kruhovy-objezd-policie

Past kruhových objezdů, kterou řídicí ignorují. Jakmile chybí značka, je pravidlo pravé ruky nutností

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o silničním provozu, Policie ČR - Foto: Policie ČR - 14. 2. 2025


Kruhových objezdů v Česku přibývá. Jsou bezpečnější, pomáhají s rozptylováním nehod a provoz na nich je výrazně přehlednější než v křižovatkách. Přesto může i kruhový objezd hodně potrápit. Stačí, aby se změnilo dopravní značení.

Většina motoristů bere kruhové objezdy automaticky tak, že ti, kteří na objezd najíždějí, dávají přednost těm, kteří už po něm jedou. A také je to nejčastější řešení kruhových objezdů v Česku. Pozor ale na situaci, kdy je na kruháči změněna přednost v jízdě. Standardně je u každého kruhového objezdu dopravní značka, která na něj upozorňuje. Ta zpravidla bývá doplněna dopravní značkou upozorňující na nutnost dát přednost v jízdě těm, kteří po objezdu už jedou. Někde dokonce bývá stopka. Jenomže i v Česku jsou kruhové objezdy, kterým taková dopravní značka chybí. Co pak s tím?

Pokud značka o nutnosti dát přednost v jízdě chybí, platí pravidlo pravé ruky. To znamená, že ti, kteří po kruhovém objezdu jedou, dávají přednost zprava těm, kteří se chtějí na kruhový objezd připojit. Samotná značka upozorňující na kruhový objezd nijak neupravuje přednost v jízdě, jen ukazuje způsob, jakým způsobem se po objezdu jezdí. Přednost zprava není značkou nikdy nijak ustanovena. Prostě a jednoduše platí, že pokud dopravní značky přednost nijak neupravují, platí právě přednost zprava.

Vyvýšené kruháče jsou prokazatelně bezpečnější, řidiči je ale nemají moc v oblibě. Vyhovují hlavně mladým

„Středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji. I v těchto místech sice dochází k dopravním nehodám, ty však mívají zpravidla jen lehké následky. Zatímco na klasické křižovatce se vozidla střetnou většinou v pravém úhlu nebo čelně, na kruháči se jedná o boční nárazy. Výraznou roli zde hraje i rychlost jízdy vozidel. Výjimku tvoří nehody, kdy řidič z nějakého důvodu, nejčastěji nesoustředěním se na jízdu, středový kruh přehlédne,“ popsala nejčastější příčinu dopravních nehod na kruháčích policejní tisková mluvčí Hana Rubášová. A my připomínáme, že v Česku se bliká pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru