MQB

Podvozková platforma MQB koncernu Volkswagen slaví desáté jubileum

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Volkswagen - 28. 6. 2022


Modulární platforma MQB (Modularer Querbaukasten), světový bestseller koncernu Volkswagen, slaví desáté jubileum. Platforma pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč je od roku 2012 společným základem bezpočtu modelů. Koncern Volkswagen vyrobil na této platformě již více než 32 milionů vozů. Značka Volkswagen přitom už překročila hranici 20 milionů vyrobených vozů – od malého modelu Polo až po SUV, jakými jsou modely Atlas (USA) nebo Teramont (Čína). Filozofie platforem byla přenesena také do světa elektromobility. Současné modely ID. používají jako technický základ modulární platformu MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten) pro elektromobily. V další generaci bude jako technická platforma pro elektricky poháněné modely koncernu sloužit SSP (Scalable Systems Platform). SSP umožní kompletní síťové propojení vozu se svým ekosystémem a vytvoří tak předpoklady pro zcela automatizovanou jízdu (úrovně 4).

„Zavedení platformy MQB před deseti lety bylo rozhodujícím krokem,“ říká Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen osobní vozy. „MQB je nejen technickým základem našich modelů se spalovacím motorem uloženým vpředu napříč, ale také páteří naší ekonomické prosperity a odolnosti, protože vozy na základě platformy MQB zásadním způsobem přispívají k financování vývoje témat budoucnosti v rámci strategie ACCELERATE, mezi něž patří především elektromobilita, digitalizace, nové obchodní modely a autonomní jízda.“

Představeno na podzim 2012. Značkou Volkswagen vyvinutá platforma MQB debutovala v modelu Volkswagen Golf VII. První sériově vyrobený vůz sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v říjnu 2012. Potenciál nové platformy byl patrný na první pohled, ať se jednalo o velmi vyspělou techniku, nízkou hmotnost, nebo dynamický design díky krátkým převisům karoserie. V rámci koncernu Volkswagen byla vůbec prvním modelem na platformě MQB třetí generace modelu Audi A3, která byla uvedena na trh několik měsíců před modelem Golf. Platforma MQB umožnila standardizaci výrobních procesů ve všech oblastech. Tím se zvýšila flexibilita a snížily náklady na vývoj – nejen pro značku Volkswagen, ale pro celý koncern. Tehdejším mottem bylo rozšiřování rozmanitosti nabídky díky inteligentnímu vytváření synergií.

Volkswagen Group představuje novou podvozkovou platformu MQB

Koncept shodných dílů a vysokých výrobních počtů umožnil u platformy MQB realizovat vysoké úspory z rozsahu. Volkswagen díky tomu může uvádět na trh inovativní technologie také v mainstreamovém segmentu, a demokratizovat tak pokrok. Sofistikované prvky výbavy, jakými jsou asistenční systémy, mohou být nabízeny ve všech automobilových třídách, a tím zpřístupňovány širokým vrstvám zákazníků. Ralf Bradtstätter zdůrazňuje: „Naše modely na platformě MQB budeme v nadcházejících letech zdokonalovat. Příští generace přinese další inovační skok. Nový Passat, Tiguan a Tayron stanoví nová měřítka v oblastech kvality, vnímané hodnoty, funkcí a digitálních zážitků – díky platformě MQB přivedené k dokonalosti. Tyto bestsellery značky Volkswagen vytvoří základ pro další investice do budoucnosti.“

MQB zajišťuje značkám nezávislou identitu. MQB nabízí nejvyšší míru flexibility. Parametry, jakými jsou rozchod kol, rozvor náprav, velikost kol nebo poloha sedadel a volantu, lze individuálně přizpůsobovat jednotlivým modelům v závislosti na jejich postavení na trhu a automobilovém segmentu, aby byly uspokojeny požadavky a přání trhu a zákazníků. Mnoho komponentů karoserie se vyrábí z vysokopevnostní nebo ultravysokopevnostní oceli a z plechů různé tloušťky. Hmotnost nově představených modelů na platformě MQB díky tomu klesla v průměru o 50 kilogramů v porovnání s jejich předchůdci. U modelu Golf VII to bylo v závislosti na výbavě dokonce bezmála o 100 kilogramů.

Nové motory s jednotným uložením. U platformy MQB je jednotné také uložení motorů, a to se sklonem 12 stupňů dozadu. Strana sání je vpředu, strana výfuku vzadu. U agregátů TSI řady EA 211, která debutovala společně s platformou MQB, proto vývojáři otočili hlavu válců o 180 stupňů oproti předchozím motorům řady EA 111.

Benzin, nafta, zemní plyn a elektřina. Právě v oblasti agregátů je platforma MQB mimořádně mnohostranná a připravená na budoucnost. Od začátku se konstrukčně počítalo s verzemi na benzin (TSI), naftu (TDI) a zemní plyn (CNG), ale také s mild-hybridními a plug-in-hybridními pohony. Golf VII se v letech 2013 až 2020 prodával dokonce s čistě elektrickým pohonem jako e-Golf1. Rozsah výkonů u koncernových modelů na platformě MQB začíná v současnosti na německém trhu od 48 kW (66 k), nejvýkonnější motor nabízí 294 kW/400 koní.

Zmenšení rozmanitosti variant. Nové zážehové motory a rovněž nové vznětové motory (EA 288) obdržely jednotná rozhraní k převodovému ústrojí. Díky tomu je lze kombinovat se stejnými převodovkami a stejnými hnacími hřídeli na přední nápravě. Počet variant motorů a převodovek tím klesl téměř na polovinu. U klimatizačních jednotek – velkého komponentu v přední části vozu – se počet provedení zmenšil dokonce ze 102 na 28.

Efektivní výroba. Volkswagen spolu s dalšími koncernovými značkami může na flexibilním základě platformy MQB rychle vyvíjet nové modely a varianty. Platforma je v průběhu let nepřetržitě rozšiřována a zdokonalována. Je rozdělena do několika modelových oblastí a evolučních stupňů – nejmladší z nich reprezentuje aktuální Golf. Všechna vozidla, jejichž základem je platforma MQB, mohou být standardizovaně a efektivně vyráběna v továrnách globální výrobní sítě. Platforma nabízí velké výhody také při generačních obměnách jednotlivých modelů. Když výrobní závod Volkswagen Wolfsburg přecházel v roce 2019 na nový model Golf, zůstalo v jeho karosárně 80 procent stávajícího výrobního zařízení. Díky MQB je kromě toho možné vyrábět na stejné montážní lince vozidla s různými rozvory náprav a rozchody kol nebo modely různých značek.

MQB jako vzor pro MEB. Volkswagen vyvinul na základě zkušeností s MQB modulární platformu pro elektromobily, MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten), používanou pro plně elektrické modely řady ID. Stejně jako MQB tvoří i MEB jasně koncipovaný a současně mnohostranný technický základ pro koncernové značky s vysokými objemy prodeje. Zásadní technické uspořádání platformy MEB spočívá v tom, že komponenty elektrického pohonu zabírají málo prostoru. Vysokonapěťová akumulátorová baterie je uložena mezi nápravami, takže interiér poskytuje velkorysý prostor. Také MEB pokrývá širokou škálu modelů pro globální trhy – od městského vozu až po prostorný ID. Buzz.

Nový Volkswagen ID. Buzz slaví světovou premiéru. Představuje se osobní i užitková verze

„Díky platformě MEB jsme vytvořili elektromobilitu, která je na celém světě dosažitelná pro široké vrstvy zákazníků, a od roku 2025 budeme nabízet elektrický model v každém automobilovém segmentu. S SSP vznikne nová generace výhradně elektrické, zcela digitální a značně rozšiřovatelné mechatronické platformy. Na dosavadní úspěchy naváže od roku 2026 a stanoví nová měřítka – s ohledem na dojezd, rychlost nabíjení a zážitky z jízdy založené na konektivitě,“ dodává Brandstätter.

Nová dimenze platformy – SSP. MEB navíc poskytne základ pro další revoluční elektromobilovou platformu, která bude zahrnovat také sportovní a luxusní automobily. Budoucí mechatronická platforma SSP (Scalable Systems Platform) bude vybavena nejnovější elektronikou a softwarem. Volkswagen představí svůj první model na této ultrarozšiřovatelné platformě v roce 2026: projekt Trinity. Pro značku Volkswagen je Trinity etalonem ve všech technických oblastech budoucnosti – od dojezdu přes dobu nabíjení a digitalizaci až po automatizovanou jízdu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru