Před více než 10 lety se Peugeot u první generace modelu Peugeot 208 odvážil revolučně změnit jednu ze základních součástí vozu, která se v historii automobilů vyvíjela nejméně: místo řidiče. Systém i-Cockpit, kterého se od té doby vyrobilo téměř 10 milionů kusů a postupně se rozšířil na celou modelovou řadu, prokázal, jak dokonale slouží ve prospěch emocí, bezpečnosti a pohodlí řidiče a posádky, což jsou dnes charakteristické vlastnosti vozů Peugeot.
- ALLURE: Jedinečný a inovativní design
- EMOTION: Nedostižný intuitivní požitek z jízdy
- EXCELLENCE: Revoluční ergonomie
Zrodil se koncept i-Cockpit se třemi základními prvky, které se od té doby nezměnily:
- Kompaktní volant pro lepší pocit z jízdy a optimální ovládání;
- Vyvýšený přístrojový panel, který umožňuje řidiči sledovat všechny informace důležité pro jízdu, a přitom nespouštět oči z vozovky;
- Velký centrální dotykový displej, který je na dosah a na dohled a umožňuje řidiči ovládat hlavní funkce vozu.
Systém i-Cockpit, který je dnes charakteristickým prvkem modelové řady Peugeot a je přítomen ve všech vozech, je také příběhem úspěchu.
Tento příběh začal v roce 2010, kdy byl na ženevském autosalonu představen koncepční vůz Peugeot SR1, elegantní kupé-kabriolet. Ten odhalil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patří revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie.
V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.
„Před značkou tehdy stála výzva podstoupit riziko a vytvořit inovativní a neotřelý koncept. Především jsme se museli ujistit, že se tento koncept líbí našim zákazníkům. Uspořádali jsme testování na okruhu pro francouzské a německé zákazníky. Nechali jsme je řídit vůz s klasickým volantem a přístrojovou deskou a pak jsme je posadili do prototypu s tímto novým volantem a přístrojovým panelem. Zpětná vazba byla vynikající a velmi přínosná. Mladí lidé ocenili sportovní charakter, starší klienti oceňovali, že je vůz je mrštný, moderní a zcela přelomový. Všichni si osvojili malý volant velmi snadno. Měli jsme jistotu, že tu nabízíme něco jedinečného,“ říká Jérôme Micheron, produktový ředitel Peugeot.
V roce 2012 Peugeot 208 vyvolal i-Cockpitem rozruch
První generace vozu Peugeot 208 způsobila systémem i-Cockpit, jež byl součástí sériové výbavy, rozruch. Velmi rychle se prosadil jako inovace, která změnila zážitek řidiče:
- Větší potěšení z řízení: díky kompaktnímu volantu vůz reaguje na pohyby řidiče ještě pohotověji. Řidič navíc potřebuje ke stejnému manévru méně pohybovat rukama;
- Větší pohodlí při řízení: díky umístění přístrojů jsou oči méně namáhány. Volant v nižší poloze umožňuje nastavit ruce do pohodlnějších úhlů a centrální dotykový displej umožňuje intuitivní ovládání hlavních funkcí vozidla;
- Optimalizovaná bezpečnost: díky kompaktnímu volantu jsou reakce rychlejší, vyvýšený přístrojový panel umožňuje soustředit se na vozovku a výstražná hlášení jsou lépe viditelná. To vše snižuje únavu řidiče a tím zvyšuje bezpečnost;
- Jedinečný design: technologický a elegantní vzhled umocňuje zážitek z jízdy.
Neustálý vývoj, lepší přizpůsobení potřebám zákazníků
Peugeot i-Cockpit se od svého vzniku neustále vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrální dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel.
U nových modelů Peugeot 308 (2021) a 408 (2022) postoupil Peugeot i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.
Vývoj kabiny Peugeot i-Cockpit nekončí
Příběh systému Peugeot i-Cockpit má pokračování: „I-Cockpit musí zůstat vždy intuitivní, dynamický a ikonický: to je jeden z našich cílů. Peugeot byl v této oblasti průkopníkem, takže je na nás, abychom i nadále udávali směr v oblasti inovací a vynalézavosti, abychom zůstali o krok napřed a zůstali ikonou. Musíme se neustále snažit přicházet s novinkami, abychom i nadále překvapovali a zůstali na špičkové úrovni. Jedno je jisté, i-Cockpit má před sebou budoucnost!“ prohlásil Bertrand Rapatel, šéfdesignér interiéru vozů Peugeot.
Koncept Inception, který byl představen na veletrhu CES v Las Vegas na začátku letošního roku, ukazuje budoucnost i-Cockpitu, s novým revolučním řídicím systémem Hypersquare, ovládaným novými pohyby rukou. Přizpůsobuje se tak nové generaci, pro kterou jsou tablety, dotykové displeje a další moderní zařízení dnešní doby neodmyslitelnou součástí každodenního života.