Když jsme se před koncem loňského roku dozvěděli, že v Evropě skončí prodej Subaru WRX STI, byli jsme – a vlastně jsme teď po týdenním soužití – opravdu smutní. Proč? To se vám pokusíme vysvětlit v následujícím textu.
Spousta změn na (evropskou) rozloučenou
U Subaru je již pravidlem, že s každým modelovým rokem přináší nové změny do všech svých modelů. U WRX STI to pro rok 2018 bylo opravdu velké. Proměnil se totiž nejen design – tradičně by se to už v tomto případě dalo nazvat faceliftem, ale také technika, a to dost výrazně.
Karoserie dostala přepracovanou příď s jiným nárazníkem i novými LED světlomety s natáčením světelného paprsku. Jiná jsou také 19″ kola s výrazně žlutě zářícími brzdovými třmeny. Novinky můžeme najít také v interiéru, kde jsou nové ukazatelé přístrojů, informační displej na vrchu palubní desky, skvělá sportovní sedadla Recaro i nějaké drobnosti jako dekorační lišty.
Zajímavější je ale pohled na technické novinky. Mezi ty nejvýraznější patří úpravy na podvozku i na aktivním mezinápravovém diferenciálu. Inženýři upravili zdvih tlumičů (vpředu +5 mm, vzadu +8 mm) i tuhost pružin a zmenšily průměr zadního stabilizátoru (z 20 mm na 18 mm). Mezinápravový diferenciál dostal plně elektronické ovládání, v nejnovějším modelovém roce už nemá mechanické ovládání, které měl ještě loni. Brzdy nedostaly pouze odstín žlutého zvýrazňovače na třmeny Brembo, ale jsou větší (kotouče mají vpředu průměr 340 mm – o 14 mm více, vzadu 326 mm o 10 mm více) a vrtané. Přední brzdiče jsou nově šestipístkové, ještě v předchozím roce byly „jen“ čtyřpístkové.
Zaměřeno na řidiče
Dost bylo teorie, pojďme jezdit. Těším se, až poprvé stisknu startovací tlačítko a startér se začne převalovat, aby se nakonec z výfuku začalo ozývat to působivé bručení. Zvuk boxeru v STI je hutný. Není hlučný, ale sousedi budou vždycky vědět, že se někam chystáte. Po chvíli se otáčky motoru po studeném startu sníží, ale ten zvuk stále prozrazuje, že tohle prostě bude jízda…
Řadím zpátečku, abych vyjel ze zahrady a po pravdě převodovka je nakonec to, co se mi líbí nejméně. Ta má totiž z celého auta nejmíň mechaničnosti. Neberte mě špatně, není zlá, ale rychlosti „tam“ prostě „nějak“ zapadnou. Řazení nedoprovází to správné mechanické cvaknutí.
Ze zbytku auta je ale znát, že mechanika je robustní. Posilovač řízení jde pěkně ztuha – to protože má stále hydraulický posilovač řízení – diferenciály jsou slyšet a motor se o své slovo také hlásí. Nic ale není falešné a všechno je tu takové, jako to opravdu je.
Posez v sedadlech Recaro je nízký, tělo do nich příjemně zapadne a v zatáčkách pak drží na svém místě. Řidičovy ruce přitom svírají příjemně tlustý věnec koženého volantu. Kůže je sice poměrně tvrdá, ale v rukách neklouže. Od volantu je to k řadící páce a k ruční brzdě jen kousíček. Tady je řidič jednoznačně středem všeho.
Mechaničnost z něj stříká
Poslední rozloučení s ním nám opět dokázalo, že jde prostě o auto ze staré školy, kde si musíte všechno odpracovat. Pokud do něj přesednete z nových hot-hatchů a nebo z většiny jiných sportovních modelů, bude vám připadat pomalé a nemoderní. Ale to je nakonec přesně to, co na něm třeba já osobně miluji a žádné jiné dnešní nové auto mi tohle nedá.
Už první metry mi dokáží vyloudit úsměv na tváři. WRX STI je bezprostřední, na jakýkoliv váš pokyn reaguje prakticky v reálném čase. I sebemenší otočení volantem vyvolává okamžitou reakci, zpoždění se projeví pouze pokud sešlápnete plynový pedál v nízkých otáčkách – a to i v nejostřejším režimu S#. Ne snad, že by se nic nedělo, ale turbodmychadlo má poměrně výrazný turboefekt. Pořádně se roztočí až nad třemi tisíci otáček. Pak ale posádku tlačí vpřed s neutuchající razancí až k červenému poli.
S tímhle turboefektem musíte počítat zejména na výjezdu ze zatáček, protože pokud budete s plynovým pedálem pracovat „špatně“, budete na výjezdu pomalí a ten opravdový zátah se dostaví až „pozdě“. Stačí pár zatáček a nacvičíte si to. Na plyn se dá navíc jít opravdu brzo, protože díky trojici diferenciálů (přední i zadní jsou samosvorné) má Subaru WRX STI tolik mechanické přilnavosti, že by ji mohlo rozdávat i dalším autům na silnici. A to i v případě, že se vám do cesty postaví nějaké kamínky nebo jiné neplechy. Potěší skvěle rozmístěné pedály, které dovolí dávat meziplyny jednoduše a to i při brzdění.
V konečcích prstů cítíte, co dělají přední kola a zadek vám prozradí, co dělají zadní kola. Cítíte se s autem propojení. Abyste však byli rychlí, budete muset STÍčko chytit pěkně pod krkem. Teprve pak se projeví všechno, co v něm je, nedá vám nic zadarmo. Špatně jste si najeli do zatáčky? Nemáte na výjezdu dostatečné otáčky? Smůla, zkuste to příště znovu.
Od podvozku je cítit velká robustnost, tuhost, kola drží stále na zemi a to i na zvlněné nebo rozbité cestě. Neozývají se od něj žádné rány a to ani přesto, že kola jsou opravdu velká. Subaru WRX STI totiž obouvá 19″ disky s pneumatikami Yokohama Advan Sport V105. Nové naladění podvozku udělalo STI o něco poddajnějším autem, což potěší zejména při každodenním ježdění, ale ono to vlastně pomohlo i na okreskách.
DCCD: mezinápravový diferenciál – jezděte, zkoušejte
STÍčko z vás bude dělat lepšího řidiče, abyste ho opravdu poznali, budete muset jezdit a trénovat. Nastavení mezinápravového diferenciálu nabízí opět poměrně dost možností. Základem je automatické nastavení, které vše nastavuje samo. Pak je tu ale několik možností, které nastavují větší a nebo menší míru sevření, případně se dá mezinápravový diferenciál zcela uzamknout.
Na to, aby člověk vyzkoušel, jaké nastavení zrovna jemu vyhovuje, nebude jednoduché a nepůjde to hned. Na každý povrch a do každých podmínek bude „pasovat“ něco jiného. Bude tedy potřeba jezdit a zkoušet, na to je ale klasický týdenní test málo.
Odcházet se má v nejlepším
Je to škoda, ale to nejlepší Subaru WRX STI, kterým to pro modelový rok 2018 bezesporu je, je vlastně tím skvělým odchodem. Odcházet se má totiž na vrcholu. I když jde bezpochyby o skvělé auto, japonské značce se kvůli těm „pár“ prodaným kouskům v Evropě nevyplatí ho upravovat tak, aby splňovalo čím dál přísnější emisní limity (aktuálně splňuje Euro.6b). A je to škoda, protože jde vlastně o jedno z posledních aut, která připomínala dobu, kdy bylo slovní spojení „rychlá jízda“ za odměnu, nikoliv jako samozřejmost. Proměnila se mezitím ale i zákaznická obec. Lidé jsou dnes rádi za to, že mají rychlé auto, ale stačí šlápnout na plyn a ono se rozjede, otočit volantem a ono zatočí.
Subaru WRX STI už se nevyrábí, poslední auta sjela z výrobní linky v prosinci, takže už je možný výběr pouze ze skladových modelů, případně z modelů, které jsou na cestě. Cena verze Active je stanovena na 1 130 000 Kč, i ta ale v modelovém roce 2018 dostala typické křídlo na víku kufru, testovaná výbava Sport stojí 1 300 000 Kč.
(Nejen) české zastoupení si na rozloučenou připravilo speciální edici „Final edition“. Připraveno bylo pouze 15 aut, která se lišila v některých detailech. Karoserie dostane nový decentní bodykit a bude mít speciální modrý lak WR Blue, kola budou zlatá a brzdové třmeny dostanou stříbrný odstín. Jiná bude také mřížka chladiče s originální STI barvou Cherry Red. Jiný bude také interiér, v němž bude volant s Alcantarou, který měla i speciální edice S208 pro japonský trh, nebo doplňky opět v červené barvě Cherry Red. Vozy jsou v ČR se očekávány nejpozději v srpnu 2018 a doporučená cena bude 1 380 000 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,WRX STI
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,2 457 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,221 kW/300 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,407 Nm ve 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.2 s
Maximální rychlost:,255 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,15.4 / 8.7 / 11.2
Emise CO2:,259 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4595 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1475 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1641 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]