V tichosti a bez většího povšimnutí proběhla v Praze před několika dny velká změna týkající se dopravních přestupků. Zatímco řadu z nich doposud řešil přímo pražský magistrát, z rozhodnutí ministerstva dopravy mu byla tato agenda odejmuta. Místo něj ji převzaly jednotlivé pražské městské části. Nadšený z toho není ani samotný pražský magistrát, ale ani starostové městských částí.
Magistrát byl proti, teď řeší odvolání
Řadě z vás už jistě někdy z pražského magistrátu nějaká pokuta přišla. Třeba za špatné parkování. Právě to už je ale minulost. Pokud špatně zaparkujete třeba na území Prahy 2, pokuta vám přijde z tamního městského úřadu. Možná to zní logicky, ale pro městské části byla příprava na vyřizování této agendy nesmírně náročná. A nadšený ze změny není ani pražský magistrát.
„Přesun této agendy na městské části se stal na základě vládního návrhu Ministerstva dopravy, se kterým jsme od počátku nesouhlasili. Tuto připomínku jsme řádně uplatnili v rámci připomínkového řízení, nicméně předkladatelem nebyla akceptována. Změna příslušnosti v projednávání přestupků se dle našeho názoru občanů Prahy dotkne rozhodně citelněji než jakákoliv jiná doposud mediálně řešená změna například v bodovém hodnocení, případně změna trestů (pokut) za přestupky,“ vysvětlil nám vedoucí oddělení médií a tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Dodal také, že magistrát přebere agendu ministerstva dopravy a staneme se odvolacím orgánem. „Asi polovina stávajícího počtu zaměstnanců bude provádět řízení o přestupcích z pozice odvolacího orgánu. Druhá polovina bude převedena na jinou práci, tedy zejména vyřizování jiných přestupků v oblasti dopravy, posílení agendy řidičských průkazů a podobně. Někteří zaměstnanci ale samozřejmě přechází na městské části a jejich následně volná místa budou zrušena,“ dodal Hofman.
Nové prostory i noví zaměstnanci
Resort dopravy tak touto změnou postavil všech 22 pražských městských částí před problém najít prostory a hlavně zaměstnance. Ti, kteří přecházeli z magistrátu, by neměli šanci to vše zvládnout. „Vzhledem k rostoucí agendě a nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu práce, proběhlo náročné získávání nových referentů, kteří se mají přestupkovými řízeními zabývat. V jeden okamžik tuto profesi poptávalo všech 22 pražských městských částí. Ale i přes složitou situaci se podařilo přijmout na hlavní pracovních poměr 10 nových posil a jsme jedinou městskou částí, která plně obsadila nově vzniklá pracovní místa. Pomáhat v řízeních bude i nový software. Nabízí automatické zpracování výzev a zahrnuje nově zkrácení řízení formou příkazů, tím dojde nejen ke zrychlení řešení přestupků, ale i ke snížení personální náročnost,“ popsal nám několik nedávných náročných týdnů tiskový mluvčí městské části Praha 5 David Šťáhlavský.
A podobné starosti měla i městská část Praha 1, která musela připravit i nové prostory, a ještě dnes stále hledá nové zaměstnance. „Příprava těchto prostor byla náročná, stejně jako získání potřebného množství kvalifikovaných zaměstnanců. Zatímco potřebné prostory odbor již má, zaměstnance stále hledá. Personálu máme dlouhodobě nedostatek, což je způsobeno mimo jiné složitým procesem výběrových řízení a nízkým počtem uchazečů. V současné době máme vypsané další výběrové řízení a nadále hledáme kvalifikované pracovníky, zejména pro přestupkovou agendu,“ popsala nám současnou situaci Karolína Šnejdarová z Prahy 1. A dodala také, že vlastně ani nezná přesný počet pracovníků, který bude potřeba, protože městská část zatím nemá ani odhad počtu přestupků, které bude řešit.
K tomu nám vysvětlila, že vzhledem k tomu, že novinka platí od začátku července, zpracovával odbor zatím hlavně oznámení o přestupcích spáchaných v zónách placeného stání, jejichž zpracování bylo zdrženo stěhováním. Nakonec zdůraznila, že pražský magistrát zatím jejich městské části nepředal žádné spisy.