test-2022-bmw_m3_competition-M_xDrive-cerpaci_stanice-tankovani

ORLEN Unipetrol přechází na benzin BA95 v kvalitě E10. Tankovat jej lze bezpečně do aut od roku 2005

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: ORLEN Unipetrol - Foto: Pavel Srp - 16. 11. 2023


Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol realizuje postupné kroky na své cestě k emisní neutralitě, které chce dosáhnout nejpozději v roce 2050. V rámci svého úsilí o snižování emisí oxidu uhličitého a plnění emisních cílů vytýčených evropskou legislativou začne od 1. ledna 2024 distribuovat na českém trhu automobilový benzín BA95 s označením E10. Tento benzín výrazně snižuje emise skleníkových plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu.

„Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě. Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzín v této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko. V roce 2021 jsme převedli do kvality E10 vysokooktanový benzín, který je v síti Orlen Benzina prodáván pod obchodním označením Verva 100. Základní benzínové palivo, které v síti ORLEN Benzina nese označení Efecta 95, začneme v kvalitě E10 distribuovat od počátku roku 2024,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny ORLEN Unipetrol.

ORLEN Unipetrol touto úpravou plní své strategické cíle, které jsou v souladu se směrnicemi Evropské unie. Směrnice Red III, kterou dne 12. října 2023 schválila Rada Evropské unie, zvyšuje cíl úspory skleníkových plynů, který nyní činí 6 %, až na 14,5 % v roce 2030. Aktuální úpravou kvality benzínu na úroveň E10 ORLEN Unipetrol rovněž harmonizuje dodávky ve středoevropském regionu. Slovensko a Maďarsko zavedly E10 v roce 2019, Rakousko v roce 2023. Česko a Polsko přecházejí na úroveň E10 od roku 2024.

Fosilní paliva tu s námi budou ještě dlouho, jejich cena ale poroste

Palivo E10 je směs, která je složena z klasického benzínu a až 10 % ethanolu, který však může být zastoupen i v podobě ethyl terc-butyletheru (ETBE). Tento ethanol je získáván z obnovitelných zdrojů, což snižuje emise skleníkových plynů a pomáhá chránit životní prostředí. Benzín E10 lze tankovat téměř do všech benzínových automobilů vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4.

V souvislosti s tímto opatřením dojde od nového roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový benzín ke změně mezinárodního označení z dosavadního E5 na nové E10.

Štítky: , , , , , , ,

16 názorů na “ORLEN Unipetrol přechází na benzin BA95 v kvalitě E10. Tankovat jej lze bezpečně do aut od roku 2005”

  1. Mám auto, které Euro 4 v pohodě splňuje. Výrobce s normou u tohoto typu motorů už dopředu počítal a tak dokonce předběhl její oficiální zavedení, a přesto velmi důrazně nedoporučoval lít do něj benzín v nekvalitě E10, případně s jinými nesmyslnými přísadami. Ach jo.

  2. V omezeném množství je u některých čerpacích stanic EuroOil zakoupit naftu bez „řepky“ a dokonce i benzin bez lihu. Přimíchávání biopaliv do nafty a benzínu roky klasické pohonné hmoty zdražuje a znehodnocuje. Navíc je zřejmé, že biopaliva životnímu prostředí více škodí, než prospívají. 

    1. S tím benzínem bez lihu si nejsem tak jist. U pump EO, kde mají naftu bez řepky, mi ukázali v dodáku benzín s lihem. Mám auto z r. 2006, ovšem jen s Euro3, takže E10 pro mě asi moc nebude. Bezpečné je od Euro4. Tohle bych asi víc zdůrazňoval, a ne rok výroby. Nové modely nabíhaly většinou až na podzim.

      1. Takže vše je jinak, motory, podle vyjádření Peugeotu, snesou E10 už od roku výroby 2000!, přestože ještě v r.2006 se montovaly motory Euro3

  3. Bohužel pokud sedí v parlamentu i takové Mařky jako je Konečná, pak tam muže být kdejaký osel.Začít s elektrickým autem anmít to ani zabezpečné, ani řádně prověřeno, a je tu malér.Kolik je lidí v ČR , kteří si mohou koupit el pekáč za mega, no moc jich není. A dnes ,kdy se jezdí za prací a auto je né přepych ale nutnost, je to výmysl politiků co jsou mimo mísu.Neznám nikoho kdo by si radši nechtěl koupit nové auto.Bohužel po dlouhodobém panování dělnické třídy v čele s KSČ a nyní s Konečnouv čele této pamatené partaje, nejsme schopni dostat se do šp=ice kde jsme byli pře rokem 1948.I když díkxy mnoha chytrým lidem se zase drápeme mezi elitu.Bohužel také Havlova chyba s tím ,,nejsem jako oni,, jim jen nahrála.Rozlezli se tu jako švábi a jen zase kradou a škodí, viz Babiš, představitel této sebranky.A řeči lidí , kdy budeme mít platy jako v Německu, jsou jen plky. Platy jako v Německu budeme mít , až budeme fungovat jako v Německu.A po 17 letech práce tam po sametu, o tom cosi vím.Místo keců o tom, jak vláda nestojí za nic, radši makat.A né chtít dnes vše co mají Němci oni také hned neměli vše.Chce jen píli a makat.PAK TO PŮJDE LÉPE.

    1. Vy jste dost velký moula a taky závistivec, že ano ? Píli a makat ,neskrývá se za jménem Josef někdo z pětikolky?

    2. Vážený pane Josefe,
      nezapomněl jste, že nyní nemáme rok 1989, ale 2023? Nejsem si „také jistý“, zda všichni členové ODS a nyní i STAN (viz Dozimetr) jsou bývalí členové KSČ. A v EP nás zastupuje jen paní Konečná, nebo i členové jiných stran, např. Piráti?
      Dejte si raději studený hadr na hlavu a než napíšete svůj dehonestující email, zkuste (pokud vám to mozek umožňuje) přemýšlet.

  4. Velmi důležitá zpráva .
    Aspoň víme kde benzín za žádných okolností nebrat.
    Zadřený motor jsem již jednou zažil – nikdy více.

  5. To proto aby vám ty klasické motory nevydrželi tak dlouho :)) hezky to dáte do šrotu a budete spořit na ten krám do zásuvky :))))))

  6. Aspoň vím, že se mám vyhýbat Benzině, pokud si nechci zničit motor. Je to jen další pokus pomalu zlikvidovat auta se spalovacími motory a nahradit je nesmyslnými „jezdícími tablety“.

  7. Žádný motor na světě nevydží s tímto palivem více než 40 až 80 tis. km. Spalovací auta lze zlikvidovat různými způsoby.

  8. Už to tady bylo, už tady byl benzín zvaný jako etanol, nic jiného než obyč benzín obohacený velkou dávkou biolihu-etanolu. Musí na to být jinak nastavené spalování, vstřikování a ti, kdo tenkrát do tohoto šli, rychle z toho vycouvali. Dnes po,, etanolu“ už nikdo nechce ani slyšet. Stejné jako bio meřo v naftě. Když se s tím kdysi někdo vynořil, dělali testy a zjistili, že bio nafta má horší emise než čistá. A to už nemluvě o následcích na technice.

    1. Nejdříve bude vyšší a motor hlučnější. Jak se bude postupně zadírat, spotřeba ještě poroste. Cca po 80tis km ale skokově klesne na 0l/0km. :)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru