Nehody se bohužel občas stávají. Pokud jde jen o plechy, je to ta lepší verze. Byť i tak hodně nepříjemná. Každá nehoda nakonec skončí u pojišťovny, a tak ej dobré vědět, co a kam hlásit a co dokládat.
Povinné či havarijní pojištění
V prvé řadě je dobré si uvědomit, že viník, pokud nemá havarijní pojištění, nemá národ na jakékoliv pojistné plnění. Z jeho povinného ručení je vždy vyplácen poškozený. Pokud se ukáže, že viník nemá povinné ručení, není potřeba so zoufat. Škody uhradí Česká kancelář pojistitelů, která vše po viníkovi následně bude vymáhat.
Pamatujte, že jsou případy, kdy je k nehodě potřeba volat policii. Pokud to ze zákonem jasně stanovených důvodů neuděláte, může mít pojišťovna problém škodu uhradit. Minimálně ji bude krátit. Policii volejte vždy, když je podezření, že je jeden z účastníků opilý, když se nemůžete dohodnout na míře zavinění, když jeden z účastníků nechce podepsat protokol o nehodě, ale i v případě, kdy došlo ke zranění, úmrtí, škodě na sloupech, plotech nebo dopravním značení či škodě na první pohled vyšší než 100 000 Kč. A pozor, toto platí včetně všech věcí ve vozidle.
Měli jste dopravní nehodu? Poradíme, co byste měli udělat hned, a co naopak může počkat
A co tedy po vás pojišťovna bude chtít? Ve výše zmíněných případech protokol od policie, vždy také oběma stranami podepsaný záznam o nehodě, ale také fotografie či videa z místa nehody. Některé pojišťovny chtějí také vyplnit ještě další formulář, kde se doptávají na podrobnosti k nehodě.
Jakkoliv neexistuje zákonem stanovená lhůty, do kdy máte s pojišťovnou komunikovat, je dobré to udělat co možná nejdříve a zbytečně neotálet. Viník by měl škodu nahlásit na své pojišťovně, poškozenému pak může poslat kód, který od pojišťovny dostane. S ním se pak na totožnou pojišťovnu obrátí také poškozený. A s ním také pojišťovna vše dořeší. Pokud řešíte následky nehody ze svého havarijního pojištění, bude pojišťovna chtít totožné údaje. Povede to ale jako odlišný případ.
Online nebo telefonicky
Každá pojišťovna má několik kanálů, přes které je možné nehodu nahlásit. Všechny pojišťovny mají na svých webových stránkách umístěnou sekci pro hlášení škod. Řada k tomu má i mobilní aplikace, které je ale potřeba si nainstalovat. Stejně tak všechny pojišťovny umožňují škodu nahlásit prostřednictvím mailu, ale i osobně na pobočkách. Pokud si nejste jisti, jakou cestu zvolit, neváhejte se na pojišťovnu obrátit třeba telefonicky.
Seznam pojišťoven a jak u nich nahlásit pojistnou událost najdete zde.