Již půl roku přijímá Národní rozvojová banka (NRB) žádosti v programu připraveném Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) s názvem Záruka Elektromobilita. Jeho prostřednictvím nabízí NRB živnostníkům, podnikatelům a firmám bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic, přičemž k záruce mohou obdržet také finanční příspěvek až 300 tisíc korun.
Během uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5307 vozidel a 2221 dobíjecích stanic. Program má viditelný dopad v podobě výrazného meziročního navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů.
„Program Záruka Elektromobilita je aktuálně nejžádanějším produktem Národní rozvojové banky. Vzhledem k vysokému zájmu podnikatelů a firem se také pravděpodobně stane programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od doby covidu,“ říká Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod. MPO vyčlenilo na podporu elektromobility celkem 1,95 miliardy korun. Prvotním cílem bylo v rámci programu podpořit 4055 vozidel a 1500 dobíjecích stanic, tyto počty jsou však již překonané, MPO totiž umožnilo počty podpořených vozidel a dobíjecích stanic navýšit.
„O podporu pořízení nákladních či osobních elektromobilů mají podnikatelé opravdu velký zájem. Rychle jsme splnili potřebnou hranici pro to, aby nám Evropská komise proplatila potřebné prostředky. Nyní program aktualizujeme a již nebudeme v alokaci 1,95 miliardy korun oddělovat zvlášť prostředky na podporu nákupu elektromobilů a dobíjecích stanic. Díky tomu budeme moci flexibilně reagovat na aktuální poptávku a podpoříme oproti předpokladům více elektroaut,“ říká vrchní ředitel sekce fondů EU na MPO Marian Piecha.
Za klesajícími prodeji elektromobilů stojí především dezinformace, potvrzuje průzkum
Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohou u NRB žádat o záruku k úvěru, který jim poskytne leasingová společnost nebo komerční banka. Získat mohou také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií.
Ve statistikách vedou prodeje osobních vozů, operativní leasingy jsou v útlumu
Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. NRB celkem přijala žádosti o 5196 osobních elektromobilů, 108 užitkových vozů (kategorie N1) a tři nákladní vozy (kategorie N2). Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volvo, Volkswagen a Škoda.
„Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů členskými společnostmi České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí 2024 je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Elektromobilita. Již za prvních šest měsíců jsme s více než 2400 profinancovanými vozy překonali statistiky za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je tak financována členy ČLFA,“ přiblížila Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA.
Nejžádanější značky vozů v programu Záruka Elektromobilita:
značka | počet vozů (ks) | |
1. | TESLA | 2299 |
2. | Volvo | 458 |
3. | Volkswagen | 382 |
4. | Škoda | 371 |
5. | MG | 244 |
6. | BMW | 241 |
7. | Hyundai | 136 |
8. | Mercedes-Benz | 127 |
9. | Kia | 90 |
10. | Toyota | 80 |
Podpora MPO a NRB ovlivnila i způsob financování pořizovaných elektromobilů. Zatímco dříve firmy preferovaly operativní leasing, v současné době v naprosté většině volí úvěry. „V důsledku spuštění dotačního programu se výrazně proměnila struktura poskytnutého financování na pořízení elektromobilů. Zatímco v předchozím období se podíl operativního leasingu pohyboval okolo 40 %, nyní je to necelých 20 %. Více než 80 % tak připadá na úvěry, na které je poskytnutí dotace vázáno,“ potvrdila Hanušová.
Čistou mobilitu podporuje NRB také v programu Transformace
Program Transformace pomáhá s investičními aktivitami malým a středním podnikatelům v uhelných regionech (v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji). Podnikatelům v těchto částech republiky nabízí NRB bezúročný úvěr, který lze využít mimo jiné také na nákup elektromobilů používaných k zajištění služeb jejich firmy, jde tedy například o rozvoz, servis a další podobné účely.
Na podporu čisté a udržitelné dopravy připravilo MPO ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a životního prostředí aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, kterou schválila na konci srpna vláda. Cílem tohoto strategického dokumentu je rozvíjet infrastrukturu pro alternativní paliva, modernizovat vozový park v silniční dopravě a přispět k dekarbonizaci dopravy. Stanovené cíle a plány jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035.
To je docela překvapivé, asi nikdo nečekal, že to půjde tak rychle. Ale obávám se, že to je jen v rámci podnikatelského sektoru. V běžném spotřebitelském světě to bude jiné – tam to číslo bude asi i v celkovém počtu menší.
Zajímavý článek devalvován chybnou češtinou. Podnikatelé přecházejí, nepřechází.