skoda_octavia_combi-veteran (1960)

Novinky v ČR: Zrušení velkého techničáku, registrace veteránů kdekoliv, ale nově s kontrolou na STK a další

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: - 27. 2. 2023


Prodloužení platnosti evidenčních kontrol, jednodušší registrace historických vozidel, zrušení velkého technického průkazu. To vše přináší důležitá novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jejíž jednotlivé části budou v průběhu letošního roku vstupovat v účinnost. Přinášíme přehled toho, co se pro řidiče mění.

První část zákona, která se týká především evidenčních kontrol a přepisů vozidel, vstoupí v účinnost od 1. března, další část, kde jsou zahrnuty např. STK pro historická vozidla, pak začne platit 1. 9., a ke zrušení velkého techničáku by mělo dojít k 1. lednu 2024.

Evidenční kontrola – delší platnost a méně povinností

Od začátku března začnou platit novinky v oblasti registrace vozidel a evidenčních kontrol. U nich dochází k prodloužení platnosti ze současných 30 dnů na 1 rok, a to bez omezení počtu úkonů. Toto prodloužení platí zpětně i pro již proběhlé evidenční kontroly. Pokud tedy například řidič úspěšně absolvoval evidenční kontrolu v lednu 2023, platí mu nově do ledna roku 2024.

Více se dozvíte v tomto článku:

Od začátku března čeká Čechy nový systém evidenčních kontrol, vyndání RZ z depozitu bez platné TK a další změny

Jednodušší registrace historických vozidel

Další velký balík změn vstoupí v platnost od 1. září. Změny se dotknou především provozovatelů historických vozidel. Veterány bude možné nově registrovat nejen v místě bydliště, ale i na 14 úřadech obcí s rozšířenou působností v sídlech jednotlivých krajů a v Kolíně. Dochází také k prodloužení lhůt u testování historického původu vozidel a jejich technického stavu, a to z 2 na 5 let.

Technická prohlídka, která bude probíhat na stanicích technické kontroly, bude probíhat samozřejmě s přihlédnutím k různému stupni technického pokroku vzhledem k času uvedení do provozu. Za tímto účelem byly vytvořeny tři základní kategorie: novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 – 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953).

Jeden doklad namísto dvou

Konec skladování zbytečných dokumentů. Od 1. ledna 2024 se ruší velké technické průkazy. Řidiči tak místo dvou průkazů budou nově potřebovat jen jeden. Malý technický průkaz se obohatí o některé údaje, ostatní technické informace budou dostupné elektronicky a řidič je bude mít vždycky po ruce, třeba ve svém mobilu. K načtení dat z registru silničních vozidel bude stačit zadat číslo registračního dokladu nebo VIN kodu vozidla. Informace budou k dispozici i na Portálu dopravy.

Změna dvou průkazů za jeden nový bude postupná, řidiči se tedy nemusí bát žádných povinných návštěv úřadu. U starších vozidel se počítá s tím, že při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě se technický průkaz odebere (odeberou se oba doklady) a vydá se doklad nový.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

10 názorů na “Novinky v ČR: Zrušení velkého techničáku, registrace veteránů kdekoliv, ale nově s kontrolou na STK a další”

  1. Původní průkaz historického vozidla si můžete nechat, jen zaplatíte mírný poplatek. Prodal jsem veterána a průkaz jsem si nechal, je to legální. Nedělejte paniku!

  2. Zlegalizovaná státní a Bruselská zlodějna. Kdy tohle všechno skončí? Asi nikdy, protože tito agenti si zase zfalšují volby a budou dál pokračovat v šikanování občanů a vydírat nás s nesmyslnými platbami. Úředníci se množí jak myši a my jsme nuceni je živit.

  3. Celá STK je totální blbost a výtvor našich zlobovaných bezmozků a další tahání peněz z lidí !!!!
    Mám obrněný transportér na veteránských značkách jsem zvědavý co chtějí na STK dělat. Je to speciání vozidlo a každému je jasné, že platit za emise je totální nesmysl nevím podle jaké normy by to chtěli měřit, nemluvě o kontrole na STK kde nezkontrolují ani nastavení světel.

    1. naprosto souhlasím, že to vymyslel zase nějaký ( no raději se zdržím komentáře ) mám BTR 60 chci vidět jak ho hodlají zaškatulkovat a změřit emise atd. Dopadne to tak, že vás vyženou z STK, že to nedělají a neumí. nebo je budeme ještě muset učit co a kde je a jak to má fungovat. Nebo vymyslí, že OT a podobné stroje, prostě na SPZ nepostavíte. … proč nezk…..vit .. něco co funguje . Zdeněk

    2. Autům na zelených číslech se emise nemeří !!!!!! Takže se tady zbytečně rozčilujete a prohlídka bude platit 5 let .

  4. Pro majitele veteránů je starý ( původní) technický průkaz nesmírně cenný. Je to takový rodný list vozu.
    Neumím si představit, že mi ho na přepážce odeberou.
    Proč ho, po znehodnocení, například zápisem, nevrátí majiteli. Dříve zůstávaly zneplatněné těch. průkazy majiteli vracely.
    Proto uchováváme jako klenot třeba průkazy z protektorátu.
    Bert

    1. Technické průkazy zůstávají i po ekologické likvidaci auta, takže po přehlášení vozu, předpokládám, zůstanou také. Anebo jste jej prostě „ztratil“.

  5. nevím co má za význam , že s veteránem předválečným musím na měření emisí, když mi jen napíší že jsou neměřitelné a za to si avšak naúčtují plný poplatek ve výši dnes myslím tak 1000 Kč. Není to náhodou nedovolené bezpracné obohacování na úkor nás daňových poplatníků, nehledě nás důchodců? Avšak v česku musí být vše jinak a hlavně nejdražší ze všech okolních států. Toto opravdu mohou vymyslet jen čeští přeplacení poslanci a dokládá to jejich vzdělanost!! nebo (ne…)? Je to jako v pohádce Sůl nad zlato— teď seberou kus důchodů, pak předražený cukr atd., „hlavně ševče plať daně“,nebo tě potrestáme! Jej to se máme

  6. Je to dobrej nápad.Dá se říct že konečně.Doufejme že tu technickou bude dělat srdcař a milovník starejch vehiklů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru