Dlouhé řízení je pro lidské tělo náročné, namáhá hlavně zrak. Ten se pak po příjezdu do cílové destinace může ozvat pronikavou bolestí, pálením nebo začervenáním. Jak předejít podobným nepříjemnostem? Pomohou povrchové úpravy čoček pro řidiče, ale i oční kapky.
Osmdesát procent vjemů získáváme zrakem. To platí také při řízení, kdy očima sledujeme nejen silnici před námi a po stranách, ale občas také nakoukneme do zpětného zrcátka nebo na palubní desku. Do toho se navíc musíme vypořádat s oslněním, ať už ze sluníčka, protijedoucích světel ostatních aut nebo mokré vozovky. Přestože se oči dokážou přizpůsobit různé intenzitě světla i vzdálenosti, po cestě mohou být podrážděné a unavené. A to i v případě zdravého zraku.
Řidiči kontrolu zraku podceňují
Jsou to právě řidiči, kteří problémy se zrakem podceňují a na preventivní kontroly chodí velmi zřídka. Přitom špatná korekce zraku může mít výrazný dopad na samotné řízení. „Pravidelné kontroly zraku v současnosti povinné nejsou. Řidič absolvuje lékařskou prohlídku při vydání prvního řidičského průkazu a následně až v 65 letech. Je ale nutné, aby na návštěvu optometristy nebo očního lékaře nezapomínal a na přeměření zraku docházel v pravidelných intervalech, alespoň jednou za dva až tři roky. Po čtyřicátém roce života ještě častěji,” upozorňuje Martin Slaný, odborný oční garant optik Fokus.
Lidé za volantem o špatném vidění často nic netuší. „Zrak se zhoršuje postupně. To znamená, že člověka nic nebolí, netrápí, takže nemá ani potřebu k návštěvě ordinace. Lépe ale na tom nejsou ani řidiči s brýlemi či kontaktními čočkami. I těm se může v průběhu let změnit počet naměřených dioptrií,” doplňuje Martin Slaný.
Zkontrolujte řidičský průkaz!
Pokud nosíte dioptrické brýle či kontaktní čočky, ověřte si, co máte uvedeno na zadní straně řidičského průkazu. Kód 01.01 znamená, že při řízení musíte nosit brýle, 01.02 vás zase opravňuje používat při jízdě kontaktní čočky a v případě kódu 01.06 máte možnost využívat obě korekční pomůcky.
Zjistí-li policejní hlídka, že řídíte bez dioptrické korekce nebo s variantou, jež neodpovídá údajům na vašem řidičském oprávnění, koledujete si o vysokou pokutu. Nedej bože, stane-li se nehoda, v tom případě se automaticky stáváte viníkem a pojišťovna může odmítnout škodu uhradit.
Brýle do auta i pro zdravý zrak
Existují ale podmínky, při kterých vidí na cestách hůře nejen ti, kteří mají nějakou oční vadu. Například při ostrém slunci, v mlze nebo po dešti může být jízda kvůli odleskům vysoce nebezpečná. Pozor si dejte také na lesklé předměty na palubní desce. I ty vás mohou během řízení nepříjemně oslepit. Řešením jsou brýle, které jsou speciálně navržené přímo pro řidiče. Na trhu je jich celá řada. Které tedy patří k těm nejvyhledávanějším?
„Na popularitě získávají brýle s polarizovanými skly i antireflexní úpravou. Tento typ čoček zvyšuje kontrast, zlepšuje vidění v nepříznivém počasí a omezuje možné zkreslení v periferních oblastech čoček. Například společnost Transitions nyní uvedla novinku v podobě brýlových čoček se schopností polarizace, která je v současné době nejvyspělejším řešením pro řidiče, Transitions XTRActive. Ty lze používat v každém počasí, v noci, i během dne a přizpůsobí se aktuálním světelným podmínkám,” dodává Martin Slaný.
První pomoc? Mějte po ruce oční kapky
Dalším postrachem očí může být klimatizace. Zejména v létě, kdy je venku ještě teplo, hrozí vedle bolesti hlavy a nachlazení také tzv. syndrom suchého oka, při kterém dochází k osychání povrchu oka, tedy spojivky a rohovky. Projevy jsou různé, od řezání očí, nepříjemného pálení, slzení, začervenání až po celkovou únavu zraku. Nositelům kontaktních čoček se uvedené projevy mohou ještě znásobovat.
K potlačení pocitů suchého oka, ale také k prevenci, vám vystačí zvlhčující oční kapky neboli umělé slzy. „Ty poskytují okamžitou úlevu podrážděným a unaveným očím, rychle zmírňují bolestivé příznaky, zvlhčují oči a podporují jejich regeneraci,” uzavírá Slaný.