220324-New-generation-SKODA-FABIA-Rally2-1-1536x1024

Nová Škoda Fabia Rally2 sází na dobrou aerodynamiku. Dostane vážně velké přítlačné křídlo

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 25. 3. 2022


Technické předpisy kategorie Rally2 stanovují jasná pravidla v mnoha oblastech technického vývoje. Aerodynamika nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 je úzce spjatá s vlastnostmi výchozího sériového vozu, který se kromě jiného vyznačuje nejlepším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě. To poskytlo inženýrům Škoda Motorsport vynikající základ pro vytvoření aerodynamicky vysoce efektivní karoserie rallyového speciálu.

Účinná aerodynamika je jednou z nejdůležitějších oblastí při vývoji jakéhokoli závodního vozu. V kategorii jako je Rally2, kde musí být soutěžní varianty odvozeny od sériových modelů, čelí konstruktéři zcela jiným výzvám než například jejich kolegové pracující na monopostech. Když Škoda Motorsport zahájila vývoj nové generace vozu Škoda Fabia Rally2, poskytl jí sériový model ideální výchozí podmínky. Cílem inženýrů bylo vynikající aerodynamiku sériové verze vozu Škoda Fabia aplikovat i u soutěžního speciálu.

„Aerodynamické prvky použité na sériovém voze se osvědčily i v soutěžním prostředí a byly pro aerodynamické řešení vozu Škoda Fabia Rally2 vynikajícím základem,“ vysvětluje Lukáš Vojík z Technického vývoje Škoda Auto, oddělení aerodynamiky a dodává, „Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu.“

220324-New-generation-SKODA-FABIA-Rally2-2-1536x864-1
Nejlepší součinitel odporu vzduchu (hodnota cx) ve své třídě sériového vozu Škoda Fabia posloužil jako ideální základ pro mimořádně účinné aerodynamické řešení budoucího rallyového speciálu.

Sériový vůz Škoda Fabia je vybaven otvory na obou krajích předního nárazníku, jde o takzvané vzduchové clony. Ty velmi přesně usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Podobné řešení zvolili inženýři Škoda Motorsport i pro přední nárazník nové generace soutěžního speciálu Škoda Fabia Rally2. U rallyového vozu pracují vzduchové clony ve spojení s předním splitterem umístěným pod celou šířkou přídě, což účinně zlepšuje celkové aerodynamické vlastnosti přední části.

V návaznosti na předpisy skupiny Rally2 museli inženýři Škoda Motorsport a oddělení výzkumu a vývoje společnosti Škoda Auto u budoucího rallyového vozu najít nové způsoby, jak zlepšit rovnováhu mezi přítlakem a odporem vzduchu. S ohledem na úsporu nákladů omezují volnost vývoje předpisy skupiny Rally2 stanovené organizací FIA, takže jsou například zakázány aktivní aerodynamické prvky. Proto se nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií umístěných ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu.

220324-New-generation-SKODA-FABIA-Rally2-3-1536x1024-1
Otvory na obou krajích předního nárazníku známé jako „vzduchové clony“, usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol.

Dvěma klíčovými body aerodynamiky jsou zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. Lukáš Vojík k tomu dodává: „Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu Škoda Fabia. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dosahuje dvakrát většího přítlaku než současný rallyový vůz.“

220324-New-generation-SKODA-FABIA-Rally2-4.JPG-1536x1024-1
Zcela nově vyvinuté zadní křídlo nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 vytváří na zadní nápravě výrazně větší přítlak.

Jiný tvar tzv. scoopu, který směruje čerstvý vzduch z prostoru nad čelním sklem do interiéru, zlepšuje proudění vzduchu přes střechu. U sériových vozů se otvor pro přívod vzduchu obvykle nachází pod spodním okrajem čelního skla. Na rychlostních zkouškách šotolinových rally je však tato část vozu intenzivně vystavena prachu nebo vodě stříkající přes kapotu.

Vývojový tým Škoda Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. Nejnověji usedli za volant vývojového vozu různí testovací jezdci na šotolinových a asfaltových cestách ve Španělsku.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru