Není to poprvé, kdy se Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) opřel do ministerstva dopravy kvůli tomu, že něco nefunguje tak, jak by mělo a tak, jak je resortem prezentováno. Před časem ze strany úřadu zazněla velká kritika resortu dopravy za to, že rekonstrukce D1 byla zbytečně dlouhá, a navíc extrémně nákladná. Tehdy ministerstvo dopravy nesouhlasilo. A je tomu i v případě, kdy NKÚ upozorňuje na neustálé nákupy a instalace vysokorychlostních vah na kamiony, které ale podle jeho zjištění stejně nefungují a pokut je naprosté minimum.
„V řešení problému poškozování českých dálnic přetíženými kamiony Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ani za čtvrt století příliš nepokročily. Systém zkrátka nebyl nastaven tak, aby fungoval účinně a plnil tak svoji represivní a preventivní úlohu. Tedy odradit provozovatele nákladní dopravy, aby na státem vlastněných komunikacích jezdili s přetíženými vozidly, poškozovali je a zkracovali jejich životnost. Ze státního rozpočtu, tedy z kapes daňových poplatníků, tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout,“ uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který nedávnou kontrolu vedl.
Náprava už prý byla dávno sjednána
Ovšem resort dopravy je ostře proti. „Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s mnoha prezentovaným závěry nesouhlasí. Některé závěry vychází ze situací, které již dlouho nejsou aktuální, některé kritizované situace vznikly z nečinnosti dotčených samospráv nebo z délky procesu nutných legislativních změn. V dalších bodech je již náprava buď zjednána, nebo se na ní i ve spolupráci s obcemi s rozšířenou působností pracuje. Dále je důležité si uvědomit, že přínos vysokorychlostních vah nespočívá jen ve vybírání pokut, především jde o omezení průjezdů přetížených kamionů a s tím spojenou devastací silnic. To, že se díky vahám pohyb takovýchto vozidel v některých dotčených oblastech snížil, se již v uplynulých měsících potvrdilo,“ popisuje ministerstvo dopravy.
NKÚ například v kontrolní zprávě píše, že celý systém kontrolního vážení vůbec neplní svou funkci. Rozdaných pokut je naprosté minimum, řeč o jednotkách procent. „Každá provozovaná váha plnila svou funkci, ať už zasíláním, byť omezeného množství vážních lístků nebo vytipováním přetížených vozidel pro nízkorychlostní kontrolní vážení. Zároveň není jasně specifikován údaj „jednotek procent“. Není jasné, zda se jedná o podezření z přestupku nebo uložených pokut. V případě pokut ano, systém se ovšem dlouho testoval, odhalovaly se nedostatky a musela se upravovat jak legislativa, tak samotné váhy,“ vysvětluje resort dopravy.
Vysokorychlostní vážení je podle ministerstva unikátní systém, který přináší technická i administrativní úskalí, které se ale již podařilo překonat. „Je důležité si uvědomit, že Česko je světovým průkopníkem v tak masovém vážení vozidel. Na konci roku 2025 bude v provozu celkem 31 vysokorychlostních vah po celé republice,“ doplňují úředníci.