Dvojí kvalita potravin je u nás dlouhodobě diskutované téma. Řada lidí jezdí raději nakupovat do sousedního Německa, kde za stejné, někdy i nižší peníze dostanou lepší kvalitu. Věděli jste ale, že existuje také dvojí kvalita aut? Zatímco v Evropě nebo třeba v USA, tedy v rozvinutých částech světa, musí automobilky při vývoji aut dodržovat nesmírně přísná bezpečnostní pravidla, například v Africe tomu tak není. A tak je celkem běžné, že se na tamní či podobné trhy dostávají auta, která mohou být pro své uživatele životu nebezpečná.

Že jsme si to nevymysleli, dokazuje i přiložené video, které natočil Automobilový svaz Jihoafrické republiky. Ten tak chtěl názorně ukázat, proč v Africe prodávaný Nissan Navara (NP300) získal v Global NCAP nulové hodnocení.

Nový model prohrál na plné čáře

Nemyslete, si prosím, že snad považujeme Navaru za špatné auto. Tak tomu rozhodně není! Jen nám přijde až absurdní, jak je jedna značka schopna dvojího zpracování, které může mít na svědomí životy. Automobilový svaz pro porovnání vzal zbrusu novou Navaru z JAR a v testu ji poslal proti Navaře vyrobené ve Španělsku. Navíc, v případě evropské verze jde o lehkou ojetinu.

Crash test proběhl v rychlosti 56 km/h, což je nejčastější rychlost, jakou se každý den všichni pohybujeme. Rozdíl těch dvou aut se dá popsat jako rozdíl mezi životem a smrtí. A to bohužel doslova. Test nárazu ukázal, že posádka úplně nové Navary, určené pro africký trh, by nejspíš po svých neodešla. Experti jsou dokonce přesvědčeni, že by neměla šanci přežít. Oproti tomu posádka lehce ojeté Navary určené pro Evropský trh by s největší pravděpodobností přežila. Pasažéři by byli zranění, ale nejspíš nijak vážně.

Fakt je, že automobilka Nissan má letos v plánu inovovat svou továrnu v jihoafrickém Rosslynu, kdy do ní hodlá investovat asi tři miliardy zarů, tedy asi 4,5 miliardy korun. Otázkou ale je, jak se tato velká investice dotkne vylepšení bezpečnosti (nejspíš nejen) Navary.

Test Nissan Navara Trek-1°