Hyundai a Kia jsou sesterské značky a jako takové sdílí řadu technických a technologických detailů a postupů. Společně se také rozhodly do některých modelů neinstalovat imobilizéry, což se ukázalo jako pořádný problém. Právě takové vozy jdou totiž až příliš snadno ukrást.
O případu už informovaly agentury Reuters i ČTK. Podle nich je žaloba postavená právě na tom, že automobilky do většiny svých aut mezi lety 2011 až 2022 nenainstalovaly imobilizér. Šlo o poměrně zvláštní krok, v automobilovém průmyslu velmi jedinečný. A dle žaloby otevřel stavidla krádeží. Podle ČTK k tomu také přispěla videa na sociálních sítích, kde i sami majitelé ukazovali, jak snadné je dostat se do auta a odjet s ním.
New York se svou žalobou na automobilky Hyundai a Kia připojil k několika dalším americkým městům, včetně Baltimoru, Clevelandu, Milwaukee, San Diega a Seattlu. Žaloba New Yorku po firmách požaduje blíže nespecifikované odškodné.
A žaloba je dost pravděpodobně opodstatněná. Jen v New Yorku se totiž počet krádeží modelů těchto značek zdvojnásobil. V prvních čtyřech měsících letošního roku pak bylo nahlášeno 977 krádeží těchto vozidel, zatímco ve stejném období loni to bylo 148 krádeží. Počty krádeží aut konkurenčních značek BMW, Ford, Honda, Mercedes, Nissan a Toyota v New Yorku se přitom v letošním roce snižují.
Možná se zdá, že městu svým způsobem není nic po tom, zda se nějaká auta kradou více a jiná méně. Zvýšený počet těchto případů je ale velmi náročný pro policii, která je zahlcena oznámeními občanů. A pátrání po vozidlech a řešení krádeží je mimo jiné také velmi drahé.
To je podobné jakovytknout ženě, která byla znásilněna, že si za to může sama, protože měla krátkou sukni. A následné opatření by dalo všem ženám za povinnost, chodit jen v dlouhých sukních.