdy tento přestupek samostatně evidují, do konce loňského roku bylo takových pokut 4000. A jen od začátku letošního roku už více než 4300. Přesto se stačí rozhlédnout na silnicích kolem sebe a je jasné, že je to málo.
Přitom stačí opravdu málo. Jak zdůraznil tým projektu Bezpečné cesty: „Správné je jet v pravém pruhu a ostatní pruhy používat jen na předjíždění, objíždění a odbočování. Po předjetí jiného auta je pro zajištění plynulosti provozu nutné opětovné zařazení do pravého pruhu. Jinak je omezena propustnost dané silnice a provoz není plynulý tak, jak by mohl.“ A navíc, jak upozornil ředitel dopravní policie Jiří Zlý, „levoproudaři“ a „středoproudaři“ mohou snadno u ostatních vyvolat zbytečně agresivní chování. „Může to být člověk, který z vážných důvodů spěchá, a tento ‚levoproudař‘ nebo ‚středoproudař‘, jak se jim říká, mu blokuje cestu. A chápu, že v rozporu se zákonem na něj pak začne troubit nebo blikat,“ řekl v rozhovoru pro Český rozhlas.
Nutno ale říct, že v tom v České republice nejsme sami. Už i v sousedním Německu, kam často jezdíme, to je velmi podobné. Zjevně už dávno neplatí, že bychom si Němce měli brát za příklad. Alespoň bychom tedy mohli a měli dodržovat naše zákony. Na silnicích by se rázem lépe dýchalo.
Propustnost dálnice by se zvýšila pokud by policie tvrdě postihovala zakázané předjíždění kamionů na dálnici stejně jako jízdu v levém pruhu 100km rychlostí pokud je povoleno 130 . A at si česmad řve jak chce.
No, kdyby zacali resit predjizdeni kamionu, asi by se lecis zlepsilo vic nez s levoproudari, ktere si stat v podstate sam vychoval zim, ze v pravem pruhu dalnice ani neslo plno let jezdit. Tim nemyslim, ze to je v poradku, i kdyz si myslim, at si kazdej jede kde chce, hlavne kdyz nezavazi.