Od 1. ledna bude v České republice distribuován už pouze benzin Natural 95 s označením E10. Ten obsahuje až 10 % obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu, takže snižuje emise skleníkových plynů, ale není vhodný pro některá starší auta. Pro majitele starších aut tedy není úplně vhodný k tankování, ale řešení tu existuje. Jen bude (opět) dražší.
„Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě. Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzín v této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko. V roce 2021 jsme převedli do kvality E10 vysokooktanový benzín, který je v síti Orlen Benzina prodáván pod obchodním označením Verva 100. Základní benzínové palivo, které v síti ORLEN Benzina nese označení Efecta 95, začneme v kvalitě E10 distribuovat od počátku roku 2024,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny ORLEN Unipetrol, která se v České republice stará o zásobování většiny čerpacích stanic.
Ovšem (nejen) u čerpacích stanic ORLEN (dříve Benzina) se benziny s označením E10 liší, protože v běžném Naturalu 95 je „jiné E10“ než v tom prémiovém 100oktanovém. A v tom je právě řešení pro motoristy se staršími automobily. Jak ORLEN vysvětluje, tak palivo E10 je směs, která je složena z klasického benzínu a z až 10 % ethanolu. Ten nicméně může být zastoupen nejen v podobě hmoty či odpadu organického původu, ale i v podobě ethyl terc-butyletheru (ETBE), která na rozdíl od lihové biosložky neváže vodu a také nemá negativní účinky převážně pro starší vozy a při delším skladování třeba na zimu.
Není E10 jako E10: pro starší auta prémiová paliva
Jak by se tedy měli zachovat majitelé starších automobilů? Zeptali jsme se všech velkých sítí čerpacích stanic, zda u nich najdou řešení. Většina z nich řešení má, bude sice stát víc peněz, ale pro auta z toho budou plynout i jiné výhody (například pročištění palivového vedení i samotného motoru).
Fosilní paliva tu s námi budou ještě dlouho, jejich cena ale poroste
„Bezpečnou volbou pro provoz starších vozů a veteránů je náš prémiový benzin Verva 100, který standardně neobsahuje biolíh, ale je založen na bázi ETBE. Tento benzín obsahuje nadstandardní dávku stabilizátorů, což zvyšuje jeho skladovatelnost, proto je vhodný i pro zimní uložení starších vozidel. Má také nízký obsah olefinů, což pomáhá zabránit tvorbě pryskyřičných usazenin. Mezi našimi zákazníky jsou i majitelé veteránů i z předválečného období a prémiový benzin Verva 100 je pro ně nejlepším řešením,“ vysvětluje Lada Gadas, Senior specialista komunikace ORLEN Benzina.
Na palivo s biosložkou se musí zákazníci připravit i v síti čerpacích stanic MOL. „U základního benzínu EVO 95 budeme nově poskytovat palivo s označením E10, jelikož všichni dodavatelé distribuující palivo v ČR k této specifikaci přecházejí,“ vysvětluje Tomáš Trč, Marketing and Corporate Communication MOL Česká republika, ale u prémiového paliva se zatím 10% podíl biosložky nechystá: „Na čerpací stanice MOL dovážíme prémiové palivo přímo z rafinerie Slovnaftu, budeme u produktu EVO 100 Plus nadále poskytovat verzi s označením E5 s podílem biosložky ETBE,“ uklidňuje Tomáš Trč.
Změna se v průběhu příštího roku projeví i u čerpacích stanic Shell. „Zvýšení obsahu biosložky v automobilovém benzinu BA 95 se uskuteční postupně během roku 2024. Je to téma, o kterém jako odvětví diskutujeme již dlouho a které je v souladu s naším závazkem snižovat emise CO2 v dopravě. V této souvislosti je důležité poznamenat, že naše paliva jsou testována i na vyšší obsah biosložek a výhody paliv Shell, které garantujeme, nejsou touto změnou dotčeny,“ prozradila Jana Voštinárová, ředitelka korporátní komunikace Shell. Také Shell nabízí palivo pro vozidla, pro něž to s označením E10 není vhodné, ale ne úplně všude: „Na vybraných čerpacích stanicích Shell je k dispozici palivo Shell V-Power Racing 100 s obsahem biosložky do 5% ve formě ETBE,“ dodává Jana Voštinárová.
Jestli budete tankovat se svým veteránem na čerpací stanice OMV, i tady budete mít vhodné řešení. „Od ledna 2024 bude sortiment pohonných hmot prodávaných na čerpacích stanicích OMV v ČR nadále zahrnovat základní paliva a prémiová paliva MaxxMotion. Změna se dotkne benzinu OMV Natural 95 a benzinu MaxxMotion 95, které se budou prodávat v kvalitě E10 s obsahem bioetanolu nepřesahujícím 10 % z celkového objemu paliva. Složení prémiového benzínu OMV MaxxMotion 100Plus, který se vyrábí a dováží na všechny čerpací stanice OMV v ČR výhradně z vlastní rafinerie OMV v Rakousku, zůstává v kvalitě E5. MaxxMotion 100Plus navíc využívá vysoce kvalitní biosložku ETBE,“ řekl nám Michal Janda, marketingový manažer OMV Česká republika.
Trochu jiná situace je u čerpacích stanic EuroOil, jak vysvětluje Marek Roll, specialista komunikace a marketingu ČEPRO, a.s.: „V současnosti nabízí společnost ČEPRO pouze palivo E5, tj. s obsahem ethanolu do 5 % objemových a celkovým obsahem kyslíku do 2,7 % hmotnostních. ETBE jako vysokooktanová kyslíkatá složka může být s ohledem na obsah kyslíku v benzinu obsazen do cca 15 %. Reálný obsah je zpravidla do 5 %, a to obvykle v kombinaci s ethanolem. Jedná se o ether vyráběny zpravidla z bioethanolu syntézou s isobutenem. Tímto procesem jsou eliminovány některé vlastnosti ethanolu, jako je tendence vázat vzdušnou vlhkost, nebo zvyšovat tenzi par paliva. Z chemického hlediska se jedná o syntetickou sloučeninu, jejíž složení i veškeré vlastnosti jsou naprosto totožné s etherem bez biologického základu.“
Na některých čerpacích stanicích staré auto raději netankujte
Ostatní čerpací stanice už ovšem ideální řešení pro majitele starých aut nenabídnou. Všechny nabízené benziny totiž budou E10 a budou obsahovat biosložky.
„Přechod na palivo E10 určuje výrobce (rafinérie). My jsme pouze maloobchod který nakupuje z rafinérie pohonné hmoty. – Je to přesně tak jak uvádí článek. Tento přechod se tudíž dotkne i nás a od nového roku budeme mít v nabídce Natural 95 E10. (přesný datum je těžké odhadovat a záleží na expedici z rafinérie). Z pohledu legislativy bude samozřejmě možné nabízet nadále E5 nicméně čerpací stanice nemají takovou kapacitu nádrží aby mohli naráz nabízet dva produkty Naturalu 95. Co se týče produktů pro veterány a starší vozidla – tak bych doporučil majitelům aby se obrátili na výrobce/servis a nechali si od nich doporučit který produkt tankovat. My v nabídce máme i Natural 98 s menším obsahem biosložky ETBE, ale netroufnu si majitelům veteránům cokoliv doporučovat jelikož předpokládám že potřeby takto speciálních aut jsou individuální,“ Jiří Ondra ml. za síť čerpacích stanic Tank ONO.
Podobně je na tom také Globus. Jeho tisková mluvčí Aneta Turnovská nám řekla: „Přechod velkoobchodního trhu a českých výrobců pohonných hmot na benzín E10 se dotkne i čerpacích stanic Globus. V tomto ohledu jsme plně odkázáni na naše dodavatele a jejich nabídku, které se musíme přizpůsobit. Naše čerpací stanice na benzín s vyšším podílem biosložky přejdou postupně zkraje příštího roku, nejpozději by k tomuto přechodu mělo dojít do 10. 1. 2024. Nový produkt vždy plně nahradí původní nabídku benzínu E5, nebude tedy docházet k jejich souběžnému prodeji. Naprosté většiny našich zákazníků se tato změna nijak nedotkne, jelikož od roku 2005, kdy vstoupila v platnost norma EURO IV, automobilky u nově vyrobených motorů s případným vyšším podílem biosložky počítaly.“
A na stejnou otázku jsme se zeptali i v Tescu, která také provozuje čerpací stanice. „Naše čerpací stanice nabízí palivo E5. Všechna paliva na našich čerpacích stanicích jsou pro zákazníky řádně označena. Obecně při tankování je třeba sledovat to, jak dlouho pohonná hmota v nádrži vozidla zůstane nespotřebovaná. Doporučuje se spotřebovat do 3 měsíců, zároveň však záleží na ročním období,“ říká Iva Pavlousková, External Communication Manager.
Jak se značí paliva?
- E5, E10, E85 – automobilový benzín, číslo znamená maximální obsah biolihu v palivu
- B7, B10, B30, B100 – motorová nafta, číslo znamená maximální obsah biosložky v palivu
- XTL – syntetická nafta, která není ropného původu
Do jakých aut byste E10 tankovat neměli?
Výrobci aut už přibližně od roku 2005 věděli, že paliva s E10 přijdou, takže na ně svá auta připravovali. Auta, která jsou vyrobena od roku 2009, jsou tak pro palivo E10 připravena a nebudou s nimi mít problémy. Na silnici ale stále jezdí i spousta starších aut, která mohou mít s palivem E10 problém, takže i proto Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) každoročně připravuje seznam aut, která mohou a která by naopak neměla toto palivo tankovat.
Jak jsou na tom tedy s možností tankování paliva E10 jednotlivé automobilky se svými modely? Podívejte se na to, do kterých modelů to problém není, a u kterých byste naopak měli raději tankovat prémiové palivo. Seznam najdete na další stránce.
Zdravím, ráda bych se zeptala co mohu tankovat do škody Felicia LX rok výroby 1999… Nyní mám již problém nastartovat po natankování 1/4 nádrže. Děkuji komukoliv za odpověď.
Dobrý den, jsem trošku zmatený když se koukám na různé články, mám Opel Corsa C rok výroby 2004 a nevím zda můžu tankovat E10, děkuji komukoliv za odpověď
Jaké palivo bude možné tancovat do Nissan e-power rok výroby 2023?
Tam bych tancoval hlavně sambu, rumbu a někdy slowfox, podle provozu…
Prosím co tankovat do Lada Niva 1,7i, r.v. 1997? Dekuji za odpověď.
Jaký benzín do Formana r.v.1993, výkon 40 KW se vstřikovanim.
Používám Verva 100 od Benziny/Orlenu a není problem po měsíci napodruhé nastartrovat. S 95 byl velký problem.
Chci se zeptat benzín Verva 100 jestli bude dostupný na všech čerpacích stanicích ORLEN/BENZINA.
Nebude.
Mám Fábii rok výroby 2001 jaký benzín musím kupovat? Díky za radu. herbertgott@seznsm.cz
Podívejte se na víčko nádrže, pokud tam máte E5, tak raději tankujte prémiové palivo, pokud E10, můžete bez problémů tankovat to nové.
Jaký benzín je pro Renault Espace lll r.v.1997 motor F3R. Děkuji za odpověď Pavel
A snížení spotřební daně doufám bude, když si tedy budu kupovat míň benzinu a víc té ekosrajdy.
E10 s biolihem není vhodné pro žádné auto, ani pro ty nejnovější. Motor víc karbonuje v důsledku horšího spalování, kór ty moderní přímovstřiky. Dále dochází k většímu opotřebení ventilů. K tomu snížení výkonu, zvýšení spotřeby, omezená skladovatelnost atd. Natural 95 E10 je dobrý akorát k tomu, abyste si pozvolna zlikvidovali auto a museli jste si koupit nějakou tu moderní elektrosrágoru. Řešením jsou paliva s ETBE, tedy vysokooktanové benzíny 98+. To samé platí pro pily, sekačky atd. – kupovat pouze tzv. prémiová paliva. Nejlevnější možnou bezproblémovou volbou bude Natural 98 u Tank ONO.
Jaký benzín do Fabie r.v 2002?
Zajímalo by mě, jak to bude se sekačkami,křovinořezy,skutry,mopedy,sněhovými frézami apod.? děkuji.
Zajímavé je, že konkrétně v Německu mají některé benzínové pumpy v nabídce benzín s označením Super E5 i E10!
Mají, je dražší, ale v nabídce určitě bude i v roce 2024 narozdíl od nás, kde se cena E10 nezmění narozdíl od Německa, kde je lacinější než E5.
Marně hledám vozy SUZUKI.