Populární užitkový Ford Transit věrně slouží podnikatelům po celém světě již pět desetiletí. Jubilejní 50. výročí oslaví v srpnu letošního roku. My jsme se na oslavě však byli podívat už minulý týden a viděli jsme přehlídku nejen nejnovějších modelů, ale i těch nejstarších od první generace. Majitelé pro nás vystavili vozy v původním stavu, ale i perfektně zrenovované. Nechyběl ani jeden exponát v nálezovém stavu. Ford přivezl ukázat také Ford Transit z roku 2006, který najel bez vážnější závady už přibližně (tachometr se „zasekl“ na 999 999 km) milion a čtvrt kilometrů.

Od zahájení výroby prvního Transitu v britském Langley 9. srpna 1965 vzniklo více než osm milionů kusů Transitu a Transitu Custom. Dnes Ford pod názvem Transit nabízí kompletní řadu lehkých užitkových modelů, která sestává ze čtyř nových modelů: Transit, Transit Custom, Transit Connect a Transit Courier. Zákazníci o ně mají takový zájem, že v prvním čtvrtletí roku 2015 byl Ford nejprodávanější značkou lehkých užitkových vozů v Evropě. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku narostly prodeje Transitu o 42 procent.

„Ford Transit zastává významnou úlohu v životě a práci milionů lidí,“ řekla Barb Samardzich, vrchní provozní ředitelka Ford of Europe. „Lidé po celém světě spoléhají na to, že Ford Transit udělá svoji práci, ať už se jedná o přivezení dělníků na stavbu, doručení důležité zásilky nebo transport pacienta do nemocnice.“

Transit se začal prodávat ve stejném roce, kdy člověk poprvé vystoupil do vesmíru. Během let se paleta verzí rozrostla do obrovské šíře od rozvážkových vozů přes sklápěče či karavany až po unikáty jako Transit Supervan s motorem Cosworth V8.

S rostoucí popularitou Transitu stoupal také počet vyrobených kusů. První milion byl překonán v roce 1976, další milionové mety následovaly v letech 1985, 1994, 2000, 2005, 2010 a 2013. Po započítání menších modelů Transit Connect a Transit Courier by počet všech vyrobených Transitů měl překonat devítimilionovou hranici ještě během roku 2015.

S Fordem Transit přišla do segmentu lehkých užitkových vozidel řada technických inovací: od bočních dveří, radiálních pneumatik a halogenových světlometů až po vznětové motory s přímým vstřikováním, bezpečnostní zámky nebo sériově montovaný systém ABS. Nejnovější Transity mohou být vybaveny i moderními technologiemi typu adaptivního tempomatu či upozornění na vyjetí z pruhu.

Transit dnes vzniká nejen v Evropě – mimo jiné v čínském Nan-čchangu, kde ho Ford vyrábí ve spolupráci se strategickým partnerem Jiangling Motors Corp (JMC).

Významným pokrokem v globální expanzi Transitu bylo i jeho uvedení na severoamerický trh v polovině roku 2014. Transit pro Severní Ameriku se vyrábí v Kansas City. Transit je tak aktuálně k dostání na 118 trzích po celém světě.

Ford Transit má bohatý život, podívejte se na nejdůležitější fakta za uplynulých 50 let:

  • Před rokem 1965
    Ford evropským zákazníkům před rokem 1965 nabízel dvě různé modelové řady užitkových vozů – model FK, vyráběný v Německu od roku 1953, a britský Thames, montovaný od roku 1954. S příchodem šedesátých let však zákazníci začali chtít více. Větší nákladový prostor, schopnost uvést těžší náklad, více flexibility a vyšší rychlost. Ford se proto rozhodl nahradit zmíněné dva modely zcela novou generací dodávky, která měla splňovat potřeby zákazníků na všech evropských trzích. Vyrábět se měla jak v Německu, tak ve Velké Británii.
  • 1965
    První Transit všech dob sjel z montážní linky v závodu na výrobu užitkových vozů Fordu v Langley v anglickém hrabství Berkshire 9. srpna. Chlubil se inovativními prvky, jako byl tištěný spoj v přístrojovém štítu, na přání dodávaný zámek volantu, boční dveře nákladového prostoru a úchyty na bezpečnostní pásy. Vzápětí po zahájení prodeje se objevily další novinky ve výbavě jako halogenové světlomety, bezdušové pneumatiky a odlehčené listové pérování.
  • 1965
    Původní Transit poháněly zážehové motory 1,7 l a 2,0 l o výkonech 54 kW (74 koní) a 63 kW (86 k) a vznětový motor Perkins 4/99, produkující 32 kW (44 k). Vůz byl k mání ve dvou variantách s různými rozvory náprav, přičemž každá nabízela tři možné nosnosti (verze s krátkým rozvorem uvezla od 610 do 1120 kg, verze s dlouhým rozvorem od 1272 kg do 1782 kg). Karoserie dodávky mohla mít dvoukřídlé zadní dveře nebo výklopnou záď, dveře kabiny mohly být běžné či posuvné a v nabídce byly i boční dveře do nákladového prostoru.
  • 1968
    Rozjíždí se výroba vznětových motorů Ford pro Transit v Dagenhamu nedaleko Londýna.
  • 1971
    Vzhled Transitu osvěžila nová mřížka chladiče, se kterou více připomínal osobní auta.
  • 1972
    Ford uvádí na trh svůj první malý rychloběžný vznětový motor zvaný York. Nabízí se ve dvou výkonových variantách. Verze s krátkým rozvorem dostaly výkon 40 kW (55 k), těžší verze s dlouhým rozvorem poháněl motor o výkonu 56 kW (62 k).
  • 1973
    Kvůli snižování nákladů na provoz se Transit stal první dodávkou, jejíž všechny verze jezdily na radiálních pneumatikách.
  • 1974
    Objevuje se první verze schopná uvést 1000 kg, která je založena na modelu s dlouhým rozvorem náprav. Vzadu má pouze jednoduchá kola, nikoli dvoumontáž.
  • 1975
    Transit na sebe výrazně upozorňuje novým funkčním „černým stylem“. Mřížka chladiče, nárazníky, rám čelního skla a boční zrcátka jsou v černém provedení. V kabině se pedály posunuly dopředu a sedadlo naopak dozadu, díky čemuž se prostor pro nohy zvětšil o 100 mm. Prodloužením sloupku řízení se zlepšila pozice řidiče za volantem. Co je však nejdůležitější, Transit byl první dodávkou s posilovačem předních kotoučových brzd. Verze s krátkým rozvorem náprav ho měla od roku 1975, verze s dlouhým rozvorem ho dostala o rok později.
  • 1976
    Představuje se nový Transit 190 s celkovou hmotností 3,5 tuny. Součástí úpravy bylo rozšíření kotoučových brzd na všechny verze, přičemž nový model 190 disponoval chlazenými kotoučovými brzdami – jako první užitkový vůz střední kategorie na světě!
  • 1976
    Z montážní linky sjel Ford Transit s pořadovým číslem 1 milion.
  • 1978
    V březnu roku 1978 se objevuje druhá generace Transitu, kterou provázejí výrazné designové změny. Do té doby krátká příď se prodloužila a získala aerodynamičtější tvar, takže se do ní mohly vměstnat jak zážehové, tak stále dál populárnější vznětové motory. Zároveň se pod kapotou objevily nové, hospodárnější motory s ventilovým rozvodem OHC. Ford kromě toho nabídl zákazníkům automatickou převodovku C3 a nové výkonnější topení s rozvodem tepla na způsob osobních vozů.
  • 1983
    Rozbíhá se rozsáhlé testování prototypů vznětových motorů s přímým vstřikováním (DI) v provozu. Motor o objemu 2,5 litru s označením 100 se blíží ke konci vývoje.
  • 1984
    Revoluční vznětový motor 2,5 DI s rotačním čerpadlem paliva se dostává na trh. Výkon motoru se zvýšil ze 46 na 50 kW (62 na 68 k), zatímco spotřeba paliva klesla u verzí s krátkým rozvorem náprav až o 24 procent a u verzí s dlouhým rozvorem až o 20 procent.
  • 1985
    Další milník ve výrobě byl dosažen 25. července 1985, kdy linku opustil dvoumiliontý Transit.
  • 1986
    Jen pár měsíců po dvacátém výročí uvedení Fordu Transit přichází v lednu 1986 na trh zbrusu nová generace. Odvážně radikální nový Transit s „aerodynamickou kapotou“ má nižší koeficient odporu vzduchu (Cd 0,37) než leckterá osobní auta té doby i než všechny konkurenční dodávky. Díky aerodynamice zlepšené o 11 procent klesla průměrná spotřeba modelu až o 8 procent, zatímco nákladový prostor se zvětšil o 11 až 13,5 procenta.
  • 1986
    Nová přední část nepomohla pouze k nižšímu odporu vzduchu. Byla totiž navržena tak, aby se při srážce deformovala postupně a tím zvýšila bezpečnost posádky ve voze. Nová široká kapota navíc umožnila bezkonkurenční přístup ke všem částem motoru při jeho údržbě. Tým návrhářů dále zvětšil dveře kabiny a osadil je většími okny, čímž se vnitřní prostor opticky rozšířil. Přístup do nákladového prostoru se usnadnil díky širším a vyšším zadním dveřím, ale zejména díky rozšířeným bočním dveřím, kterými už bylo možné naložit metr širokou paletu. K dalším důležitým změnám patřilo využití upravených vzpěr MacPherson v předním nezávislém zavěšení kol a hřebenové řízení ve verzi s krátkým rozvorem náprav, lepené čelní sklo nebo nové bezpečnostní zámky na dveřích i ve spínací skříňce.
  • 1991
    Významně přepracovaná konstrukce podvozku posunula Transit o úroveň výš. Nejenže se díky ní zlepšila efektivita výroby i kvalita vyrobených vozů, zároveň mohl nový model úspěšně podstoupit čelní bariérovou zkoušku v rychlosti 48 km/h. Díky nové konstrukci se navíc na trhu objevil nový Transit 150 s krátkým rozvorem náprav, nosností 1,5 tuny a 15palcovými koly.
  • 1991
    Verze s dlouhým rozvorem náprav se změnila ještě výrazněji. Model dostal patnáctipalcové ráfky stejně jako nezávislé zavěšení předních kol a hřebenové řízení. Na zadní nápravě využíval jednoduchá kola, nikoli dvoumontáž.
  • 1991
    V Transitu z roku 1991 se rovněž poprvé objevil vznětový agregát přeplňovaný turbodmychadlem. Vycházel z motoru 2.5 DI, jako první v segmentu užitkových vozů střední kategorie využíval elektronické řízení a dosahoval výkonu 74 kW (100 k). Splňoval přitom přísné emisní limity. Dosavadní vznětový motor 2.5 DI o výkonu 51 kW (70 k) navíc doplnila nová, rovněž nepřeplňovaná verze o výkonu 59 kW (80 k).
  • 1994
    Dne 15. září Ford vyrobil Transit s pořadovým číslem 3 000 000 a ještě v témže měsíci se představila nová generace modelu. Šlo o nejkultivovanější, nejbezpečnější a nejlépe zabezpečený Transit, který do té doby vznikl, a díky přátelské oválné mřížce chladiče byl také nepřehlédnutelný. Hlučnost vozu se snížila oproti předchozí generaci o 5 dB, což znamenalo dramatické ztišení vnímaného zvuku o bezmála 70 procent.
  • 1994
    K lepšímu zabezpečení všech verzí přispělo centrální zamykání, obvodový alarm, dvojité zamykání či pasivní imobilizér Ford. Spolu s tím se dále zvýšila bezpečnost posádky, neboť nový model disponoval tříbodovým bezpečnostním pásem pro pasažéra uprostřed třísedadlové kabiny. Řidiče a druhého spolujezdce mohly navíc chránit airbagy, dodávané jako výbava na přání.
  • 1995
    Místo jednoduchých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech dostaly 12- a 15místné verze minibusu Transit plnohodnotné tříbodové bezpečnostní pásy. Komfort řidiče umocnil nově navržený interiér s novými materiály ve světlejším a jasnějším barevném provedení. Zcela přepracované palubní desce vévodila palubní deska ve stylu Mondea a nová klimatizační soustava.
  • 1996
    Na trh vstupuje 17místný minibus Transit. Pyšní se nejvyšší úrovní bezpečnosti ve své kategorii. K hlavním prvkům patří tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači pro všechna sedadla, které odpovídají standardům pro osobní automobily, zadní sedadla s vysokými opěradly a pevně ukotvenými opěrkami hlavy, airbagy pro řidiče a spolujezdce v základní výbavě a brzdy s protiblokovacím systémem, také v základní výbavě.
  • 1997
    Transit se začíná vyrábět ve vietnamské továrně Fordu u města Hai Duong. V Nan-čchangu zase sjíždí z montážní linky první Transit vyrobený v Číně v závodu JMC, založeném společně Fordem a čínskou společností Jiangling Motors.
  • 1998
    Součástí výbavy Transitu se stal elektronický systém rozdělování brzdného účinku, regulace prokluzu kol, zdokonalený imobilizér a propracovanější zámek volantu. Ford Transit se rovněž poprvé objevil s pohonem na propan-butan (LPG), a to v několika různých verzích. Automatické ovládání spojky Autoclutch umožnilo ruční řazení, zatímco spojka byla ovládána automaticky.
  • 2000
    Po 35 letech od prvního Fordu Transit přichází jeho nová, již čtvrtá generace. Vyrábí se v továrně u belgického Genku a veřejnosti se představuje na veletrhu RAI 2000 European Road Transport Show v Amsterodamu. Jako první na světě umožňuje na jedné platformě výběr mezi pohonem přední a zadní nápravy.
  • 2000
    A Ford Transit zdolává další milník ve výrobě – od počátku produkce vznikly již 4 miliony těchto vozů.
  • 2001
    Spolu s vyspělou automatizovanou převodovkou Durashift EST se do nové řady Transit dostala technologie řazení vycházející ze systémů používaných ve Formuli 1.
  • 2001
    Nový Transit byl zvolen „Mezinárodní dodávkou roku 2001“. Zvítězil rovněž v prestižním arktickém testu dodávek konajícím se ve finské provincii Laponsko a v německé soutěži „Parcel Van of the Year 2001“.
  • 2002
    Na mezinárodním autosalonu v Amsterodamu je odhalen nový Transit Jumbo s nejvyšší povolenou hmotností 4,25 tuny a s dvoumontáží kol na zadní nápravě. Navazuje na úspěch třiapůltunové verze Jumbo uvedené na trh v roce 2001 a nabízí dosud nejlepší kombinaci velikosti nákladového prostoru a nosnosti.
  • 2002
    Ford rovněž představuje Transit Connect, menší přírůstek modelové řady Transit. Přednostmi jsou v daném segmentu bezkonkurenční flexibilita nákladového prostoru, stejně jako vysoká úroveň zabezpečení a nízké provozní náklady.
  • 2002
    Pod kapotu Transitu se dostává nový vznětový motor Duratorq TDCi se systémem common-rail a přeplňováním turbodmychadlem. Zpočátku je v nabídce verze 2,0 l o výkonu 92 kW (125 k) pro modely s pohonem předních kol.
  • 2003
    Na trh vstupuje nová dvoutunová verze s pohonem předních kol a sníženou podlahou.
  • 2003
    Nový Transit Connect se stává „Mezinárodní dodávkou roku 2003“ a podobná ocenění získává i na dalších sedmi jednotlivých trzích.
  • 2003
    Transit opět posouvá automobilový trh kupředu – protiblokovací systém brzd (ABS) má jako první v segmentu v základní výbavě.
  • 2004
    Výroba Fordu Transit se přesunula z belgického Genku do špičkového závodu Ford Otosan v tureckém Kocaeli.
  • 2005
    Ford Transit Connect vybojoval prestižní vítězství v arktickém testu dodávek v Laponsku.
  • 2005
    Transit oslavil 9. srpna 40. narozeniny a z montážní linky sjel pětimiliontý vyrobený exemplář. Další milník pokořen.
  • 2006
    Na trh přichází nová generace Fordu Transit. Sází na modernizovaný design karoserie, větší komfort v kabině a mnoho inovativních prvků, jako je řadicí páka zakomponovaná do palubní desky. Elektronický stabilizační program (ESP) je k dispozici v celé šíři modelové řady, nová nabídka motorů – šest vznětových a jeden zážehový spolu s přestavbami na CNG a LPG – nabízí hospodárnou a ekologickou jízdu.
  • 2007
    Nabídka konfigurací hnacího řetězce se rozrůstá o inteligentní systém pohonu všech kol. Transit tak jako jediná dodávka na světě nabízí na jedné platformě pohon přední nápravy, zadní nápravy i všech kol. Systém ESP se stává součástí základní výbavy všech verzí s motorem Duratorq TDCi, a to jak s pohonem přední, tak zadní nápravy. Na trh vstupuje nový Transit SportVan.
  • 2007
    Transit vítězí v soutěži „Mezinárodní dodávka roku 2007“.
  • 2008
    Přichází nový výkonný motor Duratorq TDCi 3,2 l o výkonu 200 koní a nejvyšším točivém momentu 470 Nm, určený pro verze s velkou nosností a pohonem zadní nápravy.
  • 2009
    Hospodárný Transit ECOnetic splňuje jako první užitkový vůz Fordu emisní normu Euro V, mimo jiné díky modernizovanému filtru pevných částic (cDPF).
  • 2010
    Transit zdolal 30. dubna další milník, tentokrát padla hranice 6 milionů vyrobených vozů. V srpnu oslavil 45. výročí.
  • 2011
    Pod kapotou Transitu pro rok 2012 Ford představuje novou globální řadu vznětových motorů Duratorq TDCi o objemu 2,2 litru. Splňují emisní normu Euro V a spolu s nimi přicházejí nové úsporné technologie jako systém Auto-Start-Stop nebo nastavitelný omezovač rychlosti.
  • 2012
    Přijíždí zcela nový Transit Custom. Do segmentu dodávek s nosností jedné tuny vnáší novou úroveň stylu, bezpečnosti a přepravních vlastností. K tomu přidává vynikající hospodárnost i nízké provozní náklady. Všimla si toho také porota soutěže „Mezinárodní dodávka roku 2013“. Nový Transit Custom navíc jako první vůz ve svém segmentu získal maximálních 5 hvězd v hodnocení organizace Euro NCAP.
  • 2012
    Ford souběžně s uvedením Transitu Custom odhalil své představy o budoucí modernizaci a rozšíření řady Transit na čtyři modely. K novému „jednotunovému“ Transitu Custom se měl brzy připojit zcela nový dvoutunový Transit a nový Transit Connect. Do segmentu kompaktních dodávek se pak Ford rozhodl poprvé vstoupit se zcela novým Transitem Courier.
  • 2013
    20. června Ford znovu slaví. Transitů už vzniklo po celém světě 7 milionů!
  • 2013
    Na trh vstupuje nový Transit Connect. Jeho přednostmi jsou famózní hospodárnost, odolnost a přepravní schopnosti. V nabídce jsou dvě různě dlouhé karoserie, nosnost až 1000 kg a inovativní prvky v nákladovém prostoru. Pod kapotou může být velmi hospodárný vznětový motor TDCi 1,6 l nebo zážehový agregát EcoBoost 1,0 l, který už sklidil po celém světě spoustu ocenění.
  • 2013
    Zcela nový Transit Connect se stává „Mezinárodní dodávkou roku 2014“.
  • 2013
    Ford oznamuje výrobu nové verze Transitu Custom se zvýšenou střechou, která poskytuje o 20 procent více prostoru pro náklad než standardní verze.
  • 2014
    Vlajková loď modernizované a rozšířené modelové řady Transit začíná dobývat svět. Zcela nový „dvoutunový“ Transit byl vyvíjen v rámci globální produktové strategie One Ford a postupně se začíná prodávat na šesti kontinentech včetně Evropy, Severní Ameriky a dalších klíčových trhů. Novinka nabízí jak vynikající provozní náklady, tak skvělé přepravní schopnosti, výbornou hospodárnost, nižší náklady na údržbu a opravy, legendární odolnost, větší přepravní kapacitu a chytré inovace v nákladovém prostoru.
  • 2014
    Nejnovější vznětový motor Ford TDCi 2,2 l může pohánět přední, zadní nebo všechny čtyři kola. V nabídce je více než 450 verzí, přičemž při vstupu na evropský trh byly k mání varianty van, podvozek s kabinou a minibus.
  • 2014
    Zcela nový Transit a Transit Connect získávají dvojité vítězství nad svými konkurenty v extrémně náročném arktickém testu pro rok 2014.
  • 2014
    Ford uvádí na trh první kompaktní dodávku, nový Transit Courier, zaměřenou na malé firmy a městské rozvážkové služby. Chlubí se nedostižnou hospodárností, odolností a přepravními schopnostmi a kromě toho zahrnuje posádku množstvím bezpečnostních prvků i odkládacích prostor v kabině. Pod kapotou jsou k dispozici hospodárné vznětové motory TDCi 1,5 a 1,6 l, stejně jako oceňovaný zážehový motor EcoBoost 1,0 l.
  • 2014
    Zcela nový Transit se začíná vyrábět v Kansas City. Je to poprvé, kdy se Transit vyrábí a prodává ve Spojených státech. Transit přichází na severoamerický trh s modernizovanou nabídkou pohonných jednotek. V budoucnu by měl nahradit veleúspěšný model E.
  • 2014
    Výroba všech verzí nového Transitu v Evropě jede naplno – od podvozku s dvojitou kabinou přes prodlouženou verzi „Super Jumbo“, Double Cab-in-Van, kombi, kombi van až po různé varianty s vyspělým pohonem všech kol.
  • 2015
    Modelová řada Ford Transit oslaví 9. srpna 50. výročí od okamžiku, kdy původní Transit poprvé opustil montážní linku v anglickém Langley.
Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Ford Mustang Mach-E GT. Rychlost až na prvním místě?

Přidat komentář