Jsou to dva roky, kdy policie do svých řad zařadila Ferrari 458 Italia. Už tehdy policisté vysvětlovali, že italský supersport bude dohlížet na provoz na pozemních komunikacích, často ale bude sbor také reprezentovat, například na tuningových srazech. A přesně to se po ty dva roky také děje.
Policejní Ferrari pochází původně z trestné činnosti. Dřívějšímu majiteli bylo zabaveno a propadlo státu. Respektive stát měl na výběr. Buď auto prodá nebo si ho nechá. Jakkoliv pořízení auta bylo tedy „zdarma“, následný servis a policejní úpravy už ne. Ještě předtím než jej policisté vyvezli do provozu, museli investovat 340 tisíc korun, nejčastěji za řadu úprav, třeba včetně instalace majáků a podobného potřebného policejního vybavení. Na dalších 130 tisíc korun pak vyšel první servis, protože auto stálo zhruba 10 let, což vždy znamená nutnost servisního zásahu.
„Vozidlo bude sloužit na celorepublikovém útvaru a počítáme s jeho nasazením proti těm nejagresivnějším pirátům českých silnic. Jeho potenciál můžeme využít i při pronásledování odcizených vozidel, která přes naše území projíždějí do sousedních zemí. Škála úkolů, které vozidlo bude plnit, je skutečně široká“, vysvětlil při uvádění auta do provozu v červenci 2022 ředitel služby dopravní policie plk. Jiří Zlý.
Ferrari, které v Itálii zabavili mafiánovi, se stalo policejním autem
Za ty dva roky, kdy policisté s Ferrari 458 Italia jezdí, bylo podle ministerstva vnitra na 47 akcích, kde sloužilo k prezentaci. Ve dvou dalších případech posloužilo výcviku policistů a v 24 případech posloužilo k dohledu nad provozem či v rámci dopravně bezpečnostních akcí anebo dohledu na tuningových srazech.
Web Kverulant navíc zjistil, že za dobu provozu policisté pořídili šest pneumatik (jen letních, v zimě auto nejezdí, novou autobaterii, nechali doplnit klimatizaci a třikrát měnili olej. Celkem se měl servis podle webu vyšplhat na 800 000 Kč, do toho jsou ovšem započítány i počáteční náklady.
Náklady na pořízení a provoz policejního Ferrari dle informací, které získal web Kverulant:
Uvedení do provozu | Diagnostika, pneu, autobaterie, klimatizace, filtry, řemeny, provozní kapaliny | 142 479 Kč |
Instalace kamery | 5 000 Kč | |
Polep v barvách policie | 96 700 Kč | |
Instalace radiostanice, rozhlasového zařízení, reproduktorů a světelné rampy | 237 768 Kč | |
Náklady na provoz | Benzin 2022-2023 | 50 302 Kč |
Servisní prohlídka 2022 | 45 948 Kč | |
Servisní prohlídka 2023 | 42 284 Kč | |
Benzin 2023-2024 | 112 120 Kč | |
Servisní prohlídka 2024 +2 x pneu | 65 340 Kč |
Jakkoliv řada lidí s tím, že policisté jezdí takovým autem, nesouhlasí, faktem je, že jde o běžnou policejní praxi snad na celém světě. Asi netřeba připomínat dubajský vozový park, byť to už je trochu extrém. Ovšem podobná auta, jakým je naše Ferrari, nebývají výjimkou. I v jiných zemích fungují hlavně pro prezentaci policie a její práce. Například v Německu si tamní policisté nechávají auta na zakázku upravovat, aby ukázali, jak má vypadat správný, bezpečný, ale hlavně legální tuning.