Hlučné výfuky a noční střílení z výfuků za jízdě upravených aut jsou častým terčem stížností obyvatel měst. Rakousko proto testuje zařízení, které umí zachytit nadměrný hluk přímo u krajnice a zároveň následně přiřadit důkaz ke konkrétnímu vozidlu. Jmenuje se Lärm-Blitzer a vyvinula ho výzkumná společnost Joanneum Research z Grazu. Pilotní nasazení probíhá v Salcburku, kde policie řeší i problémy s nelegálními závody a upravenými výfuky.
Jak „hlukový radar“ funguje
Lärm-Blitzer je nenápadná jednotka s citlivým mikrofonem ve větrném krytu a s kamerovým systémem. Stojí na stativu, sleduje provoz a v reálném čase měří hladinu zvuku. Pokud zaznamená podezřelé překročení stanovené hranice, vyfotí vůz, zaznamená krátké video a odešle údaje policejní hlídce. Policisté pak mohou řidiče zastavit a „oznámení“ prověřit.
Přečtěte si také:
Zařízení vznikalo přes dva roky ve spolupráci s rakouským ministerstvem vnitra i policií v Korutanech. Impulsem byly opakované stížnosti na setkání tunerů. Cíl byl jasný. Požadavek byl na rychlý a spolehlivý nástroj, který poskytne u soudu použitelné důkazy bez zdlouhavého odvozu každého podezřelého vozidla do dílen. Vývoj podle dostupných informací vyšel přibližně na půl milionu eur.
Při testech v Salcburku se měří na různých místech a limity se nastavují předem. Data proudí přímo do tabletů policejních hlídek.

Pokuty a co přijde dál
Zatím ovšem chybí právní opora pro to, aby systém mohl okamžitě a rovnou udělovat pokuty, proto policie v pilotním systému stále posílá podezřelá vozidla na následné měření do krajské zkušebny v Salcburku-Maxglanu. Směřování projektu je ale zřejmé. Měl by zavést plošné využití napříč Rakouskem a umožnit sankce přímo z důkazů pořízených tímto zařízením v terénu.
Přečtěte si také:
Podle salcburského zemského bezpečnostního zákona mohou řidiči za „nepřiměřeně rušivý hluk“ dostat pokutu až 500 eur (lehce přes 12 tisíc korun), ve výjimečných případech dokonce až 5000 eur (v přepočtu necelých 122 tisíc korun). V obytných oblastech se navíc vychází z limitů 50 dB ve dne a 35 dB v noci. Politická reprezentace v Salcburku projekt podporuje s tím, že cílem je méně hluku a více klidu pro obyvatele. Zkušenosti z pilotního testování mají posloužit k prosazení celostátních pravidel pro automatizované postihy.
Pokud se systém osvědčí, může se stát vzorem i pro další evropské země. Hlukové radary by se pak staly běžnou součástí výbavy dopravních kontrol spolu se známými radary rychlosti. Pro řidiče to znamená jediné: výfuky ladit na rozum, nikoli na decibely.







