Čím víc se blíží termín zákazu spalovacích motorů produkujících škodlivé emise, tím více je ze všech stran slyšet kritika tohoto nařízení, a to jak od politiků, tak i z některých automobilek. Velmi ostře se do zákazu pustil i šéf BMW, podle kterého je toto nařízení kvůli možné závislosti na Číně rizikem.
Členské státy EU loni v březnu schválily přelomový zákon, který by od roku 2035 vyžadoval, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. Tím by se fakticky zakázala vozidla na benzin a naftu. Plán také předpokládá, aby od roku 2030 byly emise CO2 o 55 procent nižší než v roce 2021. Výrobci automobilů, včetně BMW, Volkswagenu a Renaultu, stejně jako italská vláda, vyzývají k uvolnění nebo odkladu cílů na snížení emisí CO2. Obávají se totiž dopadů vysokých pokut kvůli nižšímu prodeji elektromobilů, než se původně očekávalo. Zájem o elektromobily mezi lidmi v poslední době klesá.
Pokud chce EU zmírnit masivní závislost na Číně, musí podle šéfa německé automobilky BMW Olivera Zipse zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem. Připomněl také, že evropské státy jsou mimo jiné značně závislé na čínském dodavatelském řetězci pro baterie do elektromobilů. „Korekce cíle mít od roku 2035 100% bateriové elektromobily jako součást komplexního balíčku pro snížení emisí CO2 by evropským výrobcům také umožnila méně se spoléhat na Čínu, pokud jde o baterie,“ řekl Zipse na autosalonu v Paříži agentuře Reuters. „Pokud chceme udržet úspěšný kurz, je nezbytná přísně technologicky agnostická cesta v rámci politického rámce,“ dodal.
Zipse už dlouho prosazuje povolení různých technologií, včetně alternativních paliv, jako jsou e-paliva, biopaliva či auta s vodíkovými palivovými články. Podle něj je velmi důležité, aby EU zcela změnila přístup k automobilovému průmyslu a avizovaný zákaz zrušila. Nálada v Evropě teď podle něj směřuje k pesimismu a region potřebuje nový regulační rámec, aby zůstal konkurenceschopný.
Je to ale právě Německo, které je sice domovem BMW, ale také odmítá jakékoliv přezkoumání unijních cílů, přestože i německý trh má už dnes velké problémy vyplývající z nedostatku zájmu o elektromobily. Podle německých úřadů je prý naprosto nezbytné, aby automobilový průmysl měl jasná pravidla, nehledě na to, že dopady změn klimatu je potřeba řešit neodkladně. I šéf francouzské automobilové asociace PFA na pařížském autosalonu nevyzval ke zrušení zákazu k roku 2035, ale uvedl, že je nutné rychle se vrátit k jednacímu stolu a prodiskutovat přezkum cílů, který je v současnosti naplánován na rok 2026.