Dálniční limit 130 km/h platí na evropských dálnicích už dlouhá desetiletí. Za tu dobu se však výrazně vyvinula auta i jejich bezpečnost. I proto se tedy hned v několika zemích mluví o tom, že by se rychlost na dálnicích mohla zvýšit na 150 km/h. Kromě ČR, kde budeme sto padesátkou jezdit už letos v létě, se to může stát i v Rakousku, Itálii a ve Španělsku.
Rakousko: Politická dohoda o navýšení na 150 km/h
V Rakousku se o zvýšení rychlostního limitu už na politické úrovni nějakou dobu aktivně diskutuje. Vládní koalice tvořená stranami FPÖ a ÖVP se podle dostupných informací již na možnosti zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích (ze stávajících 130 km/h na 150 km/h) shodla. Není ovšem zatím jasné, zda půjde o plošné zvýšení limitu, nebo o zvýšení rychlosti jen na některých úsecích, tedy podobně jako u nás v ČR.
Zvýšení limitu se ale (právě speciálně v pro řidiče velmi přísném Rakousku) setkává s kritikou. Například dopravní organizace VCÖ upozorňuje, že vyšší rychlost znamená nejen zvýšenou spotřebu paliva a vyšší emise CO₂ (až o 19 %), ale také potenciálně vyšší riziko nehod. Rakouská společnost tak stojí před otázkou, zda rychlostní komfort převáží nad ekologickými a bezpečnostními aspekty.
Nechce se tomu ani věřit. V Rakousku se mluví o zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 km/h
Itálie: Salvini chce vyšší limity na moderních dálnicích
Podobně jako v Rakousku se o zvýšení maximální rychlosti na 150 km/h diskutuje i v Itálii. Tam by zvýšená rychlost měla platit na dálnicích, které splňují přísné technologické a bezpečnostní standardy. Tamní ministr dopravy Matteo Salvini podporuje ten návrh, který by umožnil zvýšení limitu na úsecích se třemi a více pruhy v jednom směru a s nasazením moderních bezpečnostních systémů, kterými mají být například SICVE Tutor, tedy je italský systém úsekového měření průměrné rychlosti.
Mezi konkrétními dálnicemi, kde by mohlo ke zvýšení rychlosti dojít, jsou části dálnic A4 (Milán–Brescia), A26 (Janov–Gravellona Toce), A14 (Bologna–Bari) či A30 (Caserta–Salerno).
Španělsko (Katalánsko): Dynamický limit až 150 km/h díky AI
Nejodvážnější krok zatím učinilo Katalánsko ve Španělsku, kde byl v rámci pilotního projektu zaveden proměnlivý rychlostní limit právě až na 150 km/h. Jde o úsek na dálnici AP-7 mezi sjezdy Maçanet de la Selva a El Vendrell. Tento úsek je vybaven inteligentním systémem řízení dopravy, který za pomoci umělé inteligence a proměnných dopravních značek vyhodnocuje aktuální situaci – například hustotu provozu nebo počasí – a podle toho sám aktuální maximální povolenou rychlost nastavuje. Řidiči si tak mohou užít vyšší tempo pouze v příznivých podmínkách: tedy když je sucho, jasno a minimální provoz.