Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) si vítězstvím v Rallye Španělsko zajistili počtvrté v řadě titul mistra světa v rallye. Při bouřlivě oslavovaném triumfu v Katalánsku zvítězili s vozem Volkswagen Polo R WRC před posádkami Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) a Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). Bylo to jejich páté vítězství v této sezoně a zároveň deváté umístění na stupních vítězů v jedenácti podnicích.

Francouzskou dvojici už nikdo nemůže ohrozit v čele celkového hodnocení Mistrovství světa v rallye 2016 (FIA WRC). Ani jejich týmoví kolegové Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), kteří se po brzkém odstoupení z Rallye Španělsko museli vzdát svých nadějí na boj o titul. Díky osmému místu posádky Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) v hodnocení konstruktérů má také Volkswagen dobré vyhlídky na získání čtvrtého titulu v řadě v nadcházející rallye ve Velké Británii.

Kankkunen, Mäkinen, Ogier – v jedné řadě s největšími legendami soutěžního sportu

Sébastien Ogier drží vedoucí postavení v tabulce již 952 dnů a je teprve třetím mistrem světa v rallye, který se stal čtyřikrát v řadě šampionem královské třídy soutěžního sportu a čtvrtým čtyřnásobným mistrem světa v historii mistrovství světa v rallye (FIA WRC). Nyní se vyrovnal jezdcům, jako jsou Juha Kankkunen a Tommi Mäkinen. Pouze jeho krajan Sébastien Loeb s devíti tituly mistra světa se může pochlubit ještě větším počtem úspěchů.

Čtyři tituly, čtyři s předstihem získané tituly díky vítězství – to je styl posádky Ogier/Ingrassia

Jedenáct soutěží, devět umístění na stupních vítězů, z toho pět vítězství: 37. úspěch v kariéře, 30. s týmem Volkswagen, byl pro Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassiu mimořádně sladký. Nyní čtyřnásobní mistři světa zůstali i počtvrté v řadě věrni svému principu potvrdit titul vítězstvím. V roce 2013 zvítězili s předstihem v Rallye Francie, v roce 2014 se jim podařil stejný „husarský kousek“ ve Španělsku a v roce 2015 s předstihem rozhodli extrémně těžce vybojovaným triumfem v Austrálii. Také v roce 2016 museli v Rallye Španělsko – jediném podniku v kalendáři mistrovství světa, který se jede jak na šotolině, tak na asfaltu – intenzivně bojovat o vítězství.

Mistrovské představení: rychlá jízda s naprostou kontrolou v Rallye Španělsko

Při Rallye Španělsko v Katalánsku svedli napínavý souboj o nejvyšší příčku místní hrdinové Dani Sordo/Marc Martí (E/E, Hyundai) a pozdější vítězové Ogier/Ingrassia. První den soutěže se jel převážně na šotolině a do dění zasáhlo také počasí. Na zčásti zablácených, zčásti osychajících cestách ztratila posádka Ogier/Ingrassia 17,0 sekundy na posádku Sordo/Martí. Tuto ztrátu však v sobotu, prvním ze dvou dnů na asfaltu, proměnila francouzská dvojice v náskok 5,8 sekundy díky pěti z osmi možných nejlepších časů. Ogier v neděli svůj náskok ještě zvýšil na konečných 15,6 sekundy.

volkswagen-motorsport-wrc-2016-spanelsko-05

Porážka pro Mikkelsena, návrat Latvaly

Se zklamáním se naproti tomu musely vyrovnat posádky Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) s druhým a třetím vozem Polo R WRC. Latvala/Anttila se v pátek, průběžně na třetím místě, dostali nešťastnou náhodou za extrémního deště na velmi kluzkém povrchu do kontaktu se svodidly a museli odstoupit. Při svém návratu v rámci pravidla Rallye 2 v sobotu a v neděli slavili však pět nejlepších časů v rychlostních zkouškách a osmým místem v hodnocení konstruktérů zajistili týmu Volkswagen čtyři důležité body v boji o titul mistra světa konstruktérů. Návrat podle pravidla Rallye 2 nebyl pro jejich týmové kolegy Mikkelsen/Jæger možný. Druhá posádka průběžného pořadí mistrovství světa se v sobotu – rovněž na třetím místě – odchýlila v rychlé pravotočivé zatáčce od ideální linie, ve smyku narazila do svodidel a převrátila se. Polo R WRC již nebylo možné s dostupnými prostředky na místě opravit.

Přečtěte si také:  Průzkum ukázal, že si lidé nepamatují názvy aut obsahující jen čísla nebo jen písmena. Dobře si vedl SEAT, VW nebo Ford

Pořadí v mistrovství světa: Ogier/Ingrassia první, Mikkelsen/Jæger druzí, Latvala/Anttila šestí

Mikkelsen/Jæger zůstávají na druhém místě v průběžném celkovém pořadí za svými týmovými kolegy Ogier/Ingrassia. Po Rallye Španělsko má norská dvojice z týmu Volkswagen stejný počet bodů jako Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul – avšak vzhledem k lepším výsledkům v jednotlivých soutěžích jim patří druhé místo. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila se připravují na závěrečné dvě soutěže sezony ve Velké Británii a Austrálii jako šestí v celkovém pořadí mistrovství světa. Volkswagen pojede do Velké Británie s náskokem 62 bodů v hodnocení konstruktérů. Tým Volkswagen tak má velkou šanci zajistit si tam vlastními silami čtvrtý mistrovský titul v řadě – pokud obhájí náskok alespoň 43 bodů.

Powerstage jako tečka nad i: Latvala před Ogierem

Pro posádku Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila skončila Rallye Španělsko smířlivě, protože si v závěrečné Powerstage zajistila tři bonusové body za nejlepší čas. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia završili úspěch Volkswagenu v této speciální disciplíně druhým místem. V uplynulých 49 rychlostních zkouškách Powerstage tak zajeli nejrychlejší čas 38krát jezdci týmu z Wolfsburgu.

volkswagen-motorsport-wrc-2016-spanelsko-03

Hlasy po 3. dni Rallye Španělsko:

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1: „Cítím se fantasticky! Čtvrtý titul mistra světa pro nás s Julienem, to se zkrátka nedá popsat, jaký to je pocit. Je to čest být ve společnosti s tak velkými jmény, jako jsou Kankkunen a Mäkinen. Obrovský dík patří našemu týmu Volkswagen. Bez něj bychom tady s Julienem nebyli. Po celý rok odvádějí tak velkolepou práci, po celou sezonu jsme měli dokonalý vůz. Také o tomto víkendu jsem si opět hodně užil řízení vozu Polo R WRC. Napětí před závěrečnou Powerstage bylo samozřejmě o trochu vyšší než obvykle – s výhledem na titul a vzpomínkou na chybu v uplynulém roce. Ale dokázali jsme to. Navzdory ztíženým pravidlům, navzdory silné konkurenci – na tento titul jsem tak hrdý jako ještě nikdy. Nyní budu nejprve pořádně oslavovat s týmem a se svou ženou – a doma pak budu moci ukázat pohár svému malému synovi. Titul mistra světa věnuji jemu.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2: „Gratuluji svému týmovému kolegovi Sébastienu Ogierovi k čtvrtému titulu mezi jezdci. Tím se nyní zařadil na úroveň mých finských krajanů Tommiho Mäkinena a Juhy Kankkunena. To je velkolepý výkon, nejen jeho, ale také celého týmu Volkswagen Motorsport. Stejně jako již tolikrát v letošním roce skončila pro nás Rallye Španělsko příliš brzy. Po pátečním poškození zavěšení kol jsme již neměli možnost zasáhnout do boje o nejvyšší příčky. Přesto jsme zvítězili v několika rychlostních zkouškách a na konci vybojovali čtyři body do hodnocení konstruktérů. Možná se nám podaří získat tento titul již v příští rallye ve Velké Británii. To bude v každém případě náš cíl.“

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9: „Gratulace k titulu a klobouk dolů před vítězstvím našich týmových kolegů Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrasii. S Andersem máme z jejich úspěchu radost, i v roce 2016 byli jednoduše měřítkem. Pro nás osobně samozřejmě neskončila Rallye Španělsko tak, jak jsme si přáli. Po vítězství v uplynulém roce jsme tu chtěli dosáhnout opět dobrého výsledku a v každém případě zvýšit náskok před pronásledovateli na třetím místě v mistrovství světa. K tomu však nedošlo. V sobotu jsme byli v pravotočivé zatáčce příliš rychlí, dostali jsme smyk, narazili do svodidel a převrátili se. To byla ze 100 procent moje chyba. Nyní je souboj o druhé místo v mistrovství světa opět otevřený a v obou zbývajících soutěžích budeme muset ze sebe vydat všechno, abychom dosáhli cíle, který sledujeme od začátku sezony. Budeme na tom tvrdě pracovat.“

Sven Smeets, ředitel týmu Volkswagen Motorsport: „Stát se čtyřikrát mistrem světa vítězstvím – to je výjimečné. Dnes je velký den pro Sébastiena Ogiera, Juliena Ingrassiu a celý tým Volkswagen. Po celou sezonu odváděli extrémně konstantní a vynikající výkony. Devět umístění na stupních vítězů a z toho pět vítězství – to hovoří samo za sebe. I to, že již téměř 1000 dnů nepřetržitě vedou tabulky mistrovství světa v rallye. Jsme velmi hrdí na nejrychlejší posádku vozů Volkswagen na světě. To dnes zcela jistě náležitě oslavíme. Navíc jsme si zde ve Španělsku vypracovali dobré výchozí postavení v boji o titul v hodnocení konstruktérů a za dva týdny ve Walesu bychom mohli vlastními výkony slavit rovněž čtvrtý titul v řadě. A to je samozřejmě naším cílem.“

A pak tu byla ještě…

Přečtěte si také:  Nový Volkswagen Multivan přijede poprvé i jako plug-in hybrid

…novinka v mistrovství světa v rallye. Protože Sébastien Ogier a Julien Ingrassia jsou prvními mistry světa v hodnoceních jezdců/spolujezdců v historii mistrovství světa v rallye (FIA WRC), kteří vybojovali svůj titul, aniž by jim na cestě k němu bylo dopřáno zvítězit v čistě šotolinové soutěži.

… „snídaně šampionů“. Před velkým dnem, v němž se stal Sébastien Ogier počtvrté mistrem světa v rallye, si dal k snídani jako obvykle omeletu. Od té doby, co nastupuje na start s vozem Volkswagen Polo R WRC, to byla již celkem 200. omeleta.

volkswagen-motorsport-wrc-2016-spanelsko-04

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), historická tabulka vícenásobných mistrů světa

  • Sébastien Loeb, devět titulů mistra světa (2004–2012)
  • Sébastien Ogier, čtyři tituly mistra světa (2013–2016)
  • Juha Kankkunen, čtyři tituly mistra světa (1986, 1987, 1991, 1993)
  • Tommi Mäkinen, čtyři tituly mistra světa (1996–1999)
  • Massimo Biasion, dva tituly mistra světa (1988, 1989)
  • Marcus Grönholm, dva tituly mistra světa (2000, 2002)
  • Carlos Sainz, dva tituly mistra světa (1990, 1992)
  • Walter Röhrl, dva tituly mistra světa (1980, 1982)

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Španělsko – konečné výsledky

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3:13.03,6 h
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 15,6 s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1.15,0 min
04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1.27,8 min
05. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 3.24,4 min
06. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5.24,9 min
07. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai, + 7.31,3 min
08. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9.05,1 min
09. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 9.20,4 min
10. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 9.57,1 min

14. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 21.34,4 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Španělsko – výsledky Powerstage

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 7.55,8 min
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1,6 s
03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 3,2 s

volkswagen-motorsport-wrc-2016-spanelsko-02

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)

Hodnocení jezdců:
1. Sébastien Ogier, 222 bodů; 2. Andreas Mikkelsen, 127; 3. Thierry Neuville, 127; 4. Hayden Paddon, 114; 5. Dani Sordo, 111; 6. Jari-Matti Latvala, 104; 7. Mads Østberg, 90; 8. Ott Tänak, 60; 9. Kris Meeke, 54; 10. Craig Breen, 36

Přečtěte si také:  Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu. Zní jako běžné auto

Hodnocení spolujezdců:
1. Julien Ingrassia, 222 bodů; 2. Anders Jæger, 127; 3. Nicolas Gilsoul, 127; 4. John Kennard, 114; 5. Marc Martí, 111; 6. Miikka Anttila, 104; 7. Ola Fløene, 90; 8. Raigo Mõlder, 60; 9. Paul Nagle, 54; 10. Scott Martin, 36

Hodnocení konstruktérů:
1. Volkswagen Motorsport, 322 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 260; 3. M-Sport, 144; 4. Volkswagen Motorsport II, 136; 5. Hyundai Motorsport N, 124; 6. DMACK, 74; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4