Nová vláda má smělé plány. Na dálnicích až 150 km/h, doklady doma v šuplíku a konec devastace silnic kamiony

Autor: Anina Russová - Zdroj: ODS - Foto: MDČR - 10. 11. 2021


Před několika málo dny byla uzavřena Koaliční smlouva SPOLU mezi ODS, KDU-ČSL, TOP 09, Piráty a STAN, tedy politickými stranami, které nás budou zastupovat v poslanecké sněmovně. Jaké budou jejich kroky je zatím otázkou, ale něco málo poodhaluje právě ona podepsaná smlouva. Samozřejmě je otázkou, kolik z toho bude převedeno do reálu, a hlavně kdy, ale nutno uznat, že plány, které se nějakým způsobem mohou dotknout řidičů, jsou poměrně smělé.

Doklady budou minulostí?

Jednou z priorit koalice je velká digitalizace státu. To by s sebou mělo přinést například možnost ponechání dokladů doma. Už teď není nutné s sebou nosit občanský průkaz, ovšem řidičák či techničák od auta musí mít každý řidič stále u sebe. Ve smlouvě se píše: „Co nejrychleji zrušíme povinnosti nosit u sebe průkazy a dokumenty, pokud si je stát může ověřit jinak.“ V plánu je také tvorba takzvané eDokladovky, tedy aplikace, která by všechny potřebné doklady umožňovala mít stále sebou, ale jen v on-line verzi.

Stejně tak se ve smlouvě píše: „Co nejrychleji zajistíme zprovoznění systému, který bude občany včas informovat o končící platnosti všech průkazů, osvědčení, rozhodnutí a jiných dokumentů.“ To dnes funguje například u technických kontrol u dopravních prostředků, avšak jen pro ty, kteří využívají eGoverment.

Přečtěte si také:  Řidičům na cestách postačí jen občanka. Sněmovna finálně schválila digitalizační zákon

Doprava

Koalice mezi své dopravní priority řadí dostavbu Pražského okruhu, D35 a dokončení dálnice D1. Zároveň ve své smlouvě píše: „Součástí dálnic budou i potřebné odstavné plochy pro kamiony, tak abychom zamezili živelnému odstavování kamionů v přilehlých obcích a lokalitách. Pro jejich výstavbu budou přednostně využívány plochy typu brownfield.“

V plánu mají také zvýšení kapacity vybraných silnic prvních tříd a výstavbu obchvatů obcí a měst, kde jsou dnes velké problémy s tranzitní dopravou. Dále se zavázali „na financování silnic II. a III. tříd dát od roku 2023 minimálně 6 mld. Kč ročně.“

V plánu je také zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 km/h. Pokud se tak ale stane, bude to až po odborném posouzení vlivu na bezpečnost provozu a jen na vybraných úsecích dálnic. Zajímavým plánem, který Česko rozhodně potřebuje, je i zlepšení plánování oprav a rekonstrukcí silnic tak, aby vždy existovala „smysluplná objízdná trasa včetně tras pro náhradní autobusovou dopravu. Nástroj pro lepší koordinaci staveb vznikne jako moderní aplikace s využitím digitální technické mapy.“

Přečtěte si také:  O řidičský průkaz je nově možné zažádat elektronicky bez nutnosti čekat ve frontě na úřadu

Kromě toho je také v plánu vytvořit podmínky pro alespoň částečný přesun nákladní dopravy ze silnic na železnici. „Omezíme devastování silnic zejména nižších tříd kamiony a uvolníme dálnice pro osobní dopravu,“ píše se v Koaliční smlouvě.

Ještě dodáme, že plánovaným ministrem dopravy by dle prvních informací měl být Martin Kupka (ODS).

Štítky: , , , , , , ,

72 názorů na “Nová vláda má smělé plány. Na dálnicích až 150 km/h, doklady doma v šuplíku a konec devastace silnic kamiony”

  1. K přepravě velkých tonáží po železnici si dovoluji poznamenat, že je samozřejmě možná, vždyť tomu tak od počátku její existence je, ovšem plánuje-li stát učinit z nynějších hlavních tahů vysokorychlostní, dochází k vážnému rozporu: velkotonážní přeprava velmi zkracuje životnost železničního svršku, vlivem čehož je nutná jeho častá generální oprava, spojená samozřejmě s výlukou dopravy. Třeba francouzské SNCF, tento konflikt řeší stritním vyčleněním tratí pro nákladní dopravu, což, bohužel, u nás zatím není možné, kvůli absenci třetí koleje na hlavních tazích.
    Dalším problémem jsou chybějící parkovací plochy pro kamiony u nádraží, kdy by mělo docházet k jejich nakládce, nemáme dostatek k tomu určených vagonů, chybějí čelní nájezdové rampy ve stanicích, atd.,atd.
    Jedná se tímto o sice řešitelný, ale velmi nákladný projekt celostátního měřítka, na který, obávám se, tento náš po uši zadlužený stát prostě nemá finance. Zabývali jsme se tím už počátkem devadesátých let, kdy jsem pracoval v oboru. Od těch časů ovšem nejsme ani o krůček blíže k řešení.

  2. Klidně 300, ale trestat blbce za agresivní jízdu, nekompromisní nedodržení bezpečné vzdálenosti vzhledem k rychlosti a zbytečné levoproudařství. Pokud jedinec zaviní nehodu nad 130, neplnit z pojistného plnění. HAWK.

  3. Mě by hlavně zajímalo,kdo už konečně začne pokutovat přetížené kamiony, které nám tu vesele ničí silnice a dálnice. V Německu si to nedovolí.

  4. Počkejte, až to zjisti Poláci a jiná svoloč na našich sinicích. Že můžou oficiálně jezdit až 150 km/h. To bude teprve legrace. Ty pod 170 km/h nepůjdou.

  5. co udělat pořádek v ř. průkazech a sjednotit kolonky. b+m, 3+t, zvýšit u B tonáž na 7 tun a další

    1. Zvýšit? Vždyť spousta lidí neumí řídit ani to co má. Jestli chce někdo víc, ať si udělá C.

    1. Spíš bych zrušil nesmyslné třicítky ad jsi to někdo skusi kdo to navrhuje jet a pozná že je to blbostí.

  6. Přesun dopravy na železnici? Jakou železnici? Páteřní koridory už jsou někde přeplněné a jinde se už této hranici blíží a lokálky nám problém fakt nevyřeší. Kdyby to mysleli vážně, tak by měli rychle zapracovat na kanálu D-O-L. Další železnici skrz republiku neprotáhne, protože to všude narazí na odpor, vetší kapacita dálnic nedává smysl, protože fyzicky namáme a ani mít nebudeme tolik řidičů a pokud chceme, abychom naši dopravu realizovali více zeleně, tak po vodě na které je spotřeba energie asi 75x nižší než na silnici, je asi jedinou alternativou.

    Napojení kanálu na Labe je vyjednané, na Odru se dokonce už na Polské straně realizuje. Pro řešení vlastních problémů napojení do Rakouska nutně nepotřebujeme. Tam dostanou rozum časem, stejně jako teď dostávají rozum Němci s jádrem.

    1. Jaký pak přeplnění dráhy ??? Za komoušů jezdilo podstatně víc nákladní dopravy a nebylo to přetížené ani ucpané! Nákladní vlaky jezdily převážně v noci a nebyl s tím problém. Kolik vlaků na koridoru jede dneska v noci? Je zajímavé, že dokud platili Němci “ malá kola“ ( kamiony a návěsy na vagónech ), bylo to docela hojně využéíváno. Ve chvíli kdy s podporou skončili, skončila i malá kola :P

  7. Tyhle populistické a nerealizovatelné vymysly může vymyslet akorat tato směčka kočkopsů kde si každý vnutí svoji tupou predstavu.Oblbování lidí a neřešení klíčových nutnych témat.

      1. A nekde se zacit musi, kdyz prelozeny kamion nici dalnici co je nova a vidim to na D1, tak je to na posrani a bude jedine dobre prelozit kus dopravy ze silnic na zeleznici, aspon zeleznice bude mit penize na svoji obnovu (obcas nekde neblika cervena i kdyz vlak jede..i kdyby to zachranilo 1 zivot, ma to smysl..), nekdy je vazne nejlepsi delat pro ostatni nelogicke veci, protoze pak celkove ve vysledku za par let to uz smysl davat bude..

        1. Chtěli jsme místo zenědělské pudy sklady tak je máme a ted se divíme že kamiony nám drtí silnice a miliardy lítají na opravy šachy hrát v dnešním světě neumíme. Tam se přemýšlí několik tahu dopředu a když to neděláte soupeř to využije a partie je v nenávratnu. Ted si mužeme popřát akorát hezký den.

  8. Jasně, okolo se snižuje na 130 a my dáme 150, Až bude provoz bez masakrů, tak klidně. Ale v dnešní situaci to bude „maso“.

    1. ale prd, nejméně nehod vzhledem k počtu vozidel, bylo naopak právě v době, kdy byla úplně zrušená max. povolená rychlost někdy ve druhé polovině 70. let. Čím více omezení, tím hůř lidi jezdí.

  9. To by mne zajímalo, kdy opet zavedli povinnost nosit u sebe OP. Ze to chtěj zas zrušit. Toho jsem si nějak nevšiml. V současnosti OP může kontrolovat pouze PCR a když jej nemate musíte nějak doložit svou totožnost, třeba svědectvím důvěryhodné osoby. Můžete být vzat na ztotozneni, pokud to závažnost situace vyžaduje.
    Každopádně nepredlozeni OP k okamžité kontrole nemůže být penalizovano.
    Samozřejmě v bance apod bez dokladu jste nahraní.

  10. Petr Hadáček

    Plány to jsou krásně útopistické. Papír snese všechno, ale kde na to všechno vzít? Volby zaslepila nesmyslná kampaň „antibabiš“. Teď tu budou 4roky vymejšlet nesmysly pětislepenci.

    1. Jiri Benacek

      A Vy znate odpovedi na vse, ze ihned vynasite soudy? Pockejte si na realny vysledek a nerozhodujte se z domenek

  11. Pán jpcok a pan Jarek Loukota acs, Přesně vystihují, to, že v životě toho moc nedokázali a v ježdění je to podobně. Po přezkoušení,by asi již nedisponovali řidičským průkazem. Nejsem mladíček, který si myslí, že vše ovládá. Již mi bylo šedesát, Denně jezdím. Uvítal bych, aby uměli, pořádně jezdit všichni. To bohužel tito dva pánové nedovedou

  12. Pro snížení nehodovosti bych zavedl, každé dva roky přezkoušení z jízd a pokud by dotyčný nebyl schopen zvládat dostatečně vozidlo, tam kde je padesátka, tak alespoň čtyřicet pět a na devadesát alespoň osmdesát pět. Kdo by to nezvládl, tak by si musel doplatit, kondiční hodiny v autoškole.
    A ti co, málo jezdím, málo platím by přezkoušení, měli mít každý rok.

    1. Jarek loukota acs

      Ty jezdíš autem jo tak možná na šlapacím nebo na autodromu na kolotočích jinak by jsi nemohl tohle napsat.

    2. Jejich Výsosti odborník na dopravu je rychlost povolená a rychlost přiměřená přes svého poslance navrhněte změnu zákona a zrušit rychlost přiměřenou a rovněž upravit § 18 zák. č. 361/2000 Sb.

  13. Jezdím denně cca 40 roků. To co se v posledních létech na silnicích děje je neúnosné. Nedovedu si představit rychlost 150 Km/hod. Dnes se nedodržuje 130 km co potom 150 km. Hlavně mladší řidiči se silnými auty jsou doslova životu nebezpeční. A to nemlluvím o silnicích 1 třídy. tam je to ještě horší. Dopravní policii není vidět a tak to také na silnicích vypadá. Většinou to odnesou slušní řidiči životy.

      1. me je pres sedesat a za volantem bych ti natrhl zadek,co jsem odcouval tak ty jsi nenajezdil ani po predu

      2. takhle namachrovaný řidiče vídáme na silnicích denně. Když pak něco provedou ta u soudu brečí , že to tak nechtěli.

      3. no to jsi frajer. U řidičů mi nevadí jsou li pomalejší, jen by mohli uhnout do pravého jízdního pruhu pokud tam je.

    1. Plně s tímto příspěvkem souhlasím. Policie velmi polevila v dopravnim dozoru v posledních 30 ti letech.

    2. Nevidíte dopravní policii? V pořádku, důležité je, že dopravní policie vidí Vás. Znáte ten vtip co to je 90-50-90? Jízda městem okolo radaru. Proto je nevidíte, protože provádějí tzv. skrytý dohled. Problém je personální. Vzhledem k síti komunikací, tomu jak se řidiči utrhli z řetězu, není v současné době ani v moci „najvyššího“, aby na každé komunikaci stála hlídka dopravní policie. Nehledě na to, že mezi jejich pracovní povinnosti nepatří jen silniční dohled ve vztahu k zákonu 361/2000 Sb., ale i k jiným zákonům a nařízením, které se dotýkají dopravy.

      1. Jestli není policie na silnici vidět, tak je to špatně. Řidiči se potom cítí beztrestně. Skrytý dohled? Na silnicích II. a III. tř. není žádný dohled, natož skrytý. Mladí janci dělají závody mezi obcemi a každou chvíli čtete, jak se vymelou. Problém personální? Policii vidím maximálně ve městě a to převážně u nehody, nebo zašitou za bukem, jak pospává.. Jsou známá místa, kde řidiči jezdí jako prasata a tam policii nevidíte, to samé přejezdy přes koleje.

  14. Ježíš tito hlupáci se chtějí cpát do dopravy je čas pověsit klíče od Trucku na hřebík ať si to jezdí sami ….

  15. To budeme jediná země v Evropě, krom neomezené rychlosti v Německu, která bude mít nejvyšší povolenou rychlost na dálnici, všude je 110-130 , Polsko 140. To dělají pro sebe? Aby mohli rychleji jezdit s těmi svými silnými vozy, ne?

    1. Unie už přemyšli nad 30 km/h v obci a necha si zvyšit rychlost na našich nekvalitně provedenych dalnicich?Než se naši mocni dohodnou,bude ekologicka studie o vyžší spotřebě paliva a vyžšich emisich.
      Jedine co bylo,bylo jednani o zmrazeni svych platu.
      Hlasovali rychle a chtře,dpředu věděli že to senatem neprojde,stara vlada již senát nepřehlasuje a nová už se k tomuto zakonu nemuže do sestavovani noveho rozpočtu vratit

  16. Konečně něco, co by mě jako řidiče potěšilo. Zvýšení povolené rychlosti tleskám, to by bylo opravdu skvělé! Klidně by to mohlo být odstupňované podle vozu. Nový vůz – kvalitní brzdy – možnost jezdit rychleji. Starý vůz – staré brzdy – žádné zvýšení rychlosti. Dávalo by to smysl.
    Osobně bych byl pro neomezenou rychlost na dálnicích jako v Německu.
    To, že pro nejmodernější Mercedes platí stejná pravidla jako pro starou Škodu 120 je nesmysl. Moderní vozy zastaví z vyšší rychlosti na polovičním úseku.

    1. Odstupňovat povolenou rychlost podle auta je blbost. Ale pro zrušení rychlostního limitu na dálnici jsem jednoznačně, současný limity jsou nesmyslně přiškrcený, vůbec nekorespondují s obrovským technickým progresem za dlouhá léta.
      A je bláhový si myslet, že pokud nebudou limity, tak budou chtít najednou všichni jezdit 300 – jednak by se většina lidí bála jezdit výrazně rychleji než na co jsou zvyklí, bylo by to pro ně zbytečný opuštění jakýsi komfortní zóny – a jednak při vyšší rychlosti má auto vyšší spotřebu a to spoustu lidem za to nestojí. Takže reálně by provoz vypadal podobně jako je teď s tím rozdílem, že by řidič mohl dávat větší důraz na poměr provozu/auta/svých schopností místo neustálého tupého sledování tachometru z obavy, aby náhodou nedostal pokutu.

    2. Nedávalo by to smysl, musí se to přizpůsobit nejslabšímu. Kdysi byla často použita značka doporučená rychlost. Taky to šlo projet rychleji, ale ne bezpečně. Pískají mi občas gumy, ale nemyslím,že 150 je správně.Noví řidiči neznají nic a názor,že nové auto může je volovina.Znal jsem jednoho jezdil leta starým, dostal nové a skončil v pangejtu, auto mu neřeklo hlukem dost, jenže byl za hranou a,že to brzdilo lépe bylo k ničemu na boku.

      1. to jsou hrozný pindy, co tady Viktor a ostatní omezenci předvádí… Nejspíš jste ti co jezdí jako když hnijete zaživa a jen překážíte plynulosti silničního provozu. Řidičák mám 30 let a přesto tady nebudu skuhrat „jak ty mladý nic neumí…“ a že ty moderní silný auta jsou nebezpečný. Houby, víte o tom prd a nikdy jste v ničem takovým nejeli. Lítám po dálnicích už dlouhé roky i přes 300 km/h a když člověk neni okurka, tak neohrozí ani neomezí nikoho kolem ani sebe. A z 200 km/h zastavím dřív než vy v těch škodovkách a hyundaiích ze 130ti, už jenom proto, že jste zahnípanci a vaše reakce jsou na úrovni želvy křížený s lenochodem.

        1. Fyzika se nedá ošidit. Ani když máte X asistentů v řídících jednotkách auta. Přeji vám šťastnou cestu při 300km/h.

  17. Komunista bez místa

    Kdyby se ta skvadra raději zabývala děsivou energetickou krizí, inflací, z nichž zákonitě pramení rostoucí chudoba, likvidace střední třídy a plíživá pauperizace společnosti. Takovéto „smělé plány“ jsou z celospolečenského hlediska na finální produkt metamorfózy poživatin. A to nechám stranou jejich hledání ptáka a jmenování nevzdělané Langšádlové vládní šéfovou vědy a výzkumu (něco jako kdysi v Rumunsku Elena Ceausescu, která jako pologramotná vedla tamější akademii věd).

  18. Naopak,na dálnicích bych rychlost omezil.Někteří jezdí jak na RALLYE MONTE CARLO,a ohrožují svým bezohledným chováním bezpečnost druhých.Jestli máte nutkavou touhu jezdit jak šílenci,jděte na závodní okruh.Nevím,co si s tím chcete dokázat,je to směšné.

    1. Nesmysl, zkušenosti ze světa naopak říkají, že kde zrušili omezení rychlosti, klesla nehodovost. Naopak mnozí jedinci jezdící padesátkou i po dálnici jsou nebezpeční už jen při couvání na parkovišti…

    2. To, že pro Vás je problém i blbá devadesátka a 130km/h je už Ďáblova rychlost do pekla, nemáte vlohy pro řízení, ještě neznamená, že my normální se Vám musíme přizpůsobovat. Taky neumím hrát fotbal či hokej, takže nebylo by dobré jej zakázat? Vždyť kolik zranění a úmrtí se už na hřišti událo, že?

      1. Nemáte rád hokej tak proto nikdo nebude měnit jeho pravidla. O zákazu se nikdo nebavil. Právě že by si každý vyložil pravidla po svém, je nutné nechat to tak, jak jsou všichni zvyklí.

  19. ještě nemají vládu a už dělají nové nesmysly , to co je třeba to zase nebude !totiž nemají na to koule!!s vlakovými přejezdy to už tu bylo , když vyženete kamiony z vesnic a sinic na dálnice kam patří nemusíte stavět odpočívadla v obcích a mimo ně . jak jsem předpověděl vláda těchto nýmandů nám nic nepřinese pravý opak bude pravdou !!

    1. Soucasna vlada nam prinesla zadluzeni az se budou mladym protacet panenky. Tito jeste ani nezacali ale hlupaci uz knuci.

      1. Doporučuji vyhledat škrtnuté a pozastavené dopravní stavby z doby vlády ODS, Top09 premiér Nečas,ministr financí Kalousek. Povodňová stovka a růst dph na potraviny. Vám to připadá jako knučení,ale sáhl byste znovu na rozpálená kamna? Jsou lidé ,kteří si sliby( ve valné většině nesplněné) koaličních vlád s účastí ODS, KduČsl, Top 09 pamatují a mají s nimi své zkušenosti.

        1. Jo Jo ODS spolu s KLAUSEM bývalý prezident . Na to jak rozkradli a zničili co bylo vybudované i v akcích Z. Nato jste už zapomněli ??? A znovu jste je volili,ať zase rozkradou co se pracně budovalo?? A pak dal všem lumpům a rozkrádačům ještě milost .Klaus měl být zavřítý a souzený a To všichni drží hubu včetně všech novinářů .Ale Babiše by jste nejradši ukřižovali ,který nic nerozkradl jak ODS…s Klausem.
          On a všichni další co berou dotace pracují podle zákonů co stvořili předešlí zákonodárci.Tak chtějte trestat je co tento paskvil umožnili.Největší zrůdou byl Klaus a jeho kuponová privatizace co vše zbudované rozkradli.Ale o tom se mlčí !!!!

  20. Vše v pohodě, ale jako profik bych byl proti zvyšování rychlosti. Nic dobrého to nepřinese.

  21. Výborný nápad. Nemáš doklady, nespolupracuješ, šup na služebnu k ověření totožnosti. To bude lidi moc bavit. :o))))

    1. Spíš to neřeší web auto-mania.cz. Něco mi říká že tady se ekonomickými otázkami nikdo zabývat (a psát o nich články) nebude.

      1. To není tak zcela pravda, na co má tedy stát ty instituce, ministerstva, výbory, komise, experty, strategie, regulační úřady atd. Kdo to asi platí? A jak tito konají? Když chcete krávu dojit, musíte se o ni taky trochu starat.

        Ale jinak to na tomto webu asi nemá cenu řešit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek