Pokud vám auto netopí anebo naopak nechladí dostatečně, nebude to vlastnost, ale chyba, kterou je potřeba řešit. Poradíme, jaké nejčastější příčiny mohou problémy s topením anebo klimatizací v autě způsobovat.
Problémy s topením
Zima je sice už na odchodu, ale minimálně noci a rána jsou stále mrazivá a v autě si pro dobrý komfort potřebujeme zatopit. Co ovšem dělat, pokud topení ve spalovacím autě nefunguje tak, jak by mělo?
Nízká hladina chladicí kapaliny
U aut se spalovacími motory se k topení používá okruh chladicí kapaliny. Chladicí kapalina prochází motorem, který ochlazuje, ale tím se ona sama ohřívá. A právě toto teplo se využívá k vytápění kabiny. Pokud je ale chladicí kapaliny v okruhu málo, může se stávat, že topení nebude fungovat správně.
Vzduch v chladicím systému
Správně to nebude fungovat ani v případě, kdy bude v chladicím systému automobilu vzduch.Ten totiž neodebírá z motoru tolik tepla jako kapalina. Chladicí systém auta pak navíc nebude správně fungovat a motor se může začít přehřívat.
Porucha topení
Základem topení je malý chladič, v němž chladicí kapalina proudí. I ten může být poškozený, ucpaný anebo jinak degradovaný. Pak se teplo nedostane k větrákům a tím pádem ani do kabiny.
Špatný termostat
Problém se špatným topením může způsobovat i špatný nebo poškozený termostat. Zkušený mechanik tento problém pozná, stačí položit ruce na hadice, které kolem něj vedou.
Problémy s klimatizací a chlazením
Ačkoliv v noci a brzy ráno je stále kolem nuly, přes den už může být teplo a svítí sluníčko. Někdy je to tak silně, že už můžeme využít i klimatizaci. Jenže ta nefunguje. Kde může být problém?
Klimatizace nebo otevřená okna? Jaké jsou výhody a nevýhody obou způsobů
Nízké množství chladiva
To nejčastější, co nefunkčnost klimatizace způsobuje, je nedostatek chladiva. To se postupem času spotřebovává anebo může vzniknout netěsnost v systému a chladivo může uniknout. Pokud j chladiva jen málo, řešení je jednoduché, stačí jej pouze doplnit. Pokud chladivo někde uniká, pak je potřeba takový únik najít, vyřešit a chladivo doplnit.
Ucpaný nebo netěsný kondenzátor
Může se ale také ucpat kondenzátor, přes který nebude chladivo dostatečně dobře anebo třeba nakonec i vůbec cirkulovat. To pak může způsobit, že z výdechů v interiéru nepůjde studený, ale naopak teplý vzduch. Kondenzátor je potřeba k výměně tepla a klimatizace může teplo odvádět ven a dovnitř posílat studený vzduch. Jde o součástku, která je umístěná v přední části auta a je tedy tzv. „na ráně“.
Rozbitý kompresor
Nejčastější problémem je u kompresoru jeho tzv. „přidření“. Kompresor nebude správně fungovat a může se objevit pískot hnacího řemene. V takovém případě bude potřeba kompresor vyměnit.