Na silnicích jsou upravená auta stále vidět. Jenomže záleží na tom, jak jsou úpravy provedeny. Občas to je totiž takové, že s tím může mít problém STK, policie, ale nakonec třeba i pojišťovna.
Každý, kdo třeba i jen uvažuje o úpravě svého auta, by měl pamatovat na to, že veškeré úpravy musí být podle zákona. Ať už jde o nové křídlo, jiná kola nebo laděný výfuk, každý jeden díl musí být homologovaný. Zároveň auto s každým novým dílem musí být stále technicky způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. A policisté to kontrolují! Jak při běžných kontrolách, tak i cíleně na tuningových srazech.
A kontrolovat to může i nová Inspekce silniční dopravy (INSID). Ta – stejně jako policie – může za jízdu technicky nezpůsobilým vozidlem na místě udělit pokutu v rozmezí od 2500 Kč až 3500 Kč. Ovšem ve správním řízení už to může být až 10 000 Kč a šest bodů do karty řidiče k tomu. Na místě pak může být za neschválené úpravy zabaven techničák od auta. A to znamená odtah, uvedení vozidla do technicky odpovídajícího stavu a následně návštěva STK. A bez pozitivního výsledku z technické kontroly nebude techničák provozovateli auta vrácen.
A co ty pojišťovny?
Tuningáři by ale nemuseli mít problém jen s policií či jinými kontrolními orgány. Leccos mohou k upraveným autům říct i pojišťovny. Především ve chvíli, kdy dojde k nehodě. „Nesplnění nutných podmínek a nedodržení parametrů uvedených v technickém průkazu vozidla může mít za následek krácení či úplné odmítnutí výplaty pojistného plnění z povinného ručení i havarijního pojištění. Zároveň ale pojišťovny vždy musí zkoumat také příčinnou souvislost (nepovolené) úpravy vozidla a výsledné nehody. Váš podomácku instalovaný spoiler pravděpodobně příčinou nehody nikdy nebude, ovšem třeba takové snížení podvozku či neodpovídající rozměr kol už může problémy způsobit,“ vysvětluje srovnávač Rixo.
Nepomůže ani rozšířená praktika odstraňování úprav před technickou kontrolou a jejich opětovné nasazení po úspěšném absolvování návštěvy na STK. Při prošetřování nehody či škody, kterou byste chtěli pokrýt plněním z pojištění, by se vždy stejně ukázalo, že v osudné chvíli vaše auto nebylo technicky způsobilé.
„Motorističtí nadšenci, kteří do úprav svého plechového miláčka investovali statisíce, by se měli zaměřit i na havarijní pojištění. Vhodným tuningem totiž zvyšujete hodnotu svého vozu a při větší škodě po nehodě, vichřici, vandalismu nebo dokonce krádeži můžete nejen o samotné vozidlo, ale i nákladné díly přijít. Nezapomeňte tedy u havarijního pojištění na správné nastavení pojistných částek a také uvedení vaší speciální výbavy do pojistné smlouvy,“ doplňuje srovnávač.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.